اوراق دولتی دلیل بر ریزش بورس

اوراق دولتی دلیل بر ریزش بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقطه جذاب قیمت‌ سهام بسیاری از شرکت‌ها و نرخ کمتر از ارزش ذاتی برخی دیگر، مدعی شد ریزش دوباره شاخص ناشی از فروش اوراق دولتی نیست !

 

 مرتضی امیری با اشاره به نوسان اخیر معاملات بورس که با کاهش قیمت سهام اکثر شرکت ها و افزایش انتقادات فعالان همراه شده به ایرنا اعلام کرد: معاملات بورس از دو هفته گذشته ، متعادل شد و همچنان در وضعیتی از تعادل نسبی به سر می برد و با صف‌های خرید و فروش مواجه است. وجود رفتار هیجانی شامل حال اکثر سهامداران نمی‌شود اما توصیه همیشگی، پرهیز از رفتارهای هیجانی و اعتماد هر چه بیشتر به نهادهای مالی مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

قطعاً با توجه به پیش‌بینی رشد سودآوری شرکت‌ها ناشی از بهبود حاشیه سود آنها انتظارات تورمی و روند رو به رشد قیمت‌های جهانی در برخی از کامودیتی‌ها نظیر اوره، قیمت‌های فعلی سهام بسیاری از شرکت‌ها به نقطه ای از جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بازار رسیده اند. از سوی دیگر سهام تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم در قیمت‌های کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله هستند که بهتر است سهامداران از میان آنها و از طریق تحلیل وضعیت شرکت ها، سهام مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

بهترین اقدامی که هر دولتی می‌تواند در خصوص همه بازارهای سرمایه گذاری انجام دهد، تقویت هرچه بیشتر بازوهای نظارتی به منظور کنترل و پیشگیری از بروز تخلفات است. شفافیت و به روز بودن در انتشار آمارها و گزارش‌های دوره‌ای از تریبون‌های رسمی می‌تواند فضای سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی از ابهاماتی که این روزها به آن دچار است، خارج سازد. امید می رود بحث‌هایی که این روزها در خصوص خروج احتمالی برخی از صنایع نظیر خودرو سازان از شمول قیمت‌گذاری دستوری انجام شده، رنگ واقعیت بگیرد. چرا که این اتفاق بطور حتم می تواند زمینه ساز اتفاقاتی مثبت در بازار باشد.

علت بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار نزولی

موضوع نرخ بهره یکی از مؤلفه‌های کلیدی در نوسانات بازار سرمایه به ویژه طی دو سال اخیر بوده که به نظر می‌رسد بازار حساسیت خاصی بر روی این موضوع دارد. از سوی دیگر اقدام بانک مرکزی در خصوص انتشار هفتگی نرخ بهره بین‌بانکی که قدمی مثبت در راستای شفافیت است، توجه بازار را به روند رو به رشد اخیر نرخ بهره معطوف کرده است.

طی چند روز گذشته هم وزیر اقتصاد در خصوص عدم فروش اوراق توسط دولت در مهر اظهارنظراتی داشت که بررسی کارشناسان هم صحت این موضوع را تایید کرد و نشان داد ریزش بازار در چند روز اخیر ناشی از فروش اوراق دولتی نبود. حجم بالای معاملات بازار بدهی که در برخی از روزها در فرابورس مشاهده شده، عمدتاً ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی و خرید و فروش اوراق بین بانک مرکزی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت بوده و ارتباطی با فروش اوراق و تامین مالی دولت ندارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.