مالیات جدید برای صنایع بورسی

مالیات جدید برای صنایع بورسی

با تصمیم مجلس در بخش درآمدی لایحه بودجه رخ داد:

مصوبات مالیاتی جدید برای صنایع بورسی، بازیگران ،کاربران فضای مجازی و...

نمایندگان مجلس در بخش درآمدی لایحه بودجه با مصوباتی در مورد مالیات از صنایع بورسی و معافیت پذیره نویسی و همچنین دریافت مالیات از بازیگران و کاربران بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده موافقت کردند.

 

در جریان جلسه نوبت بعدازظهر و عصر دیروز مجلس برای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده ، چند مصوبه مربوط به مالیات بود که برخی از موارد مربوط به بورس و صنایع بورسی بوده و برخی هم موارد تازه ایی است .

مالیات از صادرات چند صنعت بورسی

براساس این گزارش ، اولین مورد مهم مربوط چند صنعت بورسی است که طبق بند الحاقی 9 تبصره 6 ماده واحده این لایحه، درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی- غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می شود.

تعریف و فهرست مواد خام و نیمه خام به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های اقتصاد و صنعت و اتاق بازرگانی تهیه و سه ماه پس از تصویب قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.

علاوه براین طبق بند الحاقی 15 ، برخورداری از معافیت های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوق های صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی است.

معافیت مالیات پذیره نویسی طرح های زیربنایی با مجوز سازمان بورس

براساس بند الحاقی 21 هم به منظور فراهم ساختن زمینه سرمایه گذاری عموم مردم در انواع پروژه‌های زیربنایی و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، حمل و نقل و تولیدی صنعتی و کشاورزی و نیز تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، هرگونه نقل و انتقال دارایی به / از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه که پذیره‌نویسی آن‌ها با مجوز سازمان بورس انجام می‌شود از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف است .

مالیات نقل و انتقال و سود ایجادی در شرکت‌های موسس، ناشی از انتقال آورده غیر نقدی به شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس که به منظور ایجاد و تکمیل پروژه‌ای تولیدی صنعتی و کشاورزی، زیربنایی و طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و حمل و نقل شکل می گیرد و مجوز عرصه عمومی و تاسیس آن از سازمان بورس اخذ می‌ شود ، مشمول مالیات صفر است .

معافیت مالیات 70 درصد اصناف با درآمد سالانه 100 میلیون تومان

همچنین با هدف حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا، واحدهای صنفی با درآمد 100 میلیون تومان در سال از پرداخت مالیات معاف شدند و  70 درصد اصناف کشور شامل این مصوبه حمایتی مجلس می شوند.

مالیات جدید از موسسات کنکوری و بازیگران و کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده

در این میان برخی مالیات ها هم برای اولین وضع می شود که از آن جمله موسسات کنکوری و بازیگران با درآمد سالانه بالای 200 میلیون تومان هستند که تاکنون دارای معافیت مالیاتی بودند اما طبق بندهای الحاقی 2 و 3  از سال آینده مشمول مالیات خواهند بود .

همچنین درآمد کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد شد و سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه ، دستورالعمل را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد برساند و فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری را تهیه و منتشر کند .

علاوه براین از ابتدای سال آینده مالیات به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی 25 تومان و هر نخ سیگار وارداتی 150 تومان اضافه می‌ شود .

مالیات از خودرو و خانه های لوکس

براساس این گزارش، درحالی با هدف حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا، واحدهای صنفی با درآمد 100 میلیون تومان در سال از پرداخت مالیات معاف شدند ( 70 درصد اصناف کشور شامل این مصوبه حمایتی مجلس می شوند) که طبق بند الحاقی 7 ، کلیه مالکین حقیقی و حقوقی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین و افراد تحت تکفل که در پایان سال 1400 مجموع ارزش آنها یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه است :

1- تا 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان یک درصد / 2- تا 3 میلیارد نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان دو درصد / 3- تا 4.5 میلیارد نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان سه درصد / 4- نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان چهار درصد

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی تا پایان سال 99 تعیین و اعلام می شود. 

مالیات سالانه واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل 10 میلیارد تومان و بیشتر شامل:1- نسبت به مازاد 10 تا 15 میلیارد تومان یک در هزار / 2- نسبت به مازاد 15 تا 25 میلیارد تومان دو در هزار / 3- نسبت به مازاد 25 تا 40  میلیارد تومان سه در هزار / 4- نسبت به مازاد 40 تا 60 میلیارد چهار در هزار / 5- نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار .

در محاسبه مالیات موضوع این بند، هر واحد مسکونی یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات است و  واحدهای مسکونی در حال ساخت و در سال تملک هم مشمول این مالیات نیستند. 

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ سال 1400 پرداخت کنند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت اقتصاد (سازمان امور مالیاتی) حداکثر تا پایان خرداد  سال آینده تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.