مزایا و معایب دامنه نوسان

مزایا و معایب دامنه نوسان

دامنه نوسان پویا نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌ها در بازار سهام است

مدیر عملیات بازار فرابورس گفت: امروزه اکثر بورس‌های پیشرو دامنه نوسان پویا را اجرا می‌کنند و به نتایج خوبی هم رسیده‌اند، اما قبل از هر چیز زیرساختهای آن را نیز فراهم کرده‌اند.

محمد صادق غزنوی در برنامه "به وقت تحلیل" که عصر دیروز از شبکه ایران کالا پخش شد، با اشاره به مزایا و معایب دامنه نوسان در بازار سهام  اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان، درجه نقدشوندگی سهم را بالا می‌برد، ولی در عین حال در بازارهای اکیدا صعودی یا اکیدا نزولی می‌تواند آسیب زننده باشد و دارایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران حضور معامله گران حرفه ای را که بتوانند در شرایط خاص احساسات خود را کنترل و بر اساس منطق تصمیم گیری کنند، از جمله لوازم و پیش نیازهای افزایش یا حذف دامنه نوسان دانست.

وی همچنین با اشاره به شکل گیری برخی سفته بازی ها در کنار  تغییرات دامنه نوسان گفت: سفته بازی الزاما مذموم نیست و نباید به آن نگاه منفی داشت؛ چرا که در بسیاری از اوقات همین سفته بازی ها به نقدشوندگی بازار کمک می کنند. بنابراین آن سفته‌بازی که با فریب شخص مقابل همراه نباشد، نه تنها اشکال ندارد بلکه مفید به حال بازار خواهد بود.

غزنوی در ادامه افزایش یا حذف دامنه نوسان را بسته  به نماد، وضعیت شناوری آن و دیگر مولفه ها  برای سهم های مختلف متفاوت دانست و افزود: هم اکنون در فرابورس صندوق ها دامنه نوسان 10 درصدی دارند و  چهار یا پنج سهم نیز با این دامنه نوسان معامله می شوند .

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص  شرایط اجرای دامنه نوسان پویا گفت: اجرای دامنه نوسان پویا اتفاق خوبی است که از حرکت های ناگهانی در یک سهم جلوگیری می کند.

غزنوی با بیان اینکه تقریبا همه فعالان بازار سرمایه بر دامنه نوسان پویا اجماع دارند، گفت:  پدیده صف‌نشینی نتیجه دامنه نوسان ایستا است و در صورت فراهم سازی شرایط و امکان عملیاتی شدن آن در سامانه معاملات، صف‌نشینی‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر خواهد شد.

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در پایان به تجربه موفق دنیا در به کارگیری دامنه نوسان پویا اشاره کرد و افزود: امروزه اکثر بورس‌های پیشرو دامنه نوسان پویا را اجرا می کنند و به نتایج خوبی هم رسیده‌اند، اما قبل از هر چیز زیرساخت‌های آن را نیز فراهم کرده اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.