5 دلیل ناخوش بورس

5 دلیل ناخوش بورس

مدیرعامل صندوق توسعه بازارسرمایه اعلام کرد:

تحلیلی خواندنی از ۵ دلیل حال ناخوش بورس و انتقاد از "بزن در روها"

مدیرعامل صندوق توسعه بازارسرمایه با اعلام دلایل اصلی افزایش سطح قیمت ها ، علل نوسانات اخیر بورس را بررسی کرد .

 

 محمدحسین صدرایی خطاب به فعالان بازار سرمایه اعلام کرد: از اصلی ترین دلایل افزایش سطح قیمت ها در بازار سهام، کاهش نرخ سود در سیستم بانکی، افزایش مستمر نرخ دلار در بازار آزاد و بالتبع نرخ نیمایی، کم بودن ضرایب شناوری سهام در بازار، قفل بودن انجام معاملات سفته بازی در بازارهای رقیب و نگرانی از عواقب آن، خصلت پوشش ریسک کاهش قدرت خرید و نقدشوندگی بالای بورس است.

همه این موارد موجی از نقدینگی به سوی بورس گسیل داد. کرونا و کسادی کسب و کارها و هزاران دلیل دیگر، تقاضای خرید سهام را افزایش داد. درب همیشه بر یک پاشنه نمی چرخد... بازار سهام اگرچه تعریض یافته اما همان است، بازاری نوسانی... هر بالا رفتنی ممتد نیست همانگونه که هر پایین آمدنی مستمر نخواهد بود!

۵ دلیل حال ناخوش بورس

در هشت روز کاری از چند جهت ، بازار حال ناخوشی داشت:

اول افزایش شناوری سهام در پاسخ به تقاضا، دوم شوک ناشی از عرضه خرد سهام عدالت، سوم افزایش نرخ سود اوراق دولتی، چهارم می گویند داستان های دارای دوم! و پنجم شناسایی سود .

مورد اول بجا است. سازمان خصوصی سازی در کنار دیگر هلدینگ های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی، بانک ها، تامین، صندوق های تخصصی و سهامداران عمده، چندی است بصورت خرد در بازار سهام می فروختند... لذا شناوری سهام بالا رفت. عرضه که بیشتر شود تقاضا سیر می شود. دست می کشد و قهر می کند.

اینان که دست به فروش زده اند باید بدانند قاعده "بزن در رویی" صدق نمی کند ! آنها در این بازار همیشگی اند. مردمداری وظیفه شما است. اگر بالاتر نفروخته اید که !... اگر فروش زده اید نوش جانتان، درصدی از فروش ها را به خرید سهام در قیمت های پایین تر اختصاص دهید.

مردم اگر زیان سنگین کنند می روند و دیگر پشت گوش را هم نمی بینند! پیش از آنکه مردم به زبان بیایند پیش دستی کنید. مردم دار باشید. بازارگردانی کنید! نقدشوندگی سهام را حراست کنید... امید می رود از یکشنبه آنان که منع قانونی ندارند و یا گشایشی لحاظ شده چنان کنند.

مورد دوم هر چه بود تمام شد! فروش خرد سهام عدالت توسط کارگزاری ها را نخواهیم داشت. سهام عدالت تجمیع خواهد شد و توسط برخی نهادها آن هم در بازار دو خریداری می شود. خریدار هم لابد قادر به فروش خرد در بازار نخواهد بود که مجدد شناوری را بالا برده و شوک دهد.

مورد سوم کمی پیچیده است. آیا دولت پس از تامین مالی از مسیر اوراق، نرخ های سود بانکی را پاسداری می کند؟ بانک مرکزی چه می کند؟ تورم البته که همچنان ملموس است. به نظر در این نرخ ها جانشینی بین بازار اوراق و سهام نخواهیم داشت...ولی عزیزان تصمیم ساز یک نکته را آویزه گوش کنید، بازارهای نوسانی با نرخ های به مراتب بالاتر از 23 و 24  درصد سود بانکی به کما خواهند رفت... مراقبت کنید!

