لغو و اصلاح سه قانون عجیب بورس

لغو و اصلاح سه قانون عجیب بورس

تحلیلگر ارشد بازارهای مالی مطرح کرد:

نشانه‌های بازگشت شاخص به صعود و لغو و اصلاح سه قانون عجیب بورس

تحلیلگر ارشد بازارهای مالی با اشاره به لغو و اصلاح سه دستورالعمل سازمان بورس از بروز نشانه هایی در بازگشت شاخص بورس به مدار صعود خبر داد.

 

هومن مقراضی با انتشار مطلبی با عنوان " نشانه‌هایی از بازگشت مثبت شاخص بورس " در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: طی ۴۸ ساعت اخیر به نظر می‌رسد مسئولان سازمان بورس به خود آمده و گفته‌اند این قوانین عجیب و غریب را چه کسی تدوین کرده و شروع کرده‌اند به درست کردن و لغو تمام دخالت‌هایی که سازمان این چند وقت اخیر کرده است.

شماری از این تغییرات که طی چند هفته اخیر اجرا و در ۴۸ ساعت گذشته لغو شده‌اند از این قرارند: 

۱. سازمان بورس در حرکت عجیبی بورس را دو نوبتی می‌کند. انگار مسئولان از تاثیر بعضی سهم‌ها بر یکدیگر بی‌خبرند مثلا نمی‌دانند نمی‌شود یک شرکت سرمایه‌گذاری در یک زمان معامله شود و زیرمجموعه‌ها در زمان دیگری ! شکر خدا این قانون لغو و قرار شد بازار مثل سابق از ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر باشد. خبری که مسلما با واکنش مثبت بازار همراه خواهد بود.

۲. از طرف دیگر در یک حرکت بی‌برنامه سازمان بورس چندی پیش دستور داده بود سقف اعتبار مشتریان باید به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. این تصمیم عجیب بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی را مجبور کرده بود سهام اضافه را که با اعتبار خریده بودند بفروشند و این فشار فروش و عرضه شاخص را به پایین هول داده بود. حالا این قانون به حالت سابق برگشته و دوباره با افزایش اعتبارات انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی دست به خریدهای گسترده‌ای بزنند. این حجم از تقاضا می‌تواند باعث جمع شدن صف‌های خرید شود و بازار را یکدست سبزپوش کند.

۳. یکی از عجیب‌ترین قوانینی که این اواخر وضع شده بود محدود کردن سقف خرید صندوق‌های با درآمد ثابت بود که گفته بودند نباید بیش از ۵ درصد دارایی‌ را در سهام سرمایه‌گذاری کنند و صندوق‌ها به ناچار دست به فروش‌های گسترده زدند تا تعداد سهام را به کمتر ۵ درصد برسانند. اما حالا قانون جدید می‌گوید صندوق‌ها می‌توانند تا ۱۵ درصد در سهام سرمایه‌گذاری کنند یعنی ۳ برابر حالت قبل. بعید است صندوق‌ها از کنار بازار جذاب سهام ساده بگذرند و به سپرده کردن پول در حساب‌های بانکی و اوراق مشارکت دلخوش کنند و از این فرصت خوب بی بهره بمانند در نتیجه این قانون نیز به افزایش شدید تقاضا می‌انجامد.

موارد فوق فقط تعدادی از قوانین عجیب و غریب و غیر‌کارشناسانه‌ای بود که سازمان بورس طی چند هفته اخیر وضع کرده بود و هربار همچون تیشه‌ای بر ریشه شاخص بورس فرود می‌آمد اما ظاهرا مسئولان متوجه نتایج تصمیمات غیرکارشناسی شده‌اند و در پی اصلاح برآمده‌اند.

همچنین قرار است یکشنبه این هفته جلسه اضطراری شورای بورس برگزار شود تا در مورد اتفاقات اخیر بازار و ریزش شاخص بحث و بررسی شود که به دلیل وخامت اوضاع این جلسه را جلو انداخته‌اند و شنبه اول صبح برگزار شود. این خبر نیز نشان می‌دهد مسئولان در تلاش هستند تا از بورس حمایت کنند. دقیقا همان حمایتی که این روزها مردم انتظار آن را می‌کشیدند.

می‌دانیم که قرار است به زودی، شاید چهارشنبه همین هفته عرضه صندوق دارا دوم انجام شود و دولت همچون هر فروشنده دیگری تمایل دارد اموال را به بالاترین قیمت ممکن بفروشد. بنابراین دود ریزش بازار بیش از همه به چشم دولت می‌رود و هزاران میلیارد تومان از درآمد دولت می‌کاهد.

به خوبی می‌دانیم دولت سال جاری امید زیادی به درآمدهای بورسی بسته چه از محل مالیات معاملات و چه از محل عرضه‌های اولیه و فروش اموال در بورس در قالب صندوق‌های ETF. اگر قرار باشد شاخص بیشتر از اینها ریزش کند خیلی از مردم تصمیم به خروج خواهند گرفت و این خروج پول از بورس نه تنها باعث تورم و فشار به سایر بخش‌های اقتصاد می‌شود بلکه در درآمدهای دولت اخلال جدی ایجاد خواهد کرد.بنابراین دولت ناچار به حمایت از بورس بوده و خواهد بود. در چنین شرایطی وقتی استراتژی کلی دولت مشخص است، گرفتن تصمیمات یک‌ شبه کارشناسی نشده و اجرای سریع آنها جز اینکه به ضرر سهامداران خرد تمام شود تاثیر دیگری نداشته است.

امید می رود حالا و با لغو آن قوانین، بازار به روال طبیعی بازگردد و به دور از حاشیه‌های ناشی از دخالت‌های قانون گذار از این به بعد شاهد بازاری پویاتر، منطقی‌تر و به دور از هیجان باشیم. چنین بازاری هم به نفع مردم خواهد بود و هم به نفع دولت و بازی برد- بردی را رقم می‌زند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.