رفتار غیر حرفه ای بازارگردان ها و سهامداران حقوقی

رفتار غیر حرفه ای بازارگردان ها و سهامداران حقوقی

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

انتقاد از رفتار غیرحرفه ای بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی‌ + پیش بینی معاملات

کارشناس بازارسرمایه با انتقاد از ایجاد فشار فروش ناشی از رفتار غیرحرفه‌ای برخی بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها و نتیجه خرید سهام شرکت‌های کوچک، روند معاملات هفته جاری را پیش بینی کرد.

 

 امیرعلی امیرباقری با اشاره به افزایش فشار عرضه و فروش سهام در بازار به ایرنا گفت: انتظار می‌رود فشار فروش ایجاد شده در شرکت‌های بزرگ با انتشار گزارش‌های ماهانه بهبود پیدا کند و اقبال سرمایه گذاری به سمت سهام این شرکت‌ ها بازگردد. ایجاد فشار فروش در بازار تحت تاثیر رفتار غیرحرفه‌ای برخی از بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها شکل می‌گیرد و منجر به خروج سرمایه از سهام بنیادی و ارزشمند بازار می‌شود و می‌تواند سبب هدایت نقدینگی به سمت سهام شرکت‌های کوچک و رشد حباب‌گونه آنها شود.

وی افزود: از حقوقی‌ها انتظار می رود منطبق با واقعیت‌های اقتصادی و بازار رفتار کنند. زمانی که نرخ ارز و وضعیت سوددهی و بنیادی شرکت‌ها در وضع خاصی به سر می برند باید با توجه به وضعیت حاکم شروع به خرید و فروش سهام کنند. هفته گذشته تعدادی از حقوقی‌ها اقدام به عرضه‌های گسترده و ابطال تعدادی از واحدهای صندوق‌ها کردند و مجبور شدند برای پوشش ابطالی‌ها اقدام به عرضه سهام کنند که در نتیجه باعث ایجاد فشار فروش در کل بازار شد.

شک و شبهه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به چنین وضعیتی سهامداران ترجیح می‌دهند یا برای سرمایه گذاری وارد بازار سهام نشوند یا اقدام به خرید سهام شرکت‌های کوچک کنند. این امر ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت افزایش می‌دهد و سهام شرکت‌های کوچک و غیربنیادی را ضمن دور کردن از ارزش ذاتی به عنوان محلی برای سفته‌بازی افراد و سودجویی قرار خواهد داد. بررسی رفتار حقوقی‌ها و نمودار قیمت‌ها در ٩ ماه سال نشان می‌دهد در اوج بازار منفعلانه رفتار می‌کردند و به جای آنکه به عنوان سهام تاثیرگذار در بازار بتوانند تعادل را به بازار هدایت کنند منتظر رفتار حقیقی‌ها بودند.

مهمترین عامل تاثیرگذار در روند معاملات بورس

امیرباقری با اشاره به اینکه نرخ ارز به عنوان مهمترین عامل در روند معاملات محسوب می‌شود، تصریح کرد: با توجه به انتظارات کنترل تورم، کاهش فرسایشی نرخ ارز در میان و بلندمدت احتمال رشد سنگین سهام شرکت های بزرگ وجود ندارد و رشدهای ایجاد شده از جنس کوتاه‌مدت خواهد بود. با تعدیل یا ثبات نرخ ارز به مرور اقتصاد از تورم انتظاری به سمت رکودی پیش می‌رود که این رکود در بازارهای طلا، مسکن و ارز و بخشی از بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود. زمانی که اقتصاد در متغیرهای کلان به ثبات می‌رسد بازارها به شدت حساس و تحلیل محور خواهند شد و افرادی که دارای دانش سرمایه‌گذاری هستند می توانند در بازار ماندگار باشند.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

وی درخصوص پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری گفت: انتظار می‌رود در هفته جاری سهام شرکت های کوچک از اقبال نسبی برخوردار باشند و در سهام شرکت‌ های بزرگ شاهد فشار فروش باشیم. از طرفی با توجه به رسیدن سهام شرکت‌های بزرگ به حمایت‌های تکنیکالی انتظار بازگشت رشد کوتاه‌مدت در این سهام وجود دارد که می‌تواند بخشی از ریزش آنها را پوشش دهد و سهامداران را از رشد معقولی برخوردار کند.

امیرباقری اضافه کرد: یکی از مهمترین مسائلی که سهامداران در وضعیت فعلی باید به آن توجه کنند کنترل هیجان در بازار سرمایه و دقت به عنصر صبر است، بررسی‌ها نشان می‌دهد اتفاقی که در یک سال اخیر در بازار سهام شاهد بودیم ممکن است هر چند سال یکبار در بازار رخ دهد. سرمایه‌گذاران بهتر است افق سرمایه‌گذاری را گسترده‌تر و نگاه به این بازار را بلندمدت کنند. همچنین بهتر است در کنار آن از هیجان‌ها پرهیز کنند و صبر منطقی همراه با دید تحلیلی و بنیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار داشته باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.