صحبت های رئیس سازمان بورس به حاشیه های عرضه ی اولیه

صحبت های رئیس سازمان بورس به حاشیه های عرضه ی اولیه

رئیس سازمان بورس ضمن واکنش به حاشیه‌های روش عرضه اولیه ترکیبی از طراحی صندوق‌های عرضه اولیه و برنامه اجرای تدریجی دامنه نوسان در این واگذاری ها خبر داد.

 

محمدعلی دهقان‌دهنوی در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده برای روش جدید عرضه اولیه که با انتقاداتی همراه شده به سنا گفت: عرضه اولیه روش‌های مختلفی دارد و روش جدید بیشتر برای برخی شرکت‌های کوچک کاربرد دارد. در ابتدا از حضور شرکت‌ها اعم از کوچک و بزرگ در بازار سرمایه جهت تامین مالی در راستای توسعه شرکت و فعالیت‌ها استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: در گذشته مشکلات بسیاری در مسیر ورود شرکت‌های کوچک برای حضور در بورس قرار داشت که سازمان بورس با تلاش بیشتر در صدد حذف یا رفع موانع موجود برای سهولت ورود آنها پیش رفت. برای مثال اگر ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های کوچک در بازار سهام عرضه می‌شد، سهام تخصیص یافته به هر فرد به دلیل تقسیم میان تعداد انبوهی از سهامداران از ارزش چندان بالایی برخوردار نبود.

این مقام مسئول به مشارکت سه میلیون سرمایه‌گذار در عرضه اولیه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: ممکن است در عرضه اولیه با تقسیم این مقدار کم مثلا ۱۰ هزار تومان سهام به هر سهامدار اختصاص یابد و به دلیل ارزش پایین، سهامدار دیگر توجه چندانی به این سهام در پرتفوی ندارد و رسوب سهام به این شکل کمکی به شناوری سهم نمی‌کند. با توجه به وجود چنین مشکلی، سازمان بورس باید اقدامی برای رفع آن در عرضه اولیه انجام می‌داد که به دنبال آن تصمیمات لازم برای تغییر روش اتخاذ شد.

دهقان دهنوی عنوان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزاری برای ورود غیرمستقیم سرمایه‌گذاران به بورس است. بار‌ها به افرادی که دانش و اطلاعات از بورس ندارند و از زمان کافی برای تحلیل سهام برخوردار نیستند روش غیرمستقیم توصیه و ترویج شده و عرضه‌های اولیه از طریق روش جدید با رفتن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملا بصورت غیرمستقیم به همین افراد تخصیص پیدا می‌کند. بخشی از عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ و متوسط هم به همین ترتیب در اختیار صندوق‌ها قرار می‌گیرد و سهامداران می‌توانند با خریداری واحدهای صندوق‌ها از مشارکت در عرضه اولیه بهره‌مند شوند.

امکان خرید واحد‌های صندوق‌ها در عرضه اولیه برای عموم

وی اضافه کرد: خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه برای عموم امکان پذیر است. این اقدام علاوه بر اینکه روش بهتری برای سرمایه‌ گذاری مردم در بورس است، سبب انتقال و تجهیز منابع در صندوق‌ها می‌شود. همچنین زمانی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای سهامدار یک شرکت باشند امکان ایجاد دام برای دستکاری قیمت و اغواگری کمتر خواهد شد. برای شرکت‌های بزرگ و متوسط بخشی از سهام آنها به صندوق سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد و برای سهام شرکت‌های کوچک هم همه سهام وارد صندوق می‌شود.

رییس سازمان بورس اداه داد: در آینده سهم این بخش از عرضه در صندوق‌ها را برای شرکت‌های بزرگ و متوسط بیشتر خواهیم کرد. همچنین طراحی صندوق‌های عرضه اولیه هم دنبال می شود که نسبت بالاتری از سهام عرضه اولیه در ترکیب دارایی این نوع صندوق وجود دارد و عملا جذابیتی نزدیک به عرضه اولیه مستقیم در بر خواهد داشت.

به گفته دهقان دهنوی، بر رفتار صندوق‌ها در رابطه با سهام عرضه اولیه نظارت وجود دارد و سهمیه صندوق‌هایی که دید کوتاه‌مدت نسبت به این نوع سهام داشته باشند کم یا حذف خواهد شد. علاوه بر این ضمن اینکه از هر پیشنهادی برای بهبود یا اصلاح این روش جدید به شرط ترویج رویکرد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استقبال می‌شود در رابطه با دامنه نوسان در عرضه اولیه هم برنامه‌هایی به تدریج اجرا خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.