دلایل برگشت شاخص

دلایل برگشت شاخص

کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

دلایل بازگشت شاخص و پیش بینی رکود رقبا و شرایط مثبت بورس / مهمترین ریسک

کارشناس بازارسرمایه با اعلام دلایل بازگشت روند صعودی شاخص از پیش بینی رکود بازارهای رقیب و شرایط مثبت بورس تا پایان سال و مهمترین ریسک‌ تهدیدکننده معاملات خبر داد.

 

نوید خاندوزی درخصوص انتقال نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و تاثیر آن بر روند معاملات بورس به ایرنا گفت: در میان عوامل اثرگذار خبر انتقال منابع مالی به صندوق تثبیت بازار کمترین اثر را می‌تواند داشته باشد زیرا در وضعیت فعلی حجم معاملات در حال نزدیک شدن به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بنابراین هزار میلیارد تومان چندان عدد بزرگی نیست که بتواند تاثیر مثبتی بر روند معاملات داشته باشد اما این خبر می‌تواند از بعد روانی مثبت و نشان‌دهنده نگاه دولت و بانک مرکزی به بازار سرمایه باشد. پس علت بازگشت روند صعودی به بازار را باید ناشی از برخی دیگر عوامل دانست. نخستین عامل تاثیرگذار ناشی از رکود موجود در بازارهای رقیب است که به نظر می‌رسد به دلیل ثبات نرخ دلار ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رشد قیمت در بازارهای جهانی و انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها در آبان که فراتر از تصور بود، توانست تاثیر مثبتی در معاملات بازار داشته باشد. در کنار این عوامل، اصلاح قیمتی صورت گرفته در سهام و کاهش ریسک‌های سیاسی بعد از انتخابات آمریکا باعث شد تا اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد و چرخش نقدینگی به سمت بازار سهام بازگردد.

پیش‌بینی مسیر اصلی بورس با سه موج

خاندوزی عنوان کرد: از ابتدا پیش‌بینی شده بود بازار با سه موج حرکتی همراه شود. اکنون موج نخست را پشت سر گذاشتیم و طبیعی بود بازار بعد از ریزشی که تجربه کرد تغییر روند دهد و در مسیر افزایشی قرار گیرد. موج دوم، ورود جریان پولی بود که صورت گرفته و باعث هدایت بازار به سمت روند صعودی شد.

وی با تاکید بر اینکه موج سوم نسبت به موج‌های گذشته آرام‌تر خواهد بود، اضافه کرد: ممکن است در این موج سرعت رشد بازار کاهش یابد اما مسیر صعودی با دلیل و منطق پیش خواهد رفت. بازار وارد این مرحله نشده و در موج دوم و ورود نقدینگی در حال حرکت است. به نظر می‌رسد تا پایان سال در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری با رکود و روند نزولی قیمت‌ها روبرو باشیم. ثبات معاملات و قیمت‌ها در بازارهای رقیب نشان‌دهنده عقب‌ماندگی آنها و حرکت جریان نقدینگی به سمت دیگر بازارها است.

اقبال سهامداران به سرمایه گذاری در بورس

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته شرایط سرمایه‌گذاری در بازار سهام تا پایان سال مثبت است اما در کنار آن ممکن است برخی سرمایه‌گذاران که ترس از اصلاح دوباره شاخص بورس دارند سرمایه‌های در اختیار را به سمت سپرده‌های بانکی هدایت و سودی را بصورت ثابت دریافت کنند. حرکت مثبت بانک مرکزی در زمینه انتشار خبر عدم افزایش سود بانکی در ورود نقدینگی به بورس تاثیرگذار بوده است.

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس

خاندوزی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره و تاکید کرد: مهمترین ریسک فعلی در بازار، لایحه بوجه سال 1400 و اتفاق‌هایی است که در زمینه مساله فولاد داشتیم. در چند وقت اخیر برخی از ریسک‌های سیاسی افزایش یافته بود که به مرور زمان شاهد کمرنگ شدن این ریسک‌ها در بازار هستیم. برخی معتقدند با سقوط نرخ ارز، بازار سهام با چالش مواجه می شود در حالی که با توجه به رفتار فعلی بانک مرکزی این موضوع را نمی توان به عنوان ریسک بزرگی برای بازار تلقی کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.