عوامل روانشناسی برای رونق بازار

عوامل روانشناسی برای رونق بازار

نتیجه برد - برد با سرمایه‌‌گذاری در شرکت‌های بورسی و ۳ عامل روانشناسی رونق بازار

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه بهترین گزینه‌ برای فرد و اقتصاد با نتیجه برد - برد، سرمایه‌‌گذاری در شرکت‌ های تولیدی بورسی است، سه عامل روانشناسی رونق بازار را اعلام کرد .

 

محمدرضا اعلمی با انتشار مطلبی با عنوان "نقش کلیدی اقتصاد رفتاری در پشتیبانی از تولید" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: اقتصاد ایران سال‌ها است از مریضی مضمن رنج می‌برد. مریضی که برخی از دولتمردان با آن کج‌دار و مریز برخورد می‌کنند و برخی عقیده به جراحی یکباره‌ آن دارند.

جراحی که ممکن است تبعات سخت یا حتی جبران‌ناپذیر اجتماعی را در پی داشته باشد. در این میان راهبرد خردمندانه‌ پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی از پیش‌ روی آن می‌تواند راهگشا بوده و چرخ قفل‌شده‌ صنعت را به چرخش درآورده و سبب رونق اقتصادی در آینده پیش‌رو شود. اجرای سیاست‌های درست پولی و مالی می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت در سیاست‌های فوق‌ باشد اما نکته‌ اساسی برای رشد و جهش تولید، مدیریت و جهت‌دهی مناسب سرمایه‌های سرگردان دست عموم جامعه است که در سالیان گذشته به یکباره سر از بازارهای مختلفی همچون ارز، طلا، سکه و مسکن درآورده و ورود یکباره‌ حجم زیادی از پول به این بازارها، تبعات زیانباری را به‌همراه داشته است.

این شناخت رفتار توده‌ای و درک ماهیت و چگونگی شکل‌گیری آن که بر اساس یافته‌های نوین علم اقتصاد سنجیده می‌شود، می‌تواند کمک شایانی به مدیران ارشد اقتصادی کند تا با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌برداری را در جهت منافع ملی کسب کنند. علم اقتصاد کلاسیک که مخاطب انسان عقلایی دارد، نظریه‌ها و راهبردهایی را در جهت بهینه‌کردن استفاده از منابع محدود برای مصارف و هزینه‌های نامحدود ارائه می‌کند که بعد از مدتی با تلاش‌های دانیل کانمن و ریچارد تیلر، علم اقتصاد رفتاری پا به‌ عرصه ظهور می‌گذارد.

علمی که از جمع علم روانشناسی و علم اقتصاد کلاسیک بوجود آمده و در آن مطلوبیت افراد را سنجیده و مبنای تصمیم‌گیری آتی مدیران قرار می‌دهد. دانشمندان علم اقتصاد رفتاری بر این باور هستند احساسات انسان‌ها بر تصمیم‌گیری عقلایی آنها تاثیر بسزایی گذاشته و با جابجا شدن مطلوبیت ذهنی افراد در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌ها و تصمیمات متفاوتی اخذ می‌شود.

شاید درک درست مطلوبیت ذهنی آحاد جامعه‌ ایرانی بتواند کمک شایانی در جهت اخذ تصمیمات درست کند. جامعه‌ای که مدام با ترس از دست‌ دادن سرمایه در یک اقتصاد تورمی دست و پنجه نرم می‌کند و از طرفی به‌ دلیل کمبودهای ناشی از محدودیت‌های اعمال شده در زندگی اقتصادی‌، مدام در طمع جبران یکباره آن بر‌می‌آید و بدون شناخت و آگاهی و آموزش و سنجش میزان ریسک و بازدهی متناسب آن در سرمایه‌‌گذاری، دست به اقدامات توده‌وار می‌زند. 

بهترین گزینه‌ پیش‌روی هر فردی که منجر به کسب نتیجه  برد - برد هم برای وی و هم برای اقتصاد می‌شود، سرمایه‌‌گذاری به شکلی درست و منطقی و به دور از هیجانات و تصمیمات قمارگونه و تقلید وار بر روی شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه است. چرا‌که با راهکارهای تامین مالی موجود در بازار مثل افزایش سرمایه از محل آورده‌ سهامداران و دیگر ابزارهای موجود تامین مالی می‌توان در جهت تامین منابع لازم مالی درباره پشتیبانی از جهش تولید گام برداشت. 

به لحاظ روانشناسی بازار سرمایه، اعتماد، خوش‌بینی و حس طمع برای پول در‌آوردن سبب رونق بازار می‌شود. ترمیم زخم واردشده‌ به اعتماد عمومی یکی از کلیدی‌ترین مواردی‌ است که با هر تصمیم یا موضع اشتباه از اهداف مطلوب و درست دور می‌کند. ایجاد کارگروه‌های اقتصاد رفتاری در جهت شناخت رفتار اقتصادی آحاد جامعه به‌ویژه فعالان بازار سرمایه می‌تواند کمک شایانی کند تا بتوان برای رسیدن به هدف مطلوب یعنی جهت‌دهی و جذب سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید و رشد و اعتلای فرهنگ سرمایه‌‌گذاری، تصمیمات درستی اتخاذ کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.