پیش بینی این هفته بازار بعد از تعطیلات

پیش بینی این هفته بازار بعد از تعطیلات

فعالان بورس در شرایطی به استقبال معاملات هفته اول شهریور می‌روند که در پایان مرداد یک ناهمگونی مهم در بازار به وجود آمد.

به علت افزایش شیوع ویروس کرونا در هفته گذشته پس از دو روز کاری بازارهای رسمی، ادارات دولتی و بسیاری از اصناف و گروه‌های شغلی در تعطیلات به سر بردند.  

در آخرین روز کاری بازار سهام، در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس 19 هزار و 197 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 500 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد 5 هزار و 625 واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس پس از یک روز وقفه دوباره صعود کرد و توانست وارد کانال 1.5 میلیونی شود. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

صعود شاخص کل

شاخص کل بورس پس از آن که 6 روز صعودی متوالی را از سیزدهم تا بیستم مرداد پشت سر گذاشت، روز 23 مرداد اندکی نزول کرد و روز 24 مرداد رشد 19 هزار واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب شاخص کل در مجموع 8 روز کاری گذشته بیش از 94 هزار واحد رشد کرد.

شاخص کل هم‌وزن در این دوره 8 روزه در تمامی روزها صعودی بود و رکورد 8 روز صعودی پی در پی را ثبت کرد. شاخص هم وزن در این دوره بیش از 25 هزار واحد افزایش یافت و در سطح 428 هزار و 318 واحد ایستاده است.
 

پیش بینی بورس هفته

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات هفته اول شهریور می‌روند که در پایان مرداد یک ناهمگونی مهم در بازار به وجود آمد. با آن که شاخص کل و شاخص هم وزن روند صعودی داشتند و تقاضای بازار (چه حقیقی و چه حقوقی) افزایش یافت اما شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در 7 روز کاری گذشته خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بوده و در مجموع 991 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شده است. بدین ترتیب به طور میانگین روزانه بیش از 141 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است. این در حالی است که در این دوره شاخص کل 94 هزار واحد رشد کرده و قیمت عمده نمادهای بازار صعودی بوده‌ است. همچنین در 12 روز کاری گذشته –از 9 مرداد ماه به این سو- به استثنای یک روز در باقی روزها معاملات بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد.

بنابراین خروج پول حقیقی ناهمگونی مهمی است که در بازار سهام تهران وجود دارد. تحلیل‌گران علت اصلی این ناهمگونی را عدم اعتماد سهام‌داران حقیقی به بورس می‌دانند. بسیاری از سهام‌دارانی که سبد سهام‌شان پیش از این در محدوه زیان بوده با رشد شاخص طی هفته‌های اخیر به نقطه سر به سری یا حتی سود رسیده‌اند و در نتیجه از بازار خارج شدند. به نظر می‌رسد با آن که انتظارات تورمی موجب رشد قیمت‌ها در بازار دارائی‌ها شده و عواملی چون رشد قیمت دلار نیز به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت‌ها در بازار سهام عمل کرده اما همچنان بسیاری از سهام داران حقیقی به آینده بازار بی‌اعتمادند. در نتیجه ناهمگونی صعود قیمت‌ها و خروج پول حقیقی چالش بازار سهام در طی روزهای آتی است. اگر روند خروج پول حقیقی ادامه یابد و شاهد رشد صف‌های فروش باشیم روند صعودی فعلی متوقف خواهد شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.