انتقاد از صف نشینی

انتقاد از صف نشینی

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

انتقاد از صف نشینی و پیش بینی نوسان مثبت شاخص و رکود سه بازار رقیب

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به دو عامل نزول معاملات هفته گذشته و ریسک‌های تهدیدکننده از پدیده صف نشینی انتقاد و نوسان شاخص بین ۱.۶۵ تا ۱.۷۵ میلیونی و رکود سه بازار رقیب را پیش بینی کرد.

مجتبی معتمدنیا با بیان اینکه روند نزولی پرشتابی که در معاملات هفته گذشته بازار سهام بوجود آمد ناشی از دو عامل بود به ایرنا گفت: نخستین عامل این است که همیشه بازار در یک مقطعی به مقاومت نزدیک می‌شود و در آن زمان، حجم عرضه‌ها به‌شدت افزایش یافته و به بیش از تقاضا در بازار می‌رسد، بازار همیشه در این زمان منتظر بهانه‌ای برای اصلاح خواهد بود.

وی افزود: این بهانه می‌تواند ناشی از هر دلیل مانند خبر یا شایعه باشد. اخبار یا شایعات فارغ از درست یا اشتباه بودن‌ به‌شدت بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود اما تاثیر مستقیم در اصلاح شاخص بورس، مقاومتی است که در بازار بوجود آمده و به دنبال آن عرضه، افزایش و تقاضا کاهش پیدا کرده است. هفته گذشته شاخص بورس به مقاومت نزدیک شده بود و اکثر سهامداران پس از ترسی که از نزول بی‌سابقه بازار بوجود آمده بود، نگران وضعیت بازار سهام شدند و به همین دلیل به سرعت به دنبال شناسایی سود پیش رفتند که پیامد این اتفاق، افزایش عرضه در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه به عامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی شاخص اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه دو اتفاق رخ داد در ابتدا شایعه‌ای بوجود آمده بود که تکذیب شد و بهانه‌ها از بین رفت و از طرف دیگر بازارگردان‌ها موفق‌تر عمل کردند. این دو عامل در کنار یکدیگر موجب ایجاد روند مثبت شاخص در بازار شد. بازار همچنان بر روی تک‌سهم‌ها می‌چرخد و نقدینگی بیشتر سمت سهم‌هایی می‌رود که صاحب بازیگر هستند اکنون دیگر روند بازار همانند گذشته نیست که کل بازار از رشد و ریزش‌ها تبعیت کنند.

معتمدنیا درخصوص ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس عنوان کرد: مهمترین ریسک نرخ بهره است هرچند این موضوع از سوی مسئولان رد و بانک مرکزی به‌ صراحت اعلام کرده چنین موضوعی در دستور کار نیست و این تصمیم محقق نخواهد شد. ریسک دیگر بحث عرضه‌هایی است که ممکن است بدون در نظر گرفتن حجم تقاضا در بازار رخ دهد. موضوع سوم نرخ دلار و قیمت‌های جهانی است اکنون قیمت‌های جهانی به سقف قیمتی نزدیک شده‌اند و به نظر می‌رسد از ماه فوریه (بهمن- اسفند) قیمت‌ها روند نزولی بگیرند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شاخص بورس تا پایان سال بین 1.65 تا 1.75 میلیونی در نوسان باشد و اکنون بازار سرمایه با توجه به اصلاح‌های رخ داده نسبت به بقیه بازارهای سرمایه‌، بازار جذاب‌تری است. در بازار کالا و خودرو شاهد رکود خواهیم بود و قیمت‌ها اصلاح می‌شوند در بازار مسکن نیز رکود عمیق تا یک سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بطور طبیعی کم‌ریسک‌ترین بازار همچنان بازار سرمایه  است، اضافه کرد: بازار سرمایه از لحاظ جذب نقدینگی و اطمینان‌ خاطر سهامداران از نظر نقدشوندگی و امنیت سهامداری در آن قابل مقایسه با اکثر بازارها مانند بازارهای کالا، خودرو، مسکن و حتی سکه و طلا نیست. ساختار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متفاوت با چند سال گذشته شده، اکنون با پدیده صف‌نشینی همراه هستیم یعنی زمانی که سهم به صف خرید می‌رسد حجم تقاضا به شدت افزایش پیدا می‌کند و به مرور این صف به دلیل ورود سرمایه سهامداران تازه‌وارد غافلگیرکننده می‌شود. در زمینه فروش هم با همین وضعیت همراه هستیم که این موضوع موجب برهم‌ریختگی روند معاملات بازار خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.