علت افت شاخص در 6 ماه اخیر

علت افت شاخص در 6 ماه اخیر

کارگزار بورس مطرح کرد:

ارزیابی ۶ ماهه روند بورس و علت افت شاخص / هدف دولت از ورود به بازار

کارگزار بورس با ارزیابی روند معاملات نیمه نخست سال و هدف دولت از ورود به این بازار، مهمترین عاملی که باعث افت اخیر شاخص شد را اعلام کرد.

 

 محمد کفاش پنجه‌شاهی عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام با ارزیابی روند کلی معاملات بورس در نیمه نخست سال به ایرنا گفت: در این مدت با دو دوره رشد پرشتاب در بازار همراه بودیم که در ادامه اتفاقاتی رخ داد که از سال ۹۸ آغاز شده بود. از سال گذشته گستره خرید افزایش یافت و سهامداران خرد و حقیقی بیشتری وارد این بازار شدند.

دولت با تصور وجود نقدینگی‌های گسترده به دنبال ورود آنها به عرصه تولید بود تا از این طریق تهدیدهای تورمی را تبدیل به فرصت کند. دولت با این هدف وارد بورس شد و تلاش کرد اقدامی را برای ورود نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه انجام دهد که در این زمینه هم موفق عمل کرد.

هجوم نقدینگی باعث شد تا بورس رشد غافلگیرکننده‌ای را تجربه کند و این رشد تا اواسط تیر ماه ادامه داشته باشد، ادامه داد: با اجرای آزادسازی سهام عدالت، عرضه شستا به بورس که یکی از اقدامات کمک‌کننده برای ورود سرمایه‌گذاران به بورس بود شاهد رشدهای پرشتابی بودیم که تاکنون شاخص بورس چنین رشدی را در بازار تجربه نکرده بود.

بازار همیشه زمانی که رشد پرشتابی را تجربه می‌کند بعد از مدتی به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح است به همین دلیل شاخص بعد از فراهم شدن امکان فروش سهام عدالت برای مدتی کوتاه، روند نزولی در پیش گرفت. بعد از طی شدن روند اصلاحی بازار از تیر و مرداد دوباره شاخص بورس وارد مرحله جدیدی از رشد شد و در سرتاسر ایران حتی مردم مستقر در روستاها هم علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بورس شدند.

این عامل باعث پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و رشد غافلگیرکننده شاخص بورس در تیر و مرداد شد و با عبور ار کانال دو میلیون واحد به رکوردهایی بی‌سابقه دست پیدا کرد. بعد از تجربه چنین رشدی، بازار در اواسط مرداد وارد فاز درجا زدن شد اما از آن زمان به بعد به مرور روند منفی پرشتابی را در پیش گرفت که طبیعی به نظر می رسید. برخی از سهام بدون دلیل منطقی و تحت تاثیر عوامل روانی با روند صعودی پرشتابی همراه شدند و قیمت آنها حباب داشت که با افت چشمگیر این حباب ترکید.

مهمترین عاملی که باعث افت اخیر شاخص بورس شد مصاحبه‌های ضد و نقیض و عملکرد مسئولان در زمینه عرضه صندوق ETF پالایشی بود که تاثیر بسیار منفی در ذهن سهامداران برجای گذاشت. بازار در چند وقت اخیر در مسیر افزایش چشمگیر طلا، دلار سکه و مسکن قرار گرفت و باعث شد سهامداران از ترس اصلاح بازار، سرمایه‌ها را نقد و به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها پیش روند. اکنون بازار پیشاپیش به استقبال انتخابات آمریکا رفته و این موضوع بر بازار اثر روانی داشته و باعث شده در مسیر نوسان قرار گیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.