آینده ی قیمت دلار و تاثیر بر صنایع

آینده ی قیمت دلار و تاثیر بر صنایع

آینده قیمت دلار و معرفی صنایع دارای مزیت بورس در نیمه دوم سال

کارشناس بازارسرمایه با اعلام با دو سناریو دلار با قیمت و یا تا 35 هزار تومانی ، صنایع بورسی دارای مزیت طی نیمه دوم سال را معرفی کرد.

 

 مسعود بهمنی راد با اشاره به اینکه نوسانات بازار سهام در ماه های اخیر و پس از رشد شتابان سال گذشته ، نشان از ترس و وجود ابهامات متعدد دارد به تسنیم گفت: این ابهامات به دلیل تغییرات در وزارت اقتصاد ، نهادهای تصمیم ساز بازار سرمایه و احتمال تغییر عوامل موثر است.

از مهمترین ابهامات فعلی بورس، کسری بودجه دولت و احتمال رشد نرخ سود اوراق مشارکت برای فروش و تامین کسری است که در صورت رخداد می تواند در کوتاه مدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بودجه 1401 و احتمال تغییر موارد موثر بر شرکت های بورسی از قبیل نرخ بهره مالکانه، خوراک و تغییر عوارض صادرات کالا هم باعث افزایش ابهام شد. پیش بینی فروش دستوری محصولات مانند سیمان و فولاد هم از سایر دغدغه ها است .

مهمترین عامل موثر سال های اخیر بر بورس هم تورم و رشد دلار و مزیت صنایع و شرکت ها در سودآوری بود. پس از روی کار آمدن دولت جدید همچنان پایه پولی، حجم نقدینگی و قیمت کالاها در حال افزایش است که می تواند بصورت مستقیم قیمت کالا و خدمات را افزایش داده و رشد سودآوری شرکت ها و صنایع را در پی داشته باشد.

آینده دلار با دو سناریو قیمت فعلی و یا تا 35 هزار تومانی

برای آینده دلار دو سناریو مطرح است. اگر مذاکرات ادامه یابد و توافق شود با توجه به زمان بر بودن فرایند مذاکرات، کسری بودجه ، حجم نقدینگی و نرخ فعلی دلار تا پایان سال جاری ثابت می ماند اما در صورت چالش در مذاکرات ، پیش بینی می شود قیمت دلار به 30 تا 35 هزار تومان برسد.

مورد بعدی ، بحران انرژی است. قیمت گران سوخت در اروپا، چین و آمریکا که بیشتر از میانگین بلندمدت هستند، همگی از کمبود انرژی در میان مدت حکایت دارند. بحران انرژی مستقیما روی کامودیتی ها اثر گذار است و طی یک ماه گذشته ، مس، روی و... رشد زیادی را تجربه کرده اند.

بررسی چند صنعت مهم بورس

پیش بینی می شود با توجه به بحران سوخت ، قیمت حامل های انرژی پس از رشد های اخیر در کوتاه مدت و میان مدت در محدوده فعلی ثابت بمانند اما با توجه به رشد قیمت گاز، قیمت محصولات پایه گازی مانند متانول، اوره و محصولات پتروشیمی افزایش می یابند و می توان شاهد رشد صنایع پتروشیمی به طور مستقیم و صنایع پالایشگاهی به طور غیر مستقیم بود.

البته کمبود احتمالی گاز در فصل سرما می تواند باعث اختلال در تولید و یا کاهش بازده تولید برخی صنایع و شرکت ها شود ولی این کاهش ظرفیت تولید در قیاس با رشد قیمت حامل های انرژی و نرخ ارز، تاثیرگذاری زیادی ندارد و شرکت ها می توانند سودآوری خوبی داشته باشند. صنایع نیروگاهی و دارویی هم می توانند برای سرمایه گذاری در آینده نزدیک مناسب باشند اما صنعت بانکداری نمی تواند در رقابت با سایر صنایع بورسی در 6 ماه پایانی سال جذابیت داشته باشد.

صنایعی صادرات محور که تسهیلات ارزی نداشته و طرح های توسعه ای مناسبی را دنبال می کنند در نیمه دوم سال جاری برای سرمایه گذاری مناسب خواهند بود. صنایعی مانند پتروشیمی خصوصا صنعت اوره ، صنعت پالایشگاهی (به دلیل فرمول جدید قیمت گذاری خوراک و محصولات که در بلندمدت ابهامات صنعت را کم می کند)، صنعت کانی های فلزی (سنگ آهن خصوصا شرکت هایی که زنجیره کامل تولید را در اختیار دارند) و صنعت چند رشته ای صنعتی که فاصله زیادی تا قیمت ذاتی دارند ، می توانند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرند.

سرمایه گذاری در صنایعی که تولید و فروش مناسبی ندارند و درگیر نرخ گذاری دستوری هستند ، می تواند ریسک های خاص در پی داشته باشند. با توجه به بحران انرژی، وضعیت مذاکرات، نبود نقدینگی ، فروش اوراق و شرایط مبهم بازار سهام با فرض ثابت ماندن قیمت های جهانی ، پیش بینی می شود ، شاخص کل در محدوده 1.5 تا 1.6 میلیون هزار واحد تا پایان سال جاری قرار گیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.