پیش بینی این هفته ی بورس

پیش بینی این هفته ی بورس

پیش بینی این هفته بورس با اثر پنج عامل و انتظار اقبال برای ۷ صنعت

وضعیت این هفته بورس با تکیه بر آخرین تحولات در متغیرهای موثر و نقش پنج عامل با انتظار اقبال ۷ صنعت از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد .

 

 بازار سهام در حالی اولین روز زمستان سال جاری را با رشد 40.6 هزار واحدی و ورود شاخص به کانال یک میلیون و 359 هزار واحدی سپری کرد که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با روندی منفی آغاز کرد و پس از عدم هماهنگی محسوس در اعلام تصمیمات مرتبط با بودجه شاهد اوج گرفتن فشار فروش در میان هفته بود و در نهایت با خبر مربوط به اصلاح متغیرهای مربوط به شرکت های بورسی از جمله نرخ تسعیر ارز بانک ها و نرخ گاز مصرفی مجتمع های بزرگ فولادی و البته منتفی شدن افزایش نرخ حقوق دولتی و بهره مالکانه در پایان هفته شاهد افزایش محسوس تقاضا و رشد قیمت ها بود که البته پس از هفته ها رکود و اصلاح فرسایشی شکل گرفت. 

در بازارهای جهانی اما در پایان سال میلادی طبق معمول افت حجم ها و تعطیلی رخ داد و پس از اینکه ترس بازار تا حدودی از گسترش سویه جدید ویروس کرونا کاهش یافت با بازگشت تعادل به بازارها، رشد محدود قیمت ها رقم خورد که در این میان رشد قیمت در فلزات رنگین از جمله مس و روی محسوس تر بود. به نظر می رسد بازار در ابتدای سال جدید میلادی همچنان تمایل به رشد با نرخی منطقی داشته و در بازار نفت نیز تعادل بیشتر باشد .

در بازار ارز اما با محدود شدن نوسانات، قیمت دلار در بازار آزاد در بالاتر از مرز 30 هزار تومانی با کاهش دامنه نوسان همراه شده است. به نظر می رسد بازار در جو انتظار به سر می برد و با توجه به اینکه دور قبلی مذاکرات از منظر اخبار رسانه ای با پوشش کمتر و عموما ضد و نقیضی همراه بود، فعالان در صدد دریافت اخبار قابل اتکا تری هستند و دور جدید مذاکرات که با توجه به اعلام طرف اروپایی از دوشنبه هفته جدید آغاز خواهد شد می تواند چشم انداز روشن تری را از آینده مذاکرات بدست دهد. 

در بازار سهام اما ابعاد تصمیمات جدید، موضع خریداران را در گروه های متاثر تقویت کرد و حتی در گروه های که چندان مرتبط به تصمیمات نبودند نیز بازگشت نسبی اعتماد و البته افت سنگین قیمت ها، ورود نقدینگی را به دنبال داشت. افت های اخیر که البته عمدتا ناشی از فرسایش و بی اعتمادی و نبود چشم انداز روشن برای بازار سهام اتفاق افتاد با تلنگری از سوی نهاد تصمیم گیرنده تبدیل به روند صعودی شد و به نظر می رسد فضای عمومی بازار فردا نیز همچنان مثبت باشد.

رشد نرخ در سامانه نیما، توقف روند صعودی نرخ بهره بدون ریسک اوراق، کاهش ابهامات بودجه ای و تغییرات به سمت منصفانه شدن هزینه ها و نرخ های شرکت های بورسی در کنار تثبیت بازار ارز بالاتر از سطوح روانی قیمتی، همگی از محرک های مثبت بازار بودند. به نظر می رسد در تصمیمات اخیر گروه های فلزی، معدنی و بانکی تاثیر بیشتری را بپذیرند و در بازار فردا نیز این گروه ها پیش رو در جذب نقدینگی باشند.

در خودرویی ها، زراعتی ها، غذایی ها و دارویی ها نیز می توان انتظار رشد قیمت ها را داشت و بخصوص گروه هایی که از حذف ارز ترجیحی منتفع خواهند شد با توجه به افت سنگین ماه های اخیر می توانند فضای معاملاتی مناسبی را تجربه کنند. گزارش های فروش آذر ماه در کنار گزارش های عملکردی 9 ماهه نیز در ادامه می توانند در ایجاد حمایت از سطوح کف قیمتی موثر باشند.

در بازارهای مالی عموماً روندهای صعودی در اوج خوش بینی به پایان می رسند و روند های نزولی نیز در بدبینی مفرط به سمت رشد تغییر مسیر می دهد و این موضوع در بازار سهام در دو سال اخیر به وضوح مشهود بود. هرچند همچنان برای قضاوت پایان روند نزولی بازار سهام نیاز به گذشت زمان بیشتری است  اما با رجوع به متغیرهای موثر در بازار می توان به وضوح حمایت همه گزینه ها از سطوح قیمتی کنونی بخصوص در گروه های بزرگ بازار را تشخیص داد.

بصورت عمومی در سه ماهه پایانی سال همواره چالش های زیادی پیش روی بازار سهام است و سال جاری بحث مذاکرات نیز به این چالش ها اضافه شده اما با توجه به رکود و فرسایش و افت قابل توجه سطوح قیمتی می توان بازار سهام را یکی از کم ریسک ترین بازارهای مالی داخلی دانست و باید توجه داشت، تصمیم گیرندگان نیز به منظور ایجاد ثبات و اعتماد در بازار از تصمیمات مضر و نسنجیده و اعمال نظر های سلیقه ای بخصوص در بحث نظارت بر معاملات پرهیز کنند و در متغیرهای کلان بازار نیز کنترل نرخ بهره بدون ریسک که از مهم ترین آفات رونق در بازارهای مالی است را در دستور کار قرار دهند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.