حفاظت از بورس

حفاظت از بورس

حفاظت از بورس با ۲۸ لایه نظارتی

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران ساز و کارها و رویه های نظارت بر بازار سرمایه کشور را محکم و قابل دفاع ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸ ردیف و لایه نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است.

 محمود گودرزی در برنامه به وقت تحلیل شبکه تلویزیونی "ایران کالا" که با محوریت "اقدامات ناظر بازار سرمایه برای ایجاد بازاری شفاف و سالم" برگزار شد، گفت: تمام ساز و کارها و رویه‌های نظارت بر بازار سرمایه و کشف تخلفات و دستکاری های احتمالی در دل این بازار تعبیه شده و باید  اجازه داد سازمان بورس و ارکان، کار خود را در این خصوص انجام دهند.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران افزود: غیر از قانون بازار اوراق بهادار و اساسنامه بورس تهران ، ده ها دستورالعمل نظارتی از جمله آیین نامه معاملاتی بورس تهران، دستورالعمل انضباطی کارگزاران، دستورالعمل مقابله با پولشویی، دستور العمل بازارگردانی و افشای اطلاعات ناشرین برای بازار سرمایه پیش بینی شده است تا کنترل ها شکل دقیق تری به خود گیرد و نیاز به ورود نهادهای غیرمرتبط به موضوع نباشد.

گودرزی با اشاره به اینکه 28 ردیف نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است، اظهار داشت: تاکنون بیش از 629 مورد رسیدگی داشته ایم؛ همچنین 930 مورد تذکر شفاهی به کارگزاران و سهامداران عمده داده شده است.

به گفته گودرزی با اشاره به اینکه در این بازار باید تمامی اطلاعات در خصوص ناشران در دسترس باشد، افزود: در حال حاضر سامانه کدال این کارکرد را در بازار سرمایه کشور دارد. ضمن اینکه در بازار کارا و شفاف،  اطلاعات باید  صحیح و قابل اعتماد نیز باشد.

وی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که چرا گاهی ناظر بازار علیرغم اینکه به نظر می رسد عرضه و تقاضا به شکل عادی در جریان است ، بخشی از معاملات را ابطال می کند، گفت: گاهی آنچه دیده می شود تنها یک روکش است و طبیعی است که بر اساس آن نمی توان قضاوت کرد . چرا که ممکن است دستکاری هایی از سوی یکی دو نفر خاص صورت گرفته و لازم باشد ناظر بازار به مساله ورود کند .

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران افزود: در صورتی که خبر محرمانه ای در بازار درز کرده باشد یا جمع معاملات غیرعادی باشد ناظر حتما به آن رسیدگی خواهد کرد . البته گاهی نیاز است که امکان دسترسی به سامانه های خارج از بازار نیز فراهم باشد تا نظارت در شکل دقیق تر خود انجام شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.