رشد شاخص بورس با انتخابات ریاست جمهوری

رشد شاخص بورس با انتخابات ریاست جمهوری

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

رشد شاخص بورس با تعیین تکلیف بودجه و انتخابات ریاست جمهوری

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر در افت شاخص گفت: تعیین تکلیف بودجه و انتخابات ریاست جمهوری ایران ، نویدهایی برای بازار سهام بوده و می تواند زمینه رشد را فراهم کند.

 

 سیروان امینی با اشاره به عوامل اثرگذار در افت شاخص بورس که این روزها تشدید شده و در آستانه نزول به کانال 1.1 میلیون واحدی قرار دارد به ایرنا گفت: ریزش اخیر بورس را باید از دو دیدگاه داخلی و خارجی مورد بررسی قرار داد. از دید داخلی مطرح شدن بحث بودجه و تغییرات ایجاد شده در حوزه کلان اقتصادی برای سال آینده باعث تحت تاثیر قرار گرفتن بازار سهام شد.

یکی از متغیرهای اصلی، نامشخص بودن انتخابات آمریکا بود که می توانست به شدت آینده سیاسی ایران را تحت شعاع قرار دهد. این موضوع برای مدتی بازار را تحت تاثیر قرار داد و زمینه اصلاح پرشتاب شاخص را فراهم کرد. مطرح شدن نرخ های جهانی که در ارزهای دیجیتال رخ داده بود، زمینه پیش بردن سرمایه گذاری ها را به آن سمت فراهم کرد. این موضوع هم موثر بود و تمایل بیشتری در جامعه به عنوان منبع جدید برای سرمایه گذاری مطرح شد.

روند نزولی شاخص از مدت ها قبل، عدم همسان بودن و عدم ثبات رویه در عملکرد متولیان بورس، بازار را تحت تاثیر قرار داد و عوامل دست به دست یکدیگر داد تا سرمایه گذاران خرد انتظاری که از این بازار از ابتدای سال با آنها همراه بودند از دست بدهند و به مرور ضمن خروج سرمایه ها دیگر تمایلی برای اینکه منابع را در این بازار حفظ کنند، نداشته باشند.

مهمترین عامل در تفاوت بورس با دیگر بازارها، طول مدت سرمایه گذاری است که کوتاه مدت و برای یک یا دو ماهه نیست و سهامداران باید با نگاه میان مدت سه ساله یا بلندمدت پنج ساله نگاه کنند. اگر از همان ابتدا چنین مسایلی به عنوان آموزش اعلام می شد شاهد فشار فروش های سنگین از طرف سهامداران نبودیم. ابزارهایی مانند اوراق تبعی برای حرفه ای های بازار بوده اما این اوراق برای افرادی که مبلغ اندکی وارد این بازار کرده اند، نمی تواند مانند دیگر ابزارها کمک کننده حفظ تعادل باشد.

نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری، سهامداران را با ضرر و زیان همراه نمی کند و بازار با تغییر و اصلاح شدید مواجه نمی شود. گزارش هایی که شرکت ها در مورد عملکرد 9 ماهه می دهند بطور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود. اگر سهامداران در چند ماه اصلاح بازار صبوری می کردند و زمینه ایجاد این فشار فروش فراهم نمی شد بطور حتم در کنار انتشار گزارش مثبت شرکتها،  قیمت ارز و افزایش قیمت کامودیتی ها  بازدهی مثبتی را کسب می کردند.

انتخاب رییس جمهور آمریکا بیش از ٢٠ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارد در سال آینده بازارهای جهانی اثرگذار خواهد بود. جدا کردن ایران از اقتصاد جهانی و بازگشت دوباره ، نویدهای خوبی به کشورهایی می دهد که تا چند وقت گذشته تحت تاثیر سیاست های ناصحیح قرار گرفته بودند. این موضوع بطور حتم بر برخی از صنایع اثر گذار خواهد بود. تعیین تکلیف بودجه سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری ایران هم نویدهایی برای بازار سهام بوده و می تواند زمینه رشد بازار را فراهم کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.