رئیس سازمان بورس از توقف عرضه خودرو در بورس طی یک سال و نیم آینده خبر داد

رئیس سازمان بورس از توقف عرضه خودرو در بورس طی یک سال و نیم آینده خبر داد

فروش خودرو در بورس یکی از مباحث پرحاشیه سال 1401 بود که با وجود چند نوبت عرضه، اما سرانجام در اواخر 1401 لغو شد. رئیس سازمان بورس فروش خودرو در بورس را حداقل طی یک سال و نیم آینده، منتفی دانست.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس سازمان بورس با اجرای برنامه‌ای برای تعیین تکلیف فروش خودرو در بورس اعلام کرد که با توجه به تعهدات خودرو سازان در سامانه یکپارچه فروش، درحال حاضر برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس تا یک سال و نیم آینده ندارند. اما اگر خودروسازان تصمیم به عرضه خودرو در بورس بگیرند، مشکلی وجود ندارد.

فروش خودرو در بورس یکی از اهدافی بود که یک سال گذشته در برنامه کار شرکت های خودروسازی قرار گرفت. خودروسازان در این برنامه، می توانستند محصولات خود را با قیمت پایه کارخانه روی تابلوی بورس عرضه کنند و قیمت نهایی باتوجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شد. در این طرح، خودروسازان این امکان را پیدا کرده بودند تا بدون دردسرهایی چون افزایش قیمت کارخانه‌ای و نارضایتی طرف تقاضا، نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

اما این اتفاق با مقاومت شورای رقابت تداوم نیافت. در واقع، بازگشت شورای رقابت و تهیه دستورالعمل‌های تنظیم بازار خودرو از سوی اعضای آن، خودروسازان را مکلف کرد تا محصولات خود را تنها از طریق سامانه یکپارچه فروش در دسترس مشتریان قرار دهند. البته سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس تلاش‌های زیادی برای عرضه خودرو بر تابلوی بورس کردند، اما با مخالفت شورای رقابت، این اتفاق نیفتاد.

در بازه زمانی 10 ماهه، یعنی از اردیبهشت ماه تا اسفند سال 1401، انواعی از خودروها در بورس کالا عرضه شد، اما آینده عرضه خودرو در بورس هم اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با اینکه 7 ماهی از سال جدید می‌گذرد، شورای رقابت تاکید دارد که بورس محلی برای عرضه خودرو نیست؛ چراکه در ابتدا مخالفت‌های وزارت صمت و بعد از آن دستورالعمل‌های شورای رقابت، نه تنها باعث وقفه در عرضه خودرو شد، بلکه روی سهام خودرویی نیز تاثیر گذاشت و باعث ریزش آن‌ها شد. روز گذشته نیز عشقی، رئیس سازمان بورس مهر تاییدی بر جرایانات قبلی زد و اعلام کرد برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس تا یک سال و نیم دیگر وجود ندارد.

به گفته اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس به شکل مزایده‌ای، تصمیمی موقت و اشتباهی بود که از همان ابتدا شورای رقابت با آن مخالف بود. وی تاکید کرد: کشف قیمت خودرو در بورس تهاجمی و به ضرر مصرف کننده بود؛ چراکه چند خودروی محدود عرضه می‌شد و هر کس قیمت بالاتری پیشنهاد می‌داد، خودرو را خریداری می‌کرد. در نهایت این نوع قیمت گذاری تعادل بازار را به هم می‌زد و به نفع دولت، اما به ضرر مصرف کننده بود. به همین جهت، این برنامه از دستور کار خارج شد.

با این حال، زیرساخت‌های عرضه خودرو از طریق بورس همچنان در دسترس خودروسازان قرار دارد و به گفته عشقی، اگر آن‌ها تصمیم به عرضه خودرو از طریق بورس بگیرند، مشکلی سر راهشان قرار ندارد. اما تا زمانی که سیاست گذاری‌های خودرویی این اجازه را ندهد، خودروسازان نمی‌توانند محصولات خود را از طریق بورس به فروش برسانند.

با تعیین تکلیف فروش خودرو در بورس، متقاضیان علاقمند به خرید خودرو از طریق بورس کالا، مطمئن شدند که تا یک سال و نیم دیگر خبری از عرضه خودرو در بورس نخواهد بود؛ مگراینکه سیاست گذاران خودرو به فکر ایجاد تغییراتی در ساز و کار فروش خودرو بیافتند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.