به گفته ی مدیر نظارت بر بازار اکنون وقت خرید است؟؟!!

به گفته ی مدیر نظارت بر بازار اکنون وقت خرید است؟؟!!

پس از یک دوره رونق و رشد شتابان در بازار سرمایه مدتی بود که سرمایه گذاران رنگ سرخ بازار را از یاد برده بودند.

اکنون اما دو هفته ای است که بازار سهام بیشتر منفی بوده تا مثبت بسیاری از سهام ، کاهش ارزش هایی در محدوده 20 تا 30 درصد را تجربه می کنند ، اما بازار همچنان پر حجم معامله می شود و خریدار و فروشنده های زیادی در بازار فعال هستند.

گمانه زنی های بسیار متعدد و متفاوتی در خصوص علل برتری فشار فروش بر تقاضا در بازار عنوان می شود که برخی از تحلیل گران علت اصلی آن را عرضه سهام عدالت در بازار می دانند.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این موضوع این طور توضیح داد:سهام عدالت باید مطابق با تقاضا عرضه شود، تا منجر به ایجاد نگرانی در بازار نشود و نباید خیلی روی فروش سهام عدالت تاکید کنیم ، چند سال پیش ارزش سهام عدالت در محدوه 500 هزار تومان بوده که ارزش این سهام الان حداقل 10 تا 15 برابر ارزش اولیه شده است.طبیعتا آزاد سازی سهام عدالت بیشتر از این جنبه عملیاتی شد تا هر فرد بداند چه تعداد از چه سهمی در پرتفوی خود دارد ، ما نیز به عنوان سازمان بورس شرایط را طوری مدیریت کرد که تقاضا لازم برای عرضه سهام عدالت وجود داشته باشد و نگرانی خاصی در بازار ایجاد نشود.

اکنون فرصت تحلیل است

این مقام نظارتی در ادامه در خصوص روند فعلی بازار توضیح داد: این موضوع طبیعی است که هر بازاری که با رشد شتابان روبرو می شود پس از مدتی فرصت تحلیل به فعالان می دهد ، اکنون نیز فرصت مناسبی است تا سرمایه گذاران سهام ارزنده بازار را شناسایی و خریداری کنند.همانطور که قبلا نیز اشاره داشتیم نقدینگی سرگردان و داغی که به سمت بازار سهام آمد متاثر از رکود در سایر بازارها بود و اکنون همانطور که شاهد هستیم سایر بازارها با نوساناتی روبرو هستند که منجر می شود بخشی از نقدینگی به سمت این بازارها روانه شود.

خدابخش گفت: اکنون طرح ثبت نام خودرو را داریم که با ثبت نام، 50 درصد از وجه باید واریز شود. این موضوع نیز یکی از دلایلی است که بخشی از نقدینگی به سمت این بازار حرکت کند البته پس از پایان پروسه ثبت نام بخشی از ثبت نام کنندگان امکان خرید را پیدا نمی کنند و مجدد نقدینگی به سمت بازار سرمایه باز می گردد.

مدیر نظارت بر بورس ها گفت: با شرایط تورمی که در بازار مشاهده می کنیم رشد برخی از سهام نگران کننده نیست و با توجه به نرخ هایی که اکنون در بازار ارز مشاهده می شود می توان این انتظار را داشت که شرکت ها متاثر از تورم و تغییراتی که در متغیرها رخ داده است با رشد سود آوری روبرو خواهند بود و قیمت های فعلی توجیه دارد.بازار های مالی همواره با یک دور تسلسل روبرو می شوند و نقدینگی در بین بازارها در حرکت و جریان است.این موضوعی طبیعی است که نقدینگی دربین بازارهای مالی در گردش باشد و اکنون نیز این اتفاق در حال رخ دادن است.

این مقام مسئول ادامه داد: مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس در حدود 13 هزار میلیارد تومان است که این نشان می دهد نقدینگی خوبی در بازار فعال است و بورس بازار نقد شونده ای است ، مزیتی که بورس را از سایر بازارها متمایز می کند نیز همین نقد شوندگی است.

سود کمتری در انتظار نوسان گیران است

او ادامه داد: توصیه ما به سهامداران سرمایه گذاری با دید بلند مدت است، نوسانات مقطعی در بازار وجود دارد با بررسی هایی که انجام دادیم افرادی که دایما در حال خرید و فروش هستند سود کمتری می برند و کارمزد بیشتری پرداخت می کنند ، در صورتی که سرمایه گذاری با دید بلند مدت در سهام ارزنده و بنیادی همواره بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه گذاران کرده است.

تدارک نهادهای حامی برای پایان روزهای قرمز

این مقام نظارتی گفت: سهامداران به این نکته توجه داشته باشند که بازار در روند های مختلف فرصت برای انتخاب سهام ارزنده فراهم می کند و روزهای منفی زمان خرید سهام است ، نه روزهای مثبت بازار.

وی درباره فعالیت صندوق های توسعه بازار و تثبیت بازار نیز گفت: روز سه شنبه ابتدای صبح بسیاری از صف های فروش جمع آوری شد و این ناشی از فعالیت همین صندوق ها در بازار بود، نگرانی خاصی در بازار در شرایط فعلی وجود ندارد و اگر نیاز باشد منابع لازم برای مدیریت شرایط تدارک دیده خواهد شد. همچنین حقوقی های بازار نیز در روز سه شنبه دو برابر آنچه که فروختند سهم خریدند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.