عوامل دخیل در بازگشت بورس

عوامل دخیل در بازگشت بورس

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

مهمترین دلایل افت شاخص + عوامل دخیل در بازگشت روند صعودی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مهمترین دلایل افت شاخص در روزهای اخیر گفت: انتظار می‌رود با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها، تعیین تکلیف لایحه بودجه و تثبیت نرخ دلار، بازار روند صعودی را بازیابد.

 

 محبوبه ابراهیمی با ارائه تحلیلی درخصوص دلایل ریزش مجدد شاخص به ایرنا گفت: مهمترین عوامل ریزش شاخص در روزهای گذشته شامل کاهش نرخ ارز، خروج نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی، رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران خرد و افزایش بی‌اعتمادی به بازار سرمایه است. قیمت‌ بسیاری از سهم‌ها در شرایط فعلی بسیار ارزنده هستند و اکنون بیش از هر زمان دیگری، فرصت خرید در بازار است.

وی افزود: بازار سرمایه حرفه‌ای بوده و سرمایه‌گذاری مستقیم در آن نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی دارد و ورود مستقیم و بدون دانش‌ و مهارت مناسب، منطقی نیست. پیشنهاد تمامی کارشناسان به افرادی که دانش و مهارت کافی در حوزه سرمایه‌گذاری ندارند اما علاقه دارند دست به سرمایه‌گذاری بزنند این است که حداقل دیدگاهی بلند مدت با افقی دست کم یک ساله داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص روش‌های کسب سود در این بازار توضیح داد: سهامداران به دو طریق از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه منتفع می‌شوند. روش اول سودی است که از طریق نرخ‌ها حاصل می‌شود و روش دوم نیز دریافت سود از شرکت‌ها است. شرکت‌ها براساس عملکرد، سودی سالانه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. اگر سرمایه‌گذار بر روی سهام شرکتی قدرتمند و دارای بنیاد مالی، سودآور و دارای عملکرد مناسب سرمایه‌گذاری کند، شرکت مذکور نیز می‌تواند سودآور باشد و به سرمایه‌گذار سود مناسبی پرداخت کند.

ابراهیمی ادامه داد: سرمایه‌گذاری که دید بلندمدت داشته باشد هم می‌تواند از تغییر قیمت سهام در یک سال سود بدست آورد و هم از سود حاصل از عملکرد شرکت‌ها بهره‌مند شود. اگر افراد سهم مناسبی و بنیادی را انتخاب کرده باشند و بتوانند رفتار هیجانی را مهار کنند، می‌توانند به سود برسند. زمانی که افراد با بازار هیجانی برخورد کنند، نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند. این افراد به سرعت و بدون بررسی عملکرد یک شرکت، دست به خرید و فروش می‌زنند و در نهایت متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اثرات مخرب نگاه هیجانی به بازار سرمایه عنوان کرد: یک معضل دیگر آن است که افراد دارای دید کوتاه مدت، آرامش را از دست می‌دهند. فرد غیرمتخصص این توان را ندارد که هر روز و در ساعات معاملات، قیمت‌ها را ارزیابی کند و نگاه مداوم به قیمت‌ها فشار روانی زیادی را به همراه می‌آورد. در عین حال کارمزد معاملات نیز مسئله قابل توجهی است. خرید و فروش هر سهم با کارمزد معاملات همراه است. در نتیجه در صورتی که یک فرد بدون دلیل و بصورت مداوم دست به خرید و فروش سهام بزند در نهایت حجم قابل توجهی از سرمایه را برای پرداخت کارمزد معاملات از دست خواهد داد. در نتیجه بازدهی واقعی این سرمایه‌گذاران پس از معاملات مکرر، منفی خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه نقش کانال‌های غیرقانونی در متضرر شدن سرمایه‌گذاران را موثر ارزیابی و عنوان کرد: در شبکه‌های اجتماعی دو نوع کانال وجود دارد که اطلاعاتی را درباره بازار سرمایه منتشر می‌کنند. گروه اول کانال‌هایی هستند که مجوزهای لازم را از سازمان‌های مسئول دریافت کرده‌اند و به دست شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری هدایت می‌شوند. این کانال‌ها معتبر هستند و هم به افراد آموزش می‌دهند و هم اطلاعات مناسبی را منتشر می‌کنند. اما کانال‌هایی داریم که از سوی اشخاص یا گروه‌هایی هدایت می‌شود که مجوز ندارند و بسیاری از مواقع سیگنال‌های غلطی را منتشر می‌کنند. این کانال‌ها با علم و منطق سهم پیشنهاد نمی‌دهند و نقطه‌های خروج را مشخص نمی‌کنند. برخی افراد با اولین سود به این کانال‌ها اعتماد می‌کنند اما در ادامه دچار ضررهایی سنگین خواهند شد.

ابراهیمی اضافه کرد: حضور در بازار سرمایه نیاز به تخصص کامل، شناخت و آگاهی دقیق دارد و نمی‌توان با حضور در چند کلاس و مطالعه چند کتاب در آن موفق شد. افراد حداقل باید یکبار چرخه صعود-افول-صعود- افول بازار را تجربه کرده باشند تا بتوانند رفتار سرمایه‌گذاران دیگر را درک کنند. شرکت بورس به تازگی وبینارهای رایگانی را در سه سطح متفاوتی مبتدی، متوسط و حرفه‌ای را عرضه می‌کند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از این وبینارها استفاده کنند. در عین حال شرکت‌ها و نهادهای مالی نیز چنین آموزش‌هایی را ارائه می‌کنند و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند از این دوره‌ها هم بهره‌مند شوند.

وی درخصوص پیش بینی آینده بورس گفت: بازار سرمایه در دید بلند مدت در مقایسه با سایر بازارهای رقیب در بیست سال گذشته همواره بازار برتر بوده و سود بیشتری را به همراه آورده و در دید بلندمدت باز هم به جایگاه قبلی باز خواهد گشت. انتظار می‌رود با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و صنایع و مشخص شدن عملکرد ایده‌آل شرکت‌های سودآور، تعیین تکلیف لایحه بودجه و تثبیت نرخ دلار، بازار روند صعودی را بازیابد. مطمئن هستم بازار سرمایه پس از کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در ماه‌های آینده و با بازگشت اعتماد به بازار اگرچه نه بصورت شتابان اما دوباره مسیر را پیدا خواهد کرد و روند آن صعودی خواهد شد و این روند، معقول‌تر و آرام‌تر نسبت به گذشته خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.