عرضه 45 ملک دولتی در بورس

عرضه 45 ملک دولتی در بورس

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با اشاره به آغاز فرآیند مولد سازی املاک مازاد دولت از طریق بورس کالای ایران گفت: عرضه 45 فقره از املاک دولت به ارزش هزار و 450 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

موضوع مولدسازی اموال مازاد نهادهای دولتی نزدیک به یک سال پیش مطرح شد و از دل آن طرح مولدسازی بیرون آمد. بعد از کش و قوس‌های فراوان حال به نظر می‌رسد که این طرح به جریان افتاده و اولین املاک مازاد دولت در بورس کالای ایران به فروش می‌رسد. بر همین اساس، مالک رحمتی رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به شروع عرضه گسترده املاک مازاد دولت از طریق بورس کالای ایران اظهار کرد: یکی از روش‌های مولدسازی املاک مازاد دولتی، فروش آنها به مردم است. در همین راستا وی از فروش این املاک به ارزش 145 میلیارد تومان در بورس کالای ایران تا اول بهمن خبر داد.

در جدیدترین مرحله از عرضه املاک دولتی در بورس کالای ایران، عرضه 45 فقره از املاک دولتی واقع در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، مرکزی و لرستان در دستور کار قرار گرفت. عرضه این املاک پس از طی فرآیند انتشار آگهی عرضه و پذیرش در بورس کالا به مرور و طی روزهای آتی عرضه می‌گردند. رحمتی اضافه کرد: از این 45 فقره، 4 ملک واقع در استان تهران متعلق به سازمان خصوصی سازی و مابقی در تملک سایر دستگاه‌های دولتی هستند.

املاک مازاد دولت چه زمانی عرضه می‌شوند؟

بر همین اساس، در 19 دی ماه تعداد 6 فقره از املاک مازاد دولت عرضه شد و 4 مورد از آنها واقع در استان مازندران بود. تعداد 33 مورد دیگر نیز در 27 دی ماه و 6 فقره دیگر در اول بهمن ماه در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به ارزش هزار و 450 میلیاردی این املاک تاکید کرد: مهم ترین هدف در عرضه املاک دولتی در بورس، مولدسازی و استفاده بهینه از دارایی‌های دولت و ظرفیت آنهاست.

بر اساس اظهارات وزارت امور اقتصاد و دارایی، از 6 فقره ملک که 19 دی ماه در تالار املاک و مستغلات سازمان خصوصی سازی کشور عرضه شده بود، 4 واحد آپارتمانی معامله شد که همگی در استان مازندران و شهر بابل واقع شده اند. عرصه این واحدهای مسکونی 17 هزار و 558 متر مربع و اعیان آنها 144.5 متر مربع بوده است.  یکی از این واحدها مورد رقابت خریداران قرار گرفت و با قیمت 1 میلیارد و 810 هزار تومان فروخته شد. مابقی واحدها نیز با همان قیمت پایه به فروش رسیدند.

هدف از عرضه املاک دولتی در بورس

بسیاری از نهادهای دولتی و نیمه دولتی، سال‌ها پیش زمین و املاکی را خریداری کردند تا با استفاده از آن اقداماتی در راستای خدمت رسانی بهتر داشته باشند. اما با گذشت سال‌ها، این املاک بدون استفاده باقی مانده است. به همین علت دولت مصوبه ای را تدوین کرد تا بر اساس آن، دارایی‌های مازاد دولت مولد سازی شوند.

این اقدام در جهت کمک به رشد اقتصاد و افزایش بهره وری دارایی‌ها صورت می‌گیرد. همچنین به جهت شفاف سازی فرآیند عرضه املاک دولتی در بورس کالای ایران، از تالار مولد سازی دارایی‌های دولت در 20 تیرماه رونمایی شد تا عرضه این دارایی‌ها در شفاف ترین شیوه ممکن برای همه مردم عملیاتی شود. در صورت ادامه یافتن این فرآیند می‌توان امیدوار بود عرضه املاک دولتی به عموم مردم، می‌تواند منجر به رونق بازار املاک و مستغلات در آینده شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.