مقصرین اصلی اصلاح 30% در بورس

مقصرین اصلی اصلاح 30% در بورس

مقصرین اصلی اصلاح ۳۰ درصدی بورس / عدم واکنش به حباب ۷ برابری مسکن

کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین عامل اصلاح ۳۰ درصدی اخیر بورس را عدم واکنش به حباب بازارهای مسکن، سکه و ارز و طلا و خودرو و ادعای حباب در بورس معرفی کرد .

 

عباسعلی حقانی نسب که یکی از منتقدین برخی رویه های جاری بازار سرمایه و اقتصاد و دولت است با انتشار مطلبی با عنوان " جنجال حباب در قیمت سهام" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: هر چند شاخص بورس در هفته‌های گذشته حتی تا محدوده ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحدی صعود کرد اما بعد از آن تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیز سقوط کرد.

اگرچه شاخص نشان از کاهش ۲۳ درصدی دارد اما در حقیقت بازار سهام حدود ۳۰ درصد دچار اصلاح شد و سهامداران با افت بیشتری مواجه شدند. چراکه برخی شرکت‌ها و صنایع در این شاخص حساب نمی‌شوند.

در این راستا برخی صنایع و نهادهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در محاسبه روند شاخص بورس نقشی ندارند یا برخی شرکت‌ها با وجود اینکه کاهش بیشتری دارند اما در شاخص وزن کمتری دارند و بخشی از شرکت‌ها هم در فرابورس معامله می‌شوند و تاثیر ریزش آنها را باید در شاخص فرابورس جست‌ و جو کرد. البته قیمت سهام برخی شرکت‌ها نیز بیش از این مقدار ریزش را تجربه کرد.

در این میان سوال این است که دلایل ریزش اخیر بازار سهام چه بود؟ در گام نخست باید عنوان کرد گاهی دولت و مجلس هستند که این نگرانی‌ها را دامن می‌زنند. توجه دولتمردان و ارکان نظام به بازار سرمایه طی ۶ ماه اخیر با توجه به تحریم فروش نفت و کسری بودجه و شرایط کرونا بسیار افزایش یافته است.

به عبارت دقیق‌تر تا پیش از چنین بحران‌هایی، سیاست‌گذاران اقتصادی، توجه چندانی به بازار سرمایه نداشتند. در این میان نکته جالب توجه این است که در جلب توجه عامه مردم به بازار سرمایه، صحبت‌ها و جنجال‌هایی در خصوص حباب بازار سرمایه و بورس نیز مطرح شد اما در مورد بازار ملک که ۷ برابر ارزش ذاتی‌حباب دارد، صدای کسی بلند نمی‌شود.

تایید این موضوع نیز آن است که هر چند مقام معظم رهبری بر ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و سرمایه‌داری از ۲ سال گذشته تاکید داشتند ولی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بانک‌ها کمتر از هزار میلیارد تومان از دارایی بیش از یک میلیون میلیارد تومانی را در بورس به فروش رسانده‌اند که درصد بسیار کمی از دارایی نظام بانکی است.

به عبارت دقیق‌تر، مهم‌ترین عامل در ریزش اخیر بازار سرمایه را باید در این تفکر دانست که حباب بازارهای مسکن، سکه و ارز و طلا و خودرو دیده نمی‌شود اما سر و صدا می‌کنند در بازار سرمایه حباب ایجاد شده و باید جلوی آن را گرفت. دولت هم در چنین شرایطی تصمیم به آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت و بعد هم فروش بشکه‌های نفت می‌گیرد ! چرا دولت در شرایط کسری بودجه و با وجود دارایی سهامی به ارزش ۲ هزار هزار میلیارد تومان، از ابتدای سال تاکنون فقط ۱۶ هزار میلیارد تومان را فروخته است؟!

در خصوص سهام عدالت نیز قبلا مدیریت سهام عدالت در اختیار دولت بود و به این ترتیب یک نیمچه مدیریتی در این زمینه اعمال می‌شد. اما در شرایطی که آزادسازی سهام عدالت مطرح شد باید روشی مناسب، معقول و منطقی در پیش گرفته می‌شد تا عموم جامعه که طیف اصلی صاحبان سهام عدالت بودند را در برمی‌گرفت. در این راستا نیز باید عنوان کرد روش غلط در آزادسازی سهام عدالت نیز بر مشکلات موجود افزود. به‌طوری‌ که این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل ریزش اخیر بازار سهام شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.