صدور مجوز بازار گردانی در بورس

صدور مجوز بازار گردانی در بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از تصویب تغییرات در دستورالعمل بازارگردانی خبر داد و گفت: مقرر شده صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار بگیرد.

 

 مهدی پارچینی از تصویب تغییرات در دستورالعمل بازارگردانی طی جلسه گذشته هیات مدیره سازمان بورس خبر داد و به سنا گفت: در این جلسه مقرر شد صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: براساس این دستورالعمل جدید، بورس‌ها برای نمادهای معاملاتی، اقدام به انتشار طبقات نقدشوندگی خواهند کرد و طبق شرایط هر طبقه نقدشوندگی، متغیرهای بازارگردانی را به عموم اعلام خواهند کرد. این موضوع علاوه بر مشخص کردن حداقل تعهدات برای شروع فعالیت بازارگردانی کمک شایانی در انجام مذاکرات میان تامین‌کننده منابع و بازارگردان می‌کند.

این مقام مسئول تعدیل تعهدات بازارگردان‌ها را تغییر سوم در این دستورالعمل خواند و ادامه داد: با افزایش سرمایه در یک نماد، بازارگردان‌ها ملزم خواهند بود متغیرهایی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین کرده‌اند را متناسب با افزایش سرمایه، تعدیل کنند. براساس تغییرات مذکور، بورس‌ها عملکرد بازارگردان‎ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند. سقف دریافت کارمزد بازارگردان‌ها از این پس به رتبه‌بندی آنها گره خواهد خورد و از تامین‌کننده منابع طبق عملکرد آنها تعیین می‌شود. این موضوع ضمن افزایش رقابت میان بازارگردان‌ها آنها را تشویق می‌کند تا در کنار بهبود کیفیت فعالیت، کارمزد بیشتری را نیز دریافت کنند.

پارچینی معافیت کارمزد نقل و انتقال را تغییر پنجم برشمرد و عنوان کرد: دارایی‌هایی که به کد بازارگردان از طریق تامین‌کنندگان منابع یا برعکس، منتقل می‌شود از معافیت کارمزدی برخوردار می‌شود. گاهی بازارگردان‌ها با مشکل یا مشکلاتی مواجه می‌شوند یا منابع موجود در دسترس آنها کفاف تعهدات فعلی را نمی‌دهد. به همین دلیل، اعطای فرصت در بازبینی دستورالعمل بازارگردانی به تصویب رسید. بر این اساس، بورس‌ها حداکثر تا ۱۰ روزکاری به بازارگردان‌ها فرصت می‌دهند تا تعهدات را حداکثر ۵۰ درصد کاهش دهند تا بتوانند طی فرصت اعطا شده، اقدام به برطرف کردن شرایط غیرعادی کنند.

وی تقاضای برگزاری حراج را تغییر هفتم این دستورالعمل دانست و توضیح داد: اگر نمادی با وجود فعالیت بازارگردان طی ۵ روز متوالی با صف خرید یا فروش مواجه شود، بازارگردان می‌تواند تقاضای برگزاری حراج در دامنه ۴ برابر نوسان عادی سهم کند. این یک امتیاز بزرگ برای بازارگردان‌ها است تا با این اقدام سهم را سریع‌تر به تعادل برسانند و شرایط نقدشوندگی را برای آن سهم فراهم کنند. اگر سهمی مشمول گره معاملاتی شود، بازارگردان یا بازارگردان‌های فعال آن سهم باید در روز رفع گره معاملاتی حضور داشته باشند. این امر به تعادل در سهم و نقدشوندگی آن کمک می‌کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.