مورد چهارم را هر که گفت، شما را گیر آورده! مردم پالایشی ها را برای دارا نمی خریدند بلکه برای خبر تایید شده توسط هیات مدیره یکی از شرکت ها مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی ها می خریدند که لابد به دیگر پالایشی ها بسط دادند. دارادوم هوا شد یا نشد چه فرق دارد؟ آیا هیات مدیره آن شرکت، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را انجام نخواهد داد که صف های فروشی اینچنین زده می شود!

اصل مطلب را با تکرار حواشی نظیر اعتمادسوزی دولت و ... فراموش نکنید. دلیل خریدها چیز دیگری بود که هنوز آن دلیل پابرجا است... مضاف آنکه این بازار پویا است. با خرید بالا می آید و با شناسایی سود و فروش پایین می رود. اگر مولفه های بنیادی سهم هم همراه باشند، سهم به راه ادامه می دهد.

درباره مورد پنجم خیلی از فعالینی که تا یکی دو ماه پیش به بازار آمده اند در سود هستند. هرکسی را مدام در زیر گوش بخوانند که این بازار نمی ارزد، خواهد ریخت و از هر طرف نسخه بپیچند که چنان کنید و آنچنان، تصمیم مشخص است. با اولین و دومین و سومین منفی که نه با چهارمی خواهد فروخت! این چنین نکنیم و نباشیم .

بازار متولی دارد. بازار سهام چون درختی است که هر سال با تلاش مستمر یک بار تنها شکوفه می زند! سرما که به جان بیفتد دیگر درخت مثمر نخواهد بود.

چرا اردوکشی رسانه ای و نامه سرگشاده ؟

در خفا به تصمیم سازان بگویید. اردوکشی رسانه ای و نامه سرگشاده چرا؟ اینجا زمین زندگی و کار عده ای کثیر است. بیش از پنج میلیون نفر شهروند از هر قشر و هر طبقه از قبال همین بازار و عرضه اولیه ها دو برابر تمام آنچه در یک سال دولت فخیمه در قالب یارانه می دهد به سفره خانه برده اند. لگد زدن و هل دادن به سمت پایین که ببینید راست گفتیم و زمین زدن که اثبات مدعا شود، شرعا و اخلاقا خلاف است.

ضمن آنکه بر شما واجب است اگر چنین می کنید گاهی نامه سرگشاده ای، مصاحبه آنچنانی و توییت خالصانه ای برای بازارهای رقیب چون ملک و خودرو و ... هم بکنید! اوضاع آنجا اسفناک تر است. باز بورس کمی اصلاح می کند که تورم را پایین بیاورد!!!!؟؟!

بیایید فضای امروز را با هم خوب ببینیم. شاید منفی ها چشم ها را بسته! امروز شاخص بازار در جایی قرار گرفته که 16 تیر بود. در سابقه معاملاتی هر نماد که بروید قیمت های آن روز و امروز قابل قیاس است. "فملی، فولاد، فارس و ..."

اثر دلار بر بورس

همه مستحضرند که دلار متغیر موثری در اثرگذاری بر بورس است. 16 تیر دلار نیما حوالی 17 هزار بود  امروز این نرخ در آستانه بیست هزارتومان است! قیمت های جهانی که محرک های بعدی بازارند در مس (حدودا ده درصد) و روی (حدودا بیست درصد) و اسلب و اوره و متانول و ... را بین آن روز و امروز قیاس کنید. تنها برای مثال می گویم بازار "فملی" شانزده مرداد از 3300 تا 3800 تومان صف زد. امروز فملی 2700 است! باقی سهام را خود بررسی کنید.

بازار منفی است، قبول. صف فروش 600 میلیونی "فولاد" را 40 روز پیش به یاد دارید؟ یا دو میلیاردی "خودرو" در اوایل هفته قبل یا هفتصد میلیونی "شپنا" و بازار پایین آمده است.

در سهام با مارکت کپ بالا، بازار نقدشونده پایین آمده است. هفته پیش از چهارصد میلیون معامله "فولاد" تنها چهل میلیون صف فروش ماند! این مسیر به انتها رسیده. عموما همین زمان ها است که وقت اصلاح و جابجایی سهام و حرکت به سمت سهام ارزنده در سبد است. اگر سهام ارزنده دارید و به رشد آن ایمان دارید، سهامداری کنید اگر نه یاد بگیریم سهام بنجل تا اصلاح های عمیق خریداری نخواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.