احسان خاندوزی از تصمیمات جدید دولت برای حمایت از بورس خبر داد

احسان خاندوزی از تصمیمات جدید دولت برای حمایت از بورس خبر داد

سید احسان خاندوزی، ویز اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری خود وعده‌هایی مبنی بر اتخاذ تصمیمات جدید دولت برای حمایت از بورس ارائه داد.

سید احسان خاندوزی، ویز اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری خود وعده‌هایی مبنی بر اتخاذ تصمیمات جدید برای حمایت از بورس ارائه داد. وی با رد فرضیه حبابی بودن رشد بازار بورس در ماه‌های اخیر، در مورد سیاست‌های جدید دولت مبنی بر مقابله با رانت و امتیازات ویژه برای جلوگیری از پیش بینی ناپذیری بورس خبر داد. به گفته وی، با حمایت دولت از بازار بورس، رشد بازار سرمایه که در ماه‌های اخیر مشاهده شده، ادامه دار خواهد بود.

سه سال از ریزش تاریخی بازار بورس می‌گذرد و به رغم وعده‌های نافرجام دولت سیزدهم مبنی بر ترمیم بازار، هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. اما خبرهای خوشی در راه است. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و همچنین سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری خود از تصمیمات جدید دولت برای حمایت از بورس خبر داد. سه تصمیم کلیدی که تاثیر خود را در آینده نزدیک بر رشد شاخص بورس خواهد گذاشت.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت از هرگونه سیاست و تصمیم گیری که باعث عدم اطمینان سرمایه گذاران و پیش بینی ناپذیری بازار سرمایه شود، جلوگیری خواهد کرد و این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای بازار سرمایه و صنایع اصلی باشد. البته عوامل دیگری داخلی و خارجی تاثیرات طبیعی خود را بر بازار بورس خواهند داشت.

وی در نشست خبری خود از تصمیمات جدید دولت برای حمایت از بورس خبر داد. بر اساس اظهارات وی، دولت سه مقطع را شناسایی کرده که باید ریسک سیستمی در آن‌ها به نحو صحیحی مدیریت شود. نخست در مصوبه بهمن 1400 و بعد از جنگ اوکراین و روسیه نیاز بود تا سقفی برای نوسانات نرخ گاز مشخص شود. مصوبه دوم در تاریخ آبان 1401 بود که دولت تصمیم گرفت تا این رویه را ادامه دهد و طبق تقاضای بازار سرمایه از طرف دولت بند سهام یار و دیگر بندها ابلاغ شود. به گفته وی، مصوبه سوم در سال جاری مربوط به تعیین نرخ خوراک و همچنین تسعیر نرخ ارز بود که به نظر می‌رسد از سوی فعالان بازار اقدامات موثری صورت گرفته باشد. بر این اساس، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با رعایت سقف قیمت به فرمول قبل بازگشت.

خاندوزی گفت که به عنوان رئیس شورای عالی بورس از رئیس سازمان بورس خواسته‌ام تا میز تخصصی هر صنعت با حضور صاحب نظران، فعالان و مدیران صنعت تشکیل شود تا بتوانیم در شورای عالی بورس برای صنایع و تولیدکنندگان شرایط بهتری فراهم کنیم و در کنار آن کمک‌هایی برای صنایع خاص داشته باشیم. وی ادامه داد: مصوبات اخیر دولت را باید به عنوان یک سیاست و خط مستمر درنظر گرفت که هرجا سیاستی که سبب ایجاد امتیاز ویژه برای گروه‌های غیرمولد شود، باید با آن مقابله کرد.

وی یادآور شد که بعد از اجرای تصمیمات جدید دولت برای حمایت از بورس، هر زمان که رانت و یا امتیاز ویژه‌ای ایجاد شود و در این بین صنعت یا تولید کننده ای زیان ببیند، و یا کسانی بخواهند از طریق رانت یا واسطه درآمد بیشتری کسب کنند، با آنها مقابله خواهیم کرد. همچنین با کسانی که در بازار سرمایه به عنوان خریدار دست دوم یا سوم صادراتی انجام دهند که به نام شرکت یا صنایع اصلی نباشد و بازگشت ارز انجام ندهند، مقابله خواهد شد. در نهایت این امر موجب رونق بازار سرمایه خواهد شد.

وزیر امور اقتصاد در پایان با رد فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ماه‌های ابتدایی سال 1402 گفت: بورس در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و ممکن است در این بین توقف‌هایی داشته باشد، اما در نهایت به مسیر خود ادامه خواهد داد. وی ادامه داد که هیچ کدام از شاخص‌های ارزی، ریالی و دیگر شاخص‌های تحلیلی، حبابی بودن بازار بورس را تایید نمی کند و هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

در نهایت، مصوبات جدید دولت برای حمایت از بورس، به نفع سرمایه گذاران خواهد بود و دست افرادی که با رانت و دریافت امتیازات ویژه خواستار سود بیشتر هستند، کوتاه خواهد شود. در این میان نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز به فرمول قبلی بازخواهد گشت و صنایع اصلی و تولیدکنندگان به سود خواهند رسید. این افزایش سود صنایع روی شاخص بازار بورس تاثیر می‌گذارد و باعث رشد شاخص خواهد شد. اما مثبت و یا منفی بودن تاثیرات در آینده نزدیک خود را به سهامداران و سرمایه گذاران بازار بورس نشان خواهد داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.