تحلیل بورس در شهریور

تحلیل بورس در شهریور

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر در بازگشت رشد بورس گفت: روند بازار در شهریور هم با افزایش حجم و ارزش معاملات و نوسانات همراه خواهد بود.

 

پیمان حدادی با اشاره به عوامل اثرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: بازگشت رشد به بازار سهام را می‌توان ناشی از چند دلیل دانست. نخستین عامل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بود که از نظر فعالان بازار انتخاب رییسی با رای قاطع می تواند از اهمیتی ویژه ای برخوردار باشد.

در کنار این موارد، رییس دولت سیزدهم صحبت‌هایی را در رابطه با ثبات و تعادل بازار سرمایه مطرح کرد که باعث ایجاد چشم انداز مثبت در بازار شد. در کنار گزارش‌های مطلوب ماهانه شرکت‌ها درخصوص آمار تولید، فروش و نیز گزارشات معقول از فعالیت سه ماهه، عوامل بنیادی حاضر در اقتصاد و ثبات قیمت های جهانی از دیگر دلایلی بودند که سبب رشد دوباره شاخص بورس شدند.

شروع معاملات سیمان در بورس کالا یکی از نمونه های لغو قیمت‌گذاری دستوری است و این سیگنال مثبت را به بازار سرمایه مخابره می‌کرد که در آینده قیمت فروش محصولات شرکت‌ها از طریق عرضه و تقاضا مشخص می شود و از مباحث قیمت‌گذاری دستوری رهایی پیدا خواهند کرد که در نتیجه این موضوع سبب افزایش سود شرکت های بورسی و قیمت سهام آنها خواهد شد.

مسئولان دولت سیزدهم تاکنون بسیار آگاهانه و منطقی در خصوص مسایل اقتصادی از جمله کسری بودجه، رشد نقدینگی و نیز قیمت ارز صحبت کرده اند. فعالان بازار سرمایه امیدوار هستند اتخاذ تصمیمات اقتصادیبرای جلوگیری از تورم افسار گسیخته و نیز ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش رشد اقتصادی باشد.

روند بازار سرمایه همیشه براساس انتظارات تعیین و معاملات آن انجام می شود. همه این انتظارات مثبت در ذهن فعالان بازار سرمایه باعث شد تا ارزش معاملات رشد کند. به گونه ای که ارزش معاملات خرد روزانه در چند روز گذشته  به ١٠ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به چنین اتفاقی نه تنها دیگر در بازار صف های فروش دو ماه ابتدایی سال وجود ندارد بلکه رونقی قابل توجه انجام که با رشد معقول قیمت سهام و افزایش نقدشوندگی همراه شد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در شهریور

شهریور نخستین ماهی است که دولت جدید با وزرا و کابینه جدید شروع به کار خواهند کرد به همین دلیل فعلا برخی از ابهامات در تصمیمات وجود دارد. تصمیمات کوتاه مدت اقتصادی درخصوص کنترل تورم، قیمت ها و نیز نرخ ارز که اتخاذ می شود،  قطعا در روند معاملات در شهریور ماه اثرگذار خواهد بود.

همچنان میزان تولید و فروش و نحوه عملیات شرکت ها مدنظر فعالان بازار است. عملیاتی که عمدتا درگیر قیمت های جهانی است و نوساناتی که روزهای گذشته صورت گرفته،  اثرات قیمت جهانی بر سودآوری شرکت ها را بیش از گذشته کرده است. باید این موضوع را مدنظر قرار داد که آیا رشد ٣٠ درصدی شاخص بورس از خرداد همچنان ادامه دار خواهد بود یا این رشد نیاز به اصلاح دارد. هر چه رشد شاخص بورس با شتاب بیشتر باشد اصلاح هم با همان شدت صورت خواهد گرفت. بنابراین اصلاح شاخص بورس نباید  منجر به ترس سهامداران شود.

برخی معتقدند شاخص کل بورس و سهام بزرگ بازار که طی دو ماه گذشته بازدهی بسیار مطلوبی را در اختیار سهامداران قرار داده اکنون دیگر نیازمند اصلاح قیمت است در حالی که در این زمینه باید منتظر ماند و دید نگاه در کوتاه مدت به بازار سرمایه چگونه خواهد بود. در معاملات شهریور بازار سهام همچنان شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خواهیم بود. در کنار این مسایل نوسانات قیمتی هم در بازار رخ خواهد داد و به نظر می رسد در شهریور ماه شتاب رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص بورس بیشتر باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.