عواملی که منجر به بهبود بورس می شود

عواملی که منجر به بهبود بورس می شود

کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

قیمت جذاب اکثر سهام و معرفی عواملی که منجر به بهبود بورس می شود

کارشناس بازارسرمایه با اعلام اینکه قیمت سهام اکثر شرکت ها جذاب است ، عوامل که منجر به بهبود اوضاع بورس می شود را معرفی کرد.

 

 محمدمهدی زارع‌پور با اشاره به عوامل تاثیرگذار در روند اصلاحی اخیر شاخص بورس به ایرنا گفت: نخستین عامل ، سبقت بازدهی یک سال اخیر بورس از سایر بازارها است که منجر به افزایش انگیزه خروج پول سهامداران تازه واردی شد که به دلیل اثر کرونا بر فعالیت ها با نگاه کوتاه مدت وارد بازار شده بودند.

وی ادامه داد:  افزایش بیش از اندازه و غیر قابل توجیه P/E با سود شرکت‌ها ، عرضه سنگین سهام عدالت و عدم توانایی نقدینگی در پاسخ به این عرضه‌ها، دو نوبته کردن معاملات سهام در هفته‌های پایانی صعود بازار از دیگر عامل موثر در روند نزولی شاخص است. در این میان متغیرهایی چون انتظارات تورمی و نرخ دلار ، انتخابات آمریکا و تحریم‌ها در آینده بازار موثر است.

این کارشناس افزود: نکته مهم این است که اصلاح بازار علاوه بر اصلاح قیمتی شامل اصلاح زمانی نیز می‌شود. ارزش سهام نتیجه انتظارات از عایدات آتی شرکت‌ها بوده و با گذشت زمان و مشخص شدن برخی عوامل کلان اقتصادی و همچنین عوامل مربوط به صنایع، تصمیم‌گیری در زمینه ارزش سهام و بازار ساده‌تر می‌شود.

زارع‌پور افزود: قیمت سهام با در نظر گرفتن مفروضاتی چون نرخ دلار و کالاها، فروش و سودآوری شرکت‌ها و مقایسه با گذشته ، جذاب به نظر می‌رسید اما بازار نیازمند مفروضات واقعی بوده که مستلزم گذشت زمان و انتشار گزارش های شرکت ها است.

وی ادامه داد: با این حال وضعیت نوسانی بازار تا نتیجه انتخابات آمریکا، قیمت دلار، گزارش‌ میاندوره ایی شرکت ها ، افزایش شفافیت اطلاعات از طریق اعلام مجدد پیش بینی درآمدها (EPS)، قانون ثابت و مدون، حرکت سرمایه‌گذاران جدید به سبدگردان ها و صندوق ها برای پیش‌گیری از رفتارهای هیجانی ، حذف تعیین حجم مبنا و تعیین دامنه نوسان متحرک برای سهام دارای صف فروش از جمله عواملی است که می تواند منجر به بهبود اوضاع بازار سرمایه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.