رضایت رئیس سازمان بورس از بازار

رضایت رئیس سازمان بورس از بازار

در صحن علنی مجلس اعلام شد :

رضایت رئیس سازمان بورس از بازار دو سال و اعلام چند اقدام

رئیس سازمان بورس با اشاره به اثر اقدامات مطلوب از ابتدای سال بر بازار سهام گفت: بورس در ۲ سال اخیر رشد داشته اما زیرساخت ها با این رشد تطبیق پیدا نکرده است.

 

 حسن قالیباف اصل در نشست علنی امروز مجلس درباره وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و وزارت اقتصاد با اشاره به نوسانات شاخص طی ماه های اخیر گفت: سال جاری در بازار سرمایه کارهای بسیار خوبی انجام شده که افزایش نرخ شاخص ها یکی از این اتفاقات بوده است.

وی افزود: آزادسازی سهام عدالت یکی دیگر از اتفاقات خوب بود که بعد از 15 سال آزاد شد و حدود 13 هزار میلیارد تومان سهامدار، سهام را در بازار فروختند که عمدتاً هم جزو قشر مستضعف هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: تقویت تجهیز پس انداز و تامین مالی از طریق بازار سرمایه یکی دیگر از اتفاقات مهم بود. سال گذشته 262 هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه اتفاق افتاد در صورتی که در نیمه نخست سال این عدد به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. عرضه های اولیه در سال گذشته حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده اما سال جاری تاکنون 25 هزار میلیارد تومان بوده است.

فروش 90 هزار میلیارد تومان اوراق از طرف دولت در بورس

قالیباف اصل ادامه داد: بحث تامین مالی دولت هم از بازار سرمایه اتفاق مهمی بود که انجام شد و دولت تاکنون در بورس 32 هزار میلیارد تومان سهام فروخته که در صورت عدم فروش این سهام، دولت باید برای تامین مالی به سمت کارهایی قدم برمی داشت که تورم زا خواهد بود. فروش اوراق از طرف دولت 90 هزار میلیارد تومان بود که آمار قابل توجهی است چراکه سال گذشته فروش سهام از طرف دولت صفر بود.

وی تاکید کرد: تاسیس شرکت های عام یکی دیگر از اقدامات بودو طی نیمه اول سال که نقدینگی وارد بازار می شد تلاش کردیم این نقدینگی توسط عرضه اولیه ها از بازار جذب شود. در نهایت با مصوبه دولت سهام شناور کل بازار به 25 درصد افزایش یافت و موجب شد عرضه های خوبی در آن مقطع از سمت بورس انجام شود.

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: تاسیس شرکت های سهامی عام برای اجرای پروژه ها یکی دیگر از رسالت های مهم در بازار سرمایه بود و تاکنون 400 میلیارد تومان شرکت سهامی عام شرکت پروژه تعریف شده در صورتی که این عدد سال گذشته صفر بود. همچنین تقویت روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس را بطور جدی دنبال کردیم تا مردم مستقیم وارد بازار نشوند.

تشکیل شورای عالی فضای مجازی در بورس

قالیباف اصل با بیان اینکه به منظور رصد فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی در بورس تشکیل شد، گفت: با رصد فضای مجازی در صورت لزوم برخورد های قهری هم انجام می شود. با توجه به توسعه فضای مجازی و تاثیر آن بر بورس این اقدام انجام شده و در کنار آن هم ارتباطی را با صدا و سیما برای ارتقای سواد فکری و فرهنگ سازی و بازار گردانی در شبکه های آموزش و ایران کالا برقرار کرده ایم.

وی تصریح کرد: بازارگردان باید بتواند در بحث عرضه و تقاضا با تشخیص درست اقدام مناسب را انجام دهد. از 330 شرکت بورسی، 180 شرکت قرارداد بازار گردانی امضا کرده اند. برای رسیدن بازار سرمایه به یک تعادل باید این موضوع بطور جدی دنبال شود، حدود 20 شرکت این قرارداد را تمدید نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت های متخلف مستوجب جریمه های مالی و برخورد هستند. اگر بازارگردان ها بصورت کامل در بازار سرمایه فعال شوند می توان تعادلی را در بازار ایجاد کنند.

زیرساخت ها با رشد بازار تطبیق پیدا نکرده

رییس سازمان بورس اضافه کرد: این گزارش بسیار خوب می تواند به بورس کمک کند. بازار سرمایه در 2 سال اخیر رشد و توسعه داشته مخصوصا در ابتدای سال اما زیرساخت های آن با این رشد تطبیق پیدا نکرده است. درباره بند یک گزارش مبنی بر ساختار سازمان بورس و توسعه ساختار سازمانی، طرحی را آماده و در شورای عالی بورس تصویب کردیم. در مورد بند 2 گزارش، موضوع رتبه‌بندی شرکت‌ها از طرف سازمان بورس مطرح و یکسری بحث ها، موضوعات تخصصی و یک تقسیم‌ کاری انجام شده است.

