دلایل مخالفت عرضه ی خودرو در بورس

دلایل مخالفت عرضه ی خودرو در بورس

دلایل مخالفت رئیس شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

رئیس شورای رقابت با اشاره به علت قیمت گذاری هر سه ماه یکبار محصولات خودرو ، دلایل مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرد.

 

 رضا شیوا در رابطه با آشفتگی بازار خودرو و اینکه ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو نیز نتوانسته از التهابات بازار بکاهد به ایسنا اعلام کرد: وظیفه شورای رقابت این است که با ورود به بازار انحصاری بتواند به نوعی در قیمت گذاری مداخله کرده تا کالا با قیمت منصفانه و عادلانه به دست مصرف کننده واقعی برسد.

  این در حالی است که با توجه به ممنوعیت واردات ، بازار خودرو کاملا انحصاری بوده و شورای رقابت باید برای قیمت گذاری منصفانه ورود کند تا هم تولید کننده قادر به ادامه تولید شود و هم مصرف کننده زیان نبیند.

در حال حاضر به دلایل مختلفی ، تقاضای کاذب در بازار وجود داشته و قیمت ها کذایی تعیین می شود و برخی موارد بین قیمت خودرو ساز و حاشیه بازار تا ۱۰۰ درصد اختلاف وجود دارد که به هیج عنوان قیمت های حاشیه بازار عادلانه نیست .

علت قیمت گذاری هر سه ماه خودرو و احتمال بعید کاهش تورم

علت کاهش قیمت گذاری محصولات از یکسال به سه ماهه این بود که با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی و بی ثباتی ارز و تورم رو به افزایش و سهم ۳۰ تا ۴۰ درصد برخی خودروها به ارز ، ضروری بود تا اقدامی برای جلوگیری از زیان شرکت های خودرو ساز شود.

خودروسازان درخواست افزایش قیمت ماهانه داشتند اما با رای شورای رقابت ، قرار شد حداقل هر سه ماه یکبار ، افزایش قیمت اعمال شود. چون با توجه به تورم، هر چه این تغییر قیمت با فاصله و مثلا ۶ و ۹ ماهه یا یکساله رخ دهد موجب افزایش زیان انباشته خودرو سازان و نارضایتی بیشتر خواهد شد. بنابراین چاره ای نبود. از این رو با تعیین حداقل سود ، هر سه ماه یکبار طبق تورم بخشی بانک مرکزی برای افزایش قیمت اقدام می شود . با این حال می توان مطمئن بود این روند بلندمدت نیست.

قیمت خودرو به شرط افت تورم و نرخ نهاده های تولید ، کاهش می یابد اما بعید است در ایران روند تورم نزولی شود. در این میان افزایش قیمت خودرو در بازار ربطی به قیمت گذاری خودروسازان ندارد و باور برخی در اینکه افزایش چند برابری قیمت خودروها به سود دولت است ، اساسا غلط است . دولت هیچ  دولت تلاش نمی کند وارد بازار سیاه شده و از آن نفع ببرد. حتی افزایش قیمت محصولات در بازار به سود خودروسازان هم نیست .

آمار تولید توزیع و خودرو مشخص است و خودروسازان کاری به حاشیه بازار ندارند و فقط می توانند محصولات را در قرعه کشی فروخته و به هیچ وجه راه دیگری برای توزیع ندارند. اگر کسی روش دیگری به جز قرعی کشی برای فروش می شناسد به مراجع نظارتی اطلاع دهد !!!

هر چند از واقعی بودن همه متقاضیان حضور در قرعه کشی ، اطمینانی نیست و شاید هم دلالان هم اقدام به ثبت نام کنند اما با شرایط سخت تعیین شده و شانس کم قرعه کشی ، امکان اجیر شدن چند نفر توسط یک فرد پولدار و دلال بسیار کم است.

مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا

طرح عرضه و قیمت گذاری خودرو در بورس کالا ، ابهامات و بحث‌های زیادی دارد و شورای رقابت به دلایلی از ابتدا مخالف بوده و است. چون محلی برای  عرضه کالاهای غیر انحصاری است که مشمول خودرو نمی شود . از سویی دیگر کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود. در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست .

علاوه بر این کشف قیمت خودرو در بورس کالا با نتیجه فرمول قیمت گذاری شورای رقابت متفاوت خواهد بود. در این حالت اولا نباید خودرو به مصرف کننده واقعی هم قیمت حاشیه بازار عرضه شود و دوما" تکلیف مابه تفاوت قیمت شورای رقابت و کشف قیمت بورس مشخص نخواهد بود و شورای رقابت مجوزی برای تعیین تکلیف این اختلاف قیمت ندارد و قانون گذار باید تصمیم بگیرد.

به هر صورت اگر قانونگذار در این رابطه تصمیم‌گیری کند و تکلیف مشخص شود شورای رقابت نیز تابع خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.