تحلیل بازار بورس در روزی که گذشت

تحلیل بازار بورس در روزی که گذشت

امروز دومین روز معاملاتی مهرماه شاهد شروعی منفی در بازار بورس تهران بودیم. بازاری که در نیمه دومش با فشار فروش بیشتری مواجه شد و تنها برخی تک سهم ها توانستند راهشان را جدا کنند و مورد توجه خریداران قرار بگیرند. در نهایت شاخص کل با ریزش ۰.۸۳ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۶۷ هزار واحدی رسید.
شاخص هموزن نیز نزولی بود و با افت 4800 واحدی مواجه شد.
بیشترین تاثیر مثبت را ذوب، حکشتی و سصفها بر شاخص گذاشتند و فولاد، پارسان و فملی، بیشترین تلاش را در جهت سقوط شاخص کردند. 
در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای خاور و آریا  و زاگرس، 229 واحد به عقب رفت و در ارتفاع 25 هزار و 781 واحد ایستاد. حسینا و کوثر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.
طی روز جاری 434 میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها از بازار خارج شد و ارزش کل بازار در بورس و فرابورس به حدود 91 میلیون میلیارد ریال رسید.
خودرویی ها، فلزات اساسی ها و انبوه سازی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت حمل نقل، خودرو و فلزات اساسی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای حفارس، متال و ذوب بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.
در بازار امروز فلزات اساسی‌ها بیشترین پول را از سوی حقیقی‌ها جذب کردند. در مقابل بانکی‌ها و نفتی‌ها بیشترین پول خرد را از دست دادند. نمادهای ذوب و اهرم بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وتجارت و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.

شروع بد بازار روز گذشته، به بازار امروز نیز کشیده شد و شاهد بودیم که گزارش‌ها هم نتوانستند عامل قوی و محکمی برای حرکت بازار شوند.
 سه تغییر در این روزهای بازار نسبت به قبل وجود دارد؛ تغییر اول در حجم است که چند روزی است بازار در عین منفی بودن، حجم‌های بیشتری ثبت می‌شود و برخی معتقدند جریان خروج پول از صندوق‌های ثابت هم بیشتر شده است. تغییر دوم، تغییر جریان در برخی سهم‌هاست که جریان تجدید را به عنوان خبری مهم برای تغییر روند در پیش گرفته‌اند و تغییر سوم، جریانی است که چند باری صحبت کردیم و آن هم این است که بازار احتمالا در عدم فعال شدن جریان پول قوی به سراغ شرکت‌هایی می‌رود که گزارش‌های خوبی داشته و فضای رونق احتمالا هرچند کوتاه آن‌ها بعد از گزارش میان‌دوره‌ای مشخص باشد.
در گزارشی که اخیراً سازمان بورس منتشر کرده است نشان می دهد؛ سهامداران از بازار خارج می‌شوند و پولی که در حساب کارگزاری هست یا صرف خرید اوراق می‌شود و یا در کارگزاری باقی می‌ماند و این نشان‌دهنده این است که انگیزه‌ها برای خرید در بازار کم شده و آن محرک قوی وجود ندارد. بار دیگر نیز موضوع نرخ خوراک مطرح شده و دولت کماکان روی همان ۷۰۰۰ خود ایستاده است.
 طی این چند روز تعداد زیادی از شرکت‌ها و گروه‌های نه چندان بزرگ گزارش‌های نسبتاً خوبی دادند که گزارش میان‌دوره‌ای آن‌ها می‌تواند بازار را غافلگیر کرده و یک موج مثبت کوتاه را رقم بزند. به نظر اتفاق مهمی است که رخ داده و محتمل است. از همین رو در عین اینکه می‌دانیم بازار حال و هوای خوبی ندارد و خرید در آن جرات می‌خواهد، ولی باز هم احتمال می دهیم این نمادها بتوانند شرایط خوبی را برای بازار رقم بزنند و فضای منطقی را در برخی گروه‌ها و سهم‌ها شاهد باشیم.
مثلاً گروه دارو، سیمانی‌ها، غذایی‌ها، حمل و نقل، برخی از فلزات و معدنی‌ها و برخی تک سهم‌های خاص هستند که البته فعلاً بازار به گزارش و جریان سودسازی وزنی نمی‌دهد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.