قالیباف اصل ادامه داد: در دنیا پیشنهاد نظارتی شرکت‌ها را رتبه‌بندی نمی‌کند ضمن اینکه یک رتبه‌بندی ذاتی در بازار سرمایه وجود دارد. تابلوهای مختلفی در بازار سرمایه داریم وقتی سهامدار در بازار پایه سرمایه‌گذاری می‌کند بیانیه ریسک امضا می‌کند به دلیل همین رتبه‌بندی در شرکت و در بازار سرمایه وجود دارد. این موضوع به شرکت‌ها هر روز اعلام می‌شود و اینکه قیمت به سود شرکت‌ها چه تغییری می‌کند و ویژگی‌هایی که این شرکت‌ها در تابلو دارند. اگر شرکتی شرایط احراز یک تابلو را از دست بدهد از آن تابلو حذف می‌شود، در بند 2 این گزارش آمده رتبه‌بندی در بازار سرمایه انجام می‌شود.

وی با اشاره به احراز هویت اشخاص حقوقی عنوان کرد: معاملات اشخاص حقوقی که بالای یک درصد در شرکت‌ها سهام دارند در بازار سرمایه اعلام می‌شود. آنها که خرید می کنند فِلش سبز و آنها که می‌فروشند فِلش آن قرمز می‌شود. اطلاعات شرکت‌ها در اختیار بازار سرمایه وجود دارد. بند 4 گزارش مربوط به فعالیت در بازار سرمایه است. تلاش کردیم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را توسعه دهیم و با همکاری‌ صدا و سیما آموزش و فرهنگ سازی را در فضای مجازی هم ایجاد کنیم. ابتدای سال مجوز سبدگردانی در مورد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم 18 عدد بود و اکنون به 30 عدد رسیده ضمن اینکه 20 مجوز جدید هم صادر کرده‌ایم و سازمان بورس موافقت اصولی آن را داده و قاعدتا آنها که مجوز گرفته‌اند می‌توانند کارهای آن را انجام دهند و در بازار سرمایه فعالیت را آغاز کنند.

این مقام مسئول با اشاره به بند 5 این گزارش تأکید کرد: موضوع افشای صورت‌های مالی سازمان را در شورای عالی بورس مطرح و مصوب کردیم و در تارنمای سازمان بورس این اطلاعات منتشر خواهد شد. در مورد بند 7 گزارش که شورای ثبات مالی است یک لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه که 100 ماده‌ای است را تهیه کرده‌ایم و در مدت یک یا دو روز به دولت می‌فرستیم. بند 8 گزارش درباره افشای مصوبات شورای عالی بورس بوده که در گزارش کمیسیون پیشنهاد شده در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه مصوبات شورای عالی بورس منتشر شود و قابل دسترس و در اختیار همگان باشد.

قالیباف اصل با اشاره به بند 9 گزارش عنوان کرد: این بند گزارش ناظر بر دستورالعمل فعالیت فعالان مجازی است. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کانال‌ها و سایت‌هایی که تخلف کرده و اخلال در بازار سرمایه ایجاد کرده‌اند توسط سازمان به مراجع ذیربط معرفی می‌شود و با بسیاری از اینها برخورد خواهد شد.

کاهش کارمزد ارکان برای کمک به تعادل بازار

وی افزود: اما گاهی جرائم برای کسانی که اخلال در بازار سرمایه ایجاد می‌کنند با اخلال و تخلف و جرمی که انجام می‌دهند سازگاری ندارد. در لایحه‌ای که  تهیه شده این موضوع دیده شده و قاعدتا اگر این موضوع تبدیل به قانون شود می‌تواند ابزار نظارتی را در اختیار سازمان بورس قرار دهد. بند 10 گزارش درباره کاهش کارمزد ارکان بازار از معاملات سهام است که ابتدای سال این کار را انجام دادیم و پیشنهادی را به شورا بردیم که 50 درصد کارمزد سازمان بورس، شرکت بورس تهران، فرابورس، کارگزاری‌ها، شرکت فناوری و سپرده‌گذاری مرکزی کاهش پیدا می‌کند.

قالیباف اصل ادامه داد: کارمزدها 50 درصد کاهش پیدا کرده و 20 درصد از 50 درصد به سرمایه‌گذار داده شد و 30 درصد در صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار شارژ می‌شود. اما چون از ابتدای تیرماه پیگیری می‌شود این عدد در حال حاضر عدد قابل توجهی نیست ولی در آینده وقتی این عدد بیشتر شود می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.