حذف قیمت های دستوری

حذف قیمت های دستوری

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر حذف قیمت‌گذاری دستوری بر بهای تمام شده کالا و نرخ خوراک گفت: در کوتاه و میان مدت نباید انتظار حرکات انفجاری در کلیت بورس و دیگر بازارها داشت.

 

 امیرعلی امیرباقری با اشاره به روند معاملات بورس در هفته گذشته به ایرنا اعلام کرد: بازار سهام در اوایل و اواسط هفته گذشته همچنان با فشار فروش مواجه بود اما در پایان هفته قدری از فشار فروش کاسته شد و سمت تقاضا افزایش یافت و به دنبال چنین روندی برخی از نمادها به آستانه صف خرید رسیدند.

نکته ای که اکنون در بازار پررنگ شده میزان عرضه است که پرشتاب نیست و در مقابل، ورود نقدینگی به سمت تقاضا هم چندان پرقدرت نبوده که همین امر باعث ایجاد تردید در رفتار سهامداران خواهد شد. پول های پرقدرت عمدتا در سپرده های بانکی و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در انتظار ایجاد روندی قوی در معاملات بازار سهام هستند. مباحث مربوط به تحلیل های بنیادی باید یاری‌کننده این مسایل باشند در غیر این‌صورت پس از رشد چند روزه دوباره شاهد حرکت اصلاحی خواهیم بود و شاخص بورس به نقطه اول باز می گردد. از این رو، بازار در کوتاه مدت ادامه دهنده روند نوسانی خواهد بود.

مسایل سیاسی در رأس عوامل خارجی قرار دارند. این ابهام به مرور در حال برطرف شدن و کنار رفتن از بدنه بازار است و می تواند به مرور تاثیرگذار بر تغییر روند معاملات باشد. موارد مربوط به سیاست خارجی، برجام و پول های بلوکه شده تاثیرگذار بر نرخ ارز خواهند بود و باعث ایجاد فشار بر روند بازار می شوند اما افزایش نقدینگی می تواند روند نزولی بازار را که تحت تاثیر اتفاقات سیاسی رخ می دهد خنثی کند و ضربه گیر ریزش باشد.

اکنون دو منبع می تواند باعث ایجاد فشار و تامین منابع مالی از طریق این بازار شود. بحث خوراک یا مواد اولیه بطور حتم در بهای تمام شده کالا منعکس می شود و می تواند تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت ها باشد. دولت باید از طریق مالیات، کسری بودجه را تامین و هزینه های جاری را پرداخت کند. فعالان بازار در حالت کلی مخالف آزادسازی قیمت ها نیستند اما براساس وضعیت حاکم در بازار آزاد، آزادسازی قیمت ها باید در سمت فروش و بهای تمام شده رخ دهد تا اقتصاد واقعی جایگزین اقتصاد زیرزمینی شود و زمینه نابودی رانت و دلالی را فراهم کند.

اگر دولت می خواهد بهای تمام شده و نرخ خوراک را واقعی سازی کند باید دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. قیمت گذاری دستوری جز رانت و فساد چیزی را به همراه ندارد و فعالان بازار سرمایه امیدوارند تا دولت این شعار را تا زمان تحقق کامل دنبال کند و سهامداران از آزادسازی قیمت ها در کلیت اقتصاد منتفع شوند.

طی دو هفته گذشته اتفاق خاصی در حوزه قیمت های جهانی رخ نداده است. بعد از رشدهای اخیر در قیمت های جهانی به ویژه نرخ گاز بر شرکت های شاخص ساز و بزرگ اثر گذاشته که از خوراک گازی برخوردارند. افزایش قیمت گاز به تبع بر سود این شرکت ها تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین در کوتاه و میان مدت نباید انتظار حرکات انفجاری در کلیت بازار سرمایه و دیگر بازارهای سرمایه گذاری (طلا، سکه، ارز، مسکن خودرو و سپرده های بانکی) داشت.

بازارها بعد از رشد قیمت به سمت ورود در فضای رکودی پیش می روند. انتظار می رود تا اتفاقات سال های گذشته در اقتصاد تکرار نشود و شاهد دوره های رونق و رکود که خود را در اقتصاد نشان داد و باعث آسیب به همه اقشار اقتصادی و سرمایه گذاران شد، نبود. در راس این اتفاق، بحث نقدینگی مطرح است که امید می رود مهار شده و تورم فعلی که متاسفانه همگام با تولید واقعی بخش اقتصاد نیست تا حدودی کنترل شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.