عزم دولت برای حمایت از بورس

عزم دولت برای حمایت از بورس

عاون تحقیق و توسعه بورس تهران مطرح کرد: 

ریسک‌ها و راهکارهای بهبود اوضاع بازار سهام / عزم دولت برای حمایت از بورس

معاون تحقیق و توسعه بورس تهران با اشاره به سیاست دولت با ابلاغ مصوبه‌های مهم برای تقویت بازار و عزم حمایت از آن درباره ریسک‌های تهدیدکننده و راهکارهای بهبود روند معاملات توضیح داد.

علی‌ عباس کریمی با اشاره به دیدگاه مثبت رییس جمهور به بازار سرمایه و مسائل مطرح شده در مصوبه اخیر دولت به ایرنا گفت: تعیین تکلیف چگونگی قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز مصرفی آنها نقش زیادی در روند بازدهی بخش مهمی از صنایع و شرکت های بورسی خواهد داشت.

وی افزود: مشخص شدن ثبات رویه تعیین حقوق مالکانه معادن نیز بخش گسترده ای از ابهامات این صنعت را رفع کرد. انتشار اوراق دولتی با لحاظ میزان منابع ورودی به بازار، تعیین نرخ تسعیر بانک‌ها بر اساس ۹۰ درصد نرخ نیمایی و کنترل نرخ سود بین‌بانکی، تصمیمات مهمی در راستای شفاف‌سازی و تقویت بازار سهام هستند و نشان‌دهنده عزم دولت برای حمایت از این بازار است.

این مقام مسئول درخصوص ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس توضیح داد: بازار سهام همیشه همراه با افت و خیزهایی بوده اما آنچه این بازار را در معرض ریسک های غیرقابل پیش بینی قرار می دهد، عدم شفافیت سیاست‌گذاری به‌ویژه در حوزه قیمت‌گذاری است. ریسک های اقتصادی توسط سرمایه‌ گذاران قابل پیش بینی، کنترل و مدیریت هستند اما تصمیمات دولت در حوزه تعیین نرخ نهاده‌ها و قیمت‌گذاری محصولات، مبنایی برای پیش بینی ندارند و سلب ایجاد ابهام در فضای کسب و کار می شود.

کریمی ادامه داد: تعیین سیاست بلندمدت دولت در خصوص چگونگی قیمت گذاری نهاده ها و محصولات تا میزان قابل ملاحظه ای به رفع ابهام از فضای کسب و کار می انجامد. با رفع این ابهامات در مصوبات اخیر دولت به نظر می رسد بازار روند مناسبی در پیش بگیرد و دیگر چندان خطری تهدید کننده معاملات نباشد. در حوزه اقتصاد کلان، شفاف‌سازی سیاست های اقتصادی و تدوین آنها در چارچوب قوانین بلند مدت و خروج از قوانین کوتاه مدت بودجه می تواند کمک کننده به فعالان اقتصادی در ارزیابی و پیش بینی روند بلندمدت اقتصاد باشد.

به گفته وی، اخذ تصمیمات متفاوت در بودجه های سالانه سبب می شود هر سال مباحث قیمت‌گذاری توان بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی را به سمت ارزیابی بازار و شک و تردیدهای ایجاد شده در این بازار پیش ببرد که این امر برای دستیابی به تصمیمات بلندمدت مفید نیست. تعیین نرخ سود بانکی، کمیت و کیفیت انتشار اوراق دولتی، چگونگی حضور بانک ها و زیر مجموعه ها در بازار سرمایه از جمله مسائلی هستند که تدر شرایط بازار و تغییر روند آن اثرگذار خواهد بود. در حوزه درون بازار سرمایه می توان از اصلاح ریزساختارها برای بهبود شرایط و روند معاملات استفاده کرد.

کریمی اضافه کرد: تفکیک بازارها براساس شرایط شرکت ها و وضع قواعد معاملاتی متفاوت برای هر بخش، جداسازی معاملات بزرگ از معاملات معمول برای کنترل اثر بازار معاملات بزرگ، راه اندازی دامنه پویا در کنار دامنه ایستا، تقویت ساز و کارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس و مواردی از این قبیل می توانند زمینه ساز بهبود فضای کسب و کار در بازار سرمایه باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.