اصل واقعیت ماینرها در سازمان بورس

اصل واقعیت ماینرها در سازمان بورس

با گذشته حدود دو هفته از کشف ماینرها در ساختمان بورس تهران ، روایتی کامل و شفاف از این ماینربازی 3 مبلیارد تومانی و دردسرساز منتشر شد . 

 

 هنوز هفته اول پاییز به پایان نرسیده بود که خبر کشف چندین ماینر در ساختمان بورس تهران ، موجی از حیرت ها و واکنش های منفی فعالان و صد البته بدخواهان بازار سرمایه را ایجاد کرد و تنیده با شایعاتی گاه عجیب و متناقض ، منجر به تشکیل جو سنگین در افکار عمومی مردم و مخصوصا" سهامداران شد .

این رویداد ، فرصتی هم داد به افراد و گروه های مخالف توسعه بازارسرمایه تا هم مجالی برای تسویه های حساب شخصی و گروهی و هم با فشار بر مسئولان ارشد بازار ، پیگیر اهداف و نفوذ باشند .

اما در این میان آنچه بیش از همه به چشم آمد و جامعه بازار سرمایه را آزرد ، ضعف اطلاع رسانی واقعی و شفاف از این رخداد و فرار افراد مسئولی چون علی صحرایی مدیرعامل برکنار شده و سابق شرکت بورس تهران که از همان انتصاب در مهر سال 97 ، نشان داد در دوری از رسانه ها و عدم بیان واقعیت ها ، استادی است تمام ! فردی که هیچ نشانه ایی از سخنگوی بودن در بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه را نداشت . 

این جریان منجر به شکل گیری فضایی وسیع برای شایعه سازی و نقل روایت های غیر واقعی و بدتر از همه سوء استفاده های برخی رسانه های مغرض داخلی و خارجی و در نتیجه تخریب بازاری با قدمت 54 ساله و بسیار مهم در اقتصاد شد . بازاری که در همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از چنان جایگاه ویژه ایی برخوردار است که نبض اقتصاد و تورم و نظام مالی و ... را در دست دارد .

با این اوصاف در حالی این بحران کاذب فروکش کرده و تحقیقات ادامه دارد که بورس پرس با هدف تهیه گزارشی از واقعیت های این رویداد ، پیگیری هایی با چند مسئول مطلع انجام داد تا شاید گوشه ایی از چند و چون ماینربازی دردسر ساز بورس تهران ، مشخص و بیان شود .

در این میان یک مسئول کاملا" مطلع با انتقاد از تخریب برخی رسانه ها و دو سه نماینده مجلس و شایعات بی اساس ، نکاتی را اعلام و تاکید کرد شرح رویداد صادقانه و واقعی می تواند بخشی از این فضای مسموم را خنثی کند.

بنابراین متن ذیل ، نکات اعلامی این مسئول است که خواست بدون ذکر نام در بورس پرس منتشر شود :

اصل واقعیت ماینرها در ساحتمان بورس تهران

اصل واقعیت ماینرها در زیرزمین ساختمان بورس تهران این است که اسفند 98 و با تشکیل کمیته ساختمان سعادت آباد، متشکل از دو عضو هیات مدیره و معاون فناوری و چند مدیر دیگر ، بدون هیچ سوء نیتی و با در نظر گرفتن موارد و مسائلی چون فضای مناسب ساختمان و رویکرد بورس های دنیا به رمزارزها ، اقدام به راه اندازی طرح مطالعاتی برای آزمایش و تحقیق عملی در مورد این حوزه کردند و هنگام خرید تجهیزات برای مرکز داده ها و ...، تصمیم به خرید 50 ماینر به ارزش حدود 3 میلیارد تومان در فروردین 99 شد .

این اقدام با دریافت مجوز وزارت صنعت و نبود مانع قانونی ، انجام و از زمان شروع در خرداد سال قبل تا شهریور نیز حدود 3.5 بیت کوین استخراج و پرونده این موضوع بسته شد اما نه تنها هیچ مصوبه و مجوزی از هیات مدیره بورس تهران درخواست نشده بود، بلکه نتیجه اقدامات هم به هیات مدیره گزارش نشد .

در حالی برخی با فرار رو به جلو ، مدعی هستند هیات مدیره در جریان این موضوع بوده که در جلسه شهریور سال قبل هیات مدیره و هنگام تنفیذ مصوبات کمیته ساختمان ، هیچ کلمه ایی مانند ماین و ماینر و خرید تجهیزات و ... قید نشده بود و تنها به خرید دستگاه های مربوط به مرکز داده ها اشاره بود .

این رویکرد هم ناشی از آن بود که کمیته ساختمان بورس تهران ، گمان می کرد در برابر سود 1.2 هزار میلیارد تومانی شرکت ، 3 میلیارد تومان عددی نیست و این برنامه مطالعاتی و آزمایشی ، نیازی به اعلام و دریافت مصوبه هیات مدیره ندارد.

از سوی دیگر در صورت مصوبه هیات مدیره ، علاوه بر گزارش حسابرس داخلی ، نماینده سازمان بورس نیز که در همه جلسات هیات مدیره بورس تهران حضور داشت ، باید به این موضوع اشاره و به نهاد ناظر ، تخلف را گزارش می کرد اما شواهد و مستنداتی مبنی بر استخراج بیت کوین نبود تا چنین اقدامی شود.   

با این همه بعد از اطلاع همه اعضا هیات مدیره 7 نفره بورس تهران از این موضوع بود که شکایتی علیه افراد دخیل و مسئول شد و هرچند صرف و صلاح همه سهامداران در هزینه و درآمد 3 میلیارد تومانی رعایت شده اما تخلفات باید روشن و پیگیری شود.

تجهيزات مورد خریداری هم در دفاتر شركت به عنوان دارايي ثبت شده و 3.5 بيت كوين استخراجي در کیف پول الکترونیکی شركت نگهداري مي شود تا پس از تعيين راهكار حسابداري در دفاتر ثبت شود .

در این میان برخی افراد دارای تریبون و رسانه ضد بورس که با برخی مسئولان، مسئله شخصی دارند به همراه دو سه نماینده به دنبال تسویه حساب و بزرگ نمایی موضوعی در حد کمیته ساختمان هستند و سعی دارند با سیاسی کردن این مسئله و ادعای تحقیق و تفحص به بازار سرمایه ، ضربه بزنند و حتی شایعه کرده اند که کیف پول الکترونیکی ( ولت ) بورس تهران هم گم شده است .

با این همه ، هیات مدیره بورس تهران به همراه سازمان بورس در حال پیگیری دقیق از مدیران دخیل در این رویداد بوده تا واقعیت ها ، شفاف شود ولی برخی با بهانه 3 میلیارد تومانی به دنبال آتش زدن و تخریب بازار 7 هزار هزار میلیارد تومانی هستند ولی حافظان اقتصاد و نظام و بازار سرمایه مانع از تحقق از این رویایی منفی خواهند شد و بازار سرمایه با مشخص شدن واقعیت ها از این پیچ هم عبور خواهد کرد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.