استفاده از فرصت اصلاح شاخص!!!

استفاده از فرصت اصلاح شاخص!!!

دو سناریو برای حال و آینده بازار سهام و استفاده از فرصت اصلاح شاخص

کارشناس بازارسرمایه درباره پیش بینی بورس در دهه سوم تیر، دو سناریو خروج سرمایه یا جابجایی پول و سرمایه بین صنایع را مطرح و اعلام کرد فعالان بازار باید فرصت اصلاح را غنیمت بشمارند.

 امیرعلی امیرباقری درباره پیش بینی بازار سهام در دهه سوم تیر که بعد از حضور شاخص در کانال 1.75 میلیون واحدی با احتمال افزایش عرضه ها و اصلاح شاخص همراه شده به ایرانا گفت : در این مرحله از بازار ، اصلاح و جابجایی سرمایه بین گروه‌ها و سهام مختلف کاملا طبیعی است و نباید سرمایه‌گذاران سرخورده از چنین اتفاقاتی در بازار شوند.

بورس در چنین شرایطی و بعد از رشد غافلگیرانه‌ای که تجربه کرد، نیاز به اصلاح قیمتی و جایجایی  سهام دارد که همین امر می‌تواند زمینه‌ساز اصلاح سبد سهامداران باشد و فعالان بازار باید این فرصت را غنیمت بشمارند با دید حرفه‌ای و نگاه بلندمدت و میان مدت ، وارد بازار سهام شوند و چندان متاثر از اخبار گذرا و اشتباه نباشند.

نکته مدنظر این است که باید اقدامی صورت گیرد تا کلیت بازار سرمایه، میزبان سرمایه‌های سرگردان شود. چرا که سرمایه‌ها بعد از سال‌ها تازه منزل اصلی یافته و بعدها می‌توان از این سرمایه‌ها در تامین مالی بنگاه‌ها استفاده کرد و آن را به صورت هدفمند به سمت تولید سوق داد تا مصداق عملی شعار جهش تولید باشد.

هرگونه اتفاقی که منجر به خروج سرمایه از بورس و ورود به بازارهای موازی مانند طلا، سکه و ارز شود ، منجر به ایجاد ضربه به بدنه اقتصاد شده و منافی شعار جهش تولید است.

دو سناریو خروج سرمایه از بورس یا جابجایی پول و سرمایه بین بنگاه‌ها

بازار تحت تاثیر افزایش عرضه بسیاری از نمادها در هفته‌ گذشته با دو سناریو خروج سرمایه یا جابجایی پول و سرمایه بین بنگاه‌ها و صنعت روبرو شده که سناریو دوم می‌تواند کمکی برای تعمیق و رشد بازار سرمایه باشد. خوشبختانه هوشمندی بازار در حال سوق دادن معاملات و ورود سرمایه‌ها به سمت سهام‌ بنیادی و شاخص‌ساز بوده و سهامی که در چند وقت اخیر با رشد چند برابری همراه بودند و فاصله‌ای بین ارزش واقعی و قیمت آنها ایجاد شده با خروج سرمایه همراه خواهند شد و در مقابل نقدینگی به سمت شرکت هایی می‌رود که از ارزشمندی ذاتی و چشم‌اندازی مثبت برای رشد بازار برخوردارند.

نکته مورد توجه در روند معاملات اخیر بازار، پیشی‌گرفتن تاثیر مسایل حاشیه‌ای موجود در بازار از اتفاقات داخلی است. متاسفانه اخیرا شاهد هستیم که بسیاری از افراد و نهادها بدون در اختیار داشتن اطلاعات و تخصص کافی و صرفا با اهدافی خاص اقدام به اظهار نظر اشتباه و بدون تحلیل علمی در زمینه روند بازار می‌کنند. این موضوع به دلیل تاثیرگذاری منفی بر روند بازار  منجر به متضرر شدن سهامداران و خروج سرمایه از بازار می‌شود که باید به طور حتم این قضیه جدی گرفته شود.

تاثیر شایعه توقف عرضه صندوق‌های ETF

برخی از توقف عرضه صندوق‌های دارا دوم و سوم خبر داده بودند و اعلام کردند این منابع مربوط به سهام عدالت است. در حالی که چنین صحبتی از روی بی‌اطلاعاتی تام است. زیرا هیچ ارتباطی بین صندوق‌های ETF و سهام عدالت وجود ندارد و ممکن است چنین صحبتی از روی اهدافی خاص مطرح شده باشد که منجر به ایجاد فشار فروش و ضربه به بدنه بازار شود.

صندوق‌های ETF و سهام عدالت اساسا از لحاظ قانونی و شکلی دو معقوله جدا و مستقل از یکدیگر هستند و تلفیق این دو مقوله با یکدیگر به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.

نکته مدنظر در چنین موقعیتی این است که سهامداران باید برای سرمایه‌گذاری ، دارای دید تحلیلی باشند، توجه چندانی به اخبار و اطلاعات ناموثقی که مدام تایید و تکذیب می‌شود، نداشته باشند و سرمایه را بازیچه حرف این افراد قرار ندهند.

شاخص فقط عدد است

عددی که شاخص بورس با آن نشان داده می‌شود  فقط یک عدد است و نباید منشا ترس و تحلیل افراد قرار گیرد. در دو سال گذشته بسیاری از سهام رشدهای چند برابری را تجربه کردند اما از آنجایی که جزو سهام کوچک بازار بودند تاثیر چندانی را بر بازار و رشد شاخص بورس نداشتند.

با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ همیشه با فشار فروش حقیقی‌ها همراه بودند و وارد رشد نشده بودند شاخص بورس چندان در مسیر صعود قرار نگرفت.

اکنون دیگر سرمایه‌های سرگردان وارد سهم‌های کوچک موجود در بازار نمی‌شود و در سهم‌های بزرگ ورود می‌کنند،  گفت: واضح است که تاثیر ورود نقدینگی در سهم‌های بزرگ بر رشد شاخص بورس بسیار زیاد است؛ بنابراین رشدی که اکنون در بازار رخ داده چیزی جدا از رشد دو سال گذشته نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.