دو مقاومت شاخص و عوامل صعود معاملات بورس

دو مقاومت شاخص و عوامل صعود معاملات بورس

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دو مقاومت شاخص و عوامل صعود معاملات بورس + پیش بینی بازار تا خرداد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر بر روند صعودی معاملات و دو سطح مقاومت جدی شاخص، وضعیت بازار را تا خرداد سال ١٤٠٠ پیش بینی کرد.

 

 سهیل کلاهچی با اشاره به روند صعودی شاخص بورس در بازار دیروز به ایرنا گفت: معاملات بورس در هفته گذشته از لحاظ ورود و خروج نقدینگی از سمت حقیقی‌ها چندان تعریفی نداشت اما دیروز تا حدودی شاهد ورود پول حقیقی‌ها به بازار بودیم که این موضوع را می‌توان به عنوان نکته‌ای مثبت برداشت کرد. 

وی افزود: اکنون در بازار بسیاری از سهم‌ها بخصوص سهام شاخص ساز در نقاط حمایتی خوبی قرار دارند. یکی از قابل توجه‌ترین گروه‌ها در بازار گروه پالایشی است که روند معاملات آن در چند روز گذشته مثبت بوده که در نهایت دیروز از نقاط حمایتی عبور و شروع به حرکت کردند. تغییر ریاست در روند صعودی بازار بی‌تاثیر نبوده و طبق تجربیات گذشته همیشه در طول تاریخ بعد از تغییر ریاست سازمان بورس، بازار برای چند روزی مثبت است که این موضوع می‌تواند کمک‌کننده در تغییر مسیر شاخص بورس و بازگشت دوباره بازار به مدار صعودی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه نرخ دلار را به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی به معاملات بورس عنوان کرد و ادامه داد: چند وقت گذشته نرخ دلار با روند نزولی همراه شد و تا محدوده ٢١ هزار تومان کاهش پیدا کرد در حالی که اکنون دوباره دلار در مسیر صعودی قرار گرفته و وارد کانال ٢۴ هزار تومان شده است. حرکت صعودی دلار در شرایط کلی بازار بی‌تاثیر نبوده و در کنار دیگر عوامل، زمینه صعود را فراهم کرده است. به نظر می‌رسد دلار برای دو روز آینده مثبت باشد اما این احتمال وجود دارد دوباره شاهد ریزشی در بازار دلار باشیم و نرخ به کمتر از ٢٠ هزار تومان برسد.

کلاهچی با بیان اینکه قیمت واقعی دلار در وضعیت فعلی بین ٢١ تا ٢٢ هزار تومان است، تاکید کرد: از نظر تکنیکالی و جو حاکم در بازار احتمال اینکه دلار تا کمتر از نرخ ٢٠ هزار تومان کاهش پیدا کند وجود دارد. بطور معمول روند قیمتی دلار در ایران به گونه‌ای بوده که برای یک یا دو سال روند افزایشی داشته اما بعد از آن برای مدتی طولانی متعادل بوده است. اگر افت شدید قیمت دلار در ریزش‌هایی که بازار تا چند وقت گذشته تجربه کرده پیشخور شده باشد، در این صورت می‌توان گفت با افت قیمت دلار بازار سهام افت نمی‌کند و تاثیری از این موضوع نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: بازار دوباره به سمت سهام شرکت‌های بزرگ پیش رفته اما اگر قرار باشد دلار با روند نزولی همراه شود باید بر روی سهام شرکت‌های کوچک متمرکز شد و ممکن است سهام شرکت‌های بزرگ همسو با افت قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرند. این موضوع طبیعی است که وقتی بازار بعد از ریزشی پرقدرت و پرشتاب به روند صعودی باز می‌گردد با افزایش عرضه همراه شویم و شاهد خروج سهامداران از بازار باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از دیدگاه بلندمدت بورس مستعد رشد است، تصریح کرد: شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس با یک سوم ظرفیت در حال تولید هستند و تولید برخی از آنها بسیار ناچیز است اما با توجه به مطرح شدن بحث برجام و برداشته شدن تحریم‌ها ضمن افزایش تولید و سودآوری شرکت‌ ها، صادرات از سر گرفته می‌شود که این موضوع می‌تواند کمک‌کننده به کلیت بازار باشد. بازار تا خرداد سال ١٤٠٠ و نزدیک انتخابات ریاست جمهوری مثبت است اما سهامداران نباید در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس باشند بلکه فقط کلیت بازار می‌تواند مثبت باشد و مسیر معاملات، روندی معقول و منطقی خواهد بود.

کلاهچی ادامه داد: سطح یک میلیون و ٣٠٩ هزار واحد و یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد در شاخص کل به عنوان مقاومتی جدی تلقی می‌شوند که در صورت شکسته شدن این مقاومت‌ها می‌توان به ادامه رشد بازار خوشبین بود اما تا زمانی که این محدوده‌ها شکسته نشود نمی‌توان در انتظار رشد مداوم شاخص بورس باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.