ریزش سنگین بورس های جهان

ریزش سنگین بورس های جهان

ریزش های سنگین بورس های جهان با افزایش کرونا و دعوای چین و آمریکا

در پی افزایش شیوع کرونا و مناقشات سیاسی اقتصادی چین و آمریکا، شاخص بورس های جهان با ریزش های سنگین مواجه شدند.

 

به نقل از بلومبرگ، همزمان با افزایش سرما نگرانی ها از قدرتمندتر شدن کرونا شدت گرفته و با رشد نسبی قربانیان و افزایش محسوس مبتلایان، جهان تا مدتی نامعلوم درگیر این ویروس مرگبار خواهد بود. سرعت شیوع در برخی مناطق به حدی بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود.

انتظار می رود اقتصاد جهان سال جاری را با ثبت رشد منفی قابل ملاحظه ای به پایان برساند که حتی از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ نیز بدتر خواهد بود. 

بر اساس این گزارش، مناقشات بین دو اقتصاد اول جهان نیز ذهن معامله گران را مشغول کرده و اظهارات ترامپ در خصوص نقش چین در شیوع کرونا باعث نگرانی معامله گران از شروع جنگ تجاری شده است.

چین و آمریکا با وجود رسیدن به یک توافق تجاری در اواخر سال گذشته، هنوز نتوانسته اند بر سر جزییات نیز به توافق برسند هر چند که آمارها نشان می دهد، پکن طبق تعهد با افزایش واردات از آمریکا به تدریج در حال کاستن از تراز تجاری مثبت با آمریکا است. این دو کشور بیشترین حجم تجارت دوجانبه در جهان را با یکدیگر دارند.

اما مناقشات بار دیگر در زمینه تایوان شدت گرفته و چین تهدید کرده حضور نظامی آمریکا در تایوان را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم با استفاده از ارتش به تهدیدات پاسخ خواهد داد. 

رابرت کاپلان مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس گفت: اقتصاد آمریکا طی سال جاری ۲.۵ درصد کوچک خواهد شد اما با از سرگیری فعالیت های اقتصادی و تجاری، سال آینده رشد ۳.۵ درصدی به ثبت خواهد رسید که می تواند سطح تولیدات ناخالص داخلی را به میزان قبل از زمان آغاز بحران کرونا برساند و جهان باید به زندگی با حضور این ویروس عادت کند.

میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت در شرایطی از نزدیک شدن طرفین به حصول یک توافق بر سر کلیات روابط تجاری آتی خبر داده که هنوز انگلیس و اتحادیه اروپا نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده دست پیدا کنند.

دومنیک راب وزیر خارجه انگلیس با انتقاد از مقامات اتحادیه اروپا، مواضع بروکسل راباعث ناامیدی لندن دانست. همچنین برخی منابع خبری از احتمال استعفای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تا یک ماه آینده خبر داده اند.

پیش از این کارشناسان اقتصادی بانک گلدمن ساکس در تحلیلی با هشدار نسبت به عواقب شدید شکست مذاکرات برگزیت برای اقتصاد انگلیس اعلام کرده بودند، اگر انگلیس و اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص به قوانین سازمان تجارت جهانی رجوع کنند، اقتصاد انگلیس دچار پیامدهای سنگینی خواهد شد که تبعات آن احتمالا دو تا سه برابر بیشتر از پیامدهای کرونا خواهد بود.  

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی شد، نرخ تورم سالانه تا پایان ماه سپتامبر(شهریور) با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیدکه بیشترین نرخ تورمی انگلیس در طول چهار ماه اخیر محسوب می‌شود.

کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. نانسی پلوسی رئیس کنگره از ترامپ خواسته در سیاست ها تجدید نظر کند. اما طبق نظر کارشناسان ،بعید است دموکرات ها با اجرایی شدن این بسته در آستانه انتخابات موافقت کنند. از سوی دیگر در مجلس سنا، میچ مک کانل رئیس این مجلس از ارائه بسته پیشنهادی جمهوری خواهان تا هفته آینده خبر داده است.

ریچارد کلاریدا قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا  با اشاره به پیامدهای وسیع ویروس کرونا بر اقتصاد ،گفت: خروج از این چاله طول خواهد کشید، شاید یک سال زمان لازم باشد تا سطح تولیدات ناخالص داخلی به قبل از آغاز بحران برگردد و برای بازار کار شاید حتی زمان بیشتری لازم باشد.

بورس آمریکا 

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج " با ۲.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل در سطح ۲۷.۶۵۳ هزار واحد،" اس اند پی ۵۰۰" با ۲.۱۱ درصد ریزش تا سطح ۳۳.۹۲ واحدی نزول کرد و "نزدک کامپوزیت" با ۱.۷۰ درصد کاهش در سطح۱۱.۳۵۲ هزار واحد بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در بورس اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل در ۵۷.۹۲ واحد ، "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت  با کاهش ۳.۷۱ درصدی و توقف در سطح  ۱۲.۱۷۷ هزار و  "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۱.۹ درصدی در ۴۸.۱۶ هزار واحد بسته شد. در مادرید هم شاخص "ایبکس ۳۵" با افت۱.۴ درصدی به ۶۷.۹۶ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در بورس‌های آسیایی، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۰۹ درصدی تا سطح ۲۳.۴۹۴ هزار   واحدی نزول کرد. "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ۰.۵۴ درصد افزایش در ۲۴.۹۱۸ هزار واحد بسته شد و "شانگهای  کامپوزیت" با کاهش ۰.۵۸ درصدی در  ۴۶.۹۱ هزارواحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۹ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۱.۵۵  واحدی به کار خاتمه داد و شاخص " تاپیکس" ژاپن هم نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۳۸.۵۴ درصد کاهش به ۳۹.۷۸ دلار رسید و نفت برنت دریای شمال با ریزش ۳.۲۳ درصدی ۴۰.۴۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل  ۱۹۰۲.۷۴ دلار و هر اونس نقره با کاهش ۰.۳۱ درصدی ۲۴.۴۳ دلار مبادله شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.