تحلیل آقای صالح آبادی در رابطه با خروج نقدینگی

تحلیل آقای صالح آبادی در رابطه با خروج نقدینگی

تحلیل صالح آبادی از علت خروج نقدینگی از بورس و بازارهای رقیب

رییس اسبق سازمان بورس با تحلیل عوامل بیرونی بر روند صعودی شاخص و علت خروج نقدینگی از بازارهای طلا، ارز، خودرو و سهام، اقدامات موثر در قیمت سهام شرکت‌ها و بهبود معاملات را برشمرد.


علی صالح‌آبادی با اشاره به عوامل بیرونی موثر بر ایجاد روند صعودی شاخص بورس به ایرنا اعلام کرد: اتخاذ برخی تصمیمات در بیرون از بازار سرمایه مانند قیمت‌گذاری فولاد و دیگر کالاها، عوارض و ممنوعیت صادرات می تواند به شدت بر روند آن تاثیرگذار باشد بنابراین باید در مورد کالاهایی مانند فولاد، خودرو و سنگ آهن که جزو محصولات شرکت‌های بورسی هستند تصمیماتی اتخاذ شود که در جهت حمایت باشد.

یکی از عوامل رشد بازار در یک سال گذشته ناشی از ورود حجم بالای نقدینگی به سمت بازار بود و سرمایه‌گذاران بدون توجه به ارزنده بودن یا نبودن سهام اقدام به خرید سهام می‌کردند که همین امر باعث مثبت شدن همه سهم‌ها با یکدیگر شد. اکنون دیگر ورود نقدینگی به بازار مانند گذشته نیست و حتی میزان خروج نقدینگی بیش از ورود نقدینگی شده است. یکی از دلایل اصلی افت شاخص بورس در چند ماه اخیر، خروج نقدینگی بوده است که البته خروج سرمایه از دیگر بازارهای طلا، ارز و خودرو هم صورت گرفته که این امر ناشی از کاهش انتظارات تورمی بوده است.

بازار در حال حرکت به سمت تخصصی شدن است و دیگر مانند گذشته نیست. سهامداران فقط به سمت سهام ارزنده می‌روند و در وضعیت فعلی فقط تحلیل جواب می‌دهد و افرادی که تجربه سرمایه‌گذاری ندارند فقط باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه را وارد بازار کنند.

اقداماتی موثر برای صعود سهام شرکت‌ها

برای ایجاد روند معقول در معاملات بورس لازم بود اقدام‌هایی در دستور کار قرار گیرد که نخستین اقدام مربوط به درون بازار سرمایه و بقیه اقدامات وابسته به بیرون است. سلسله اقداماتی که باید در درون بازار صورت گیرد، شفافیت و اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد شرکت‌ها است. در سال‌های گذشته شرکت‌ها اقدام به پیش‌بینی سود می‌کردند اما مدت‌ها اجرای آن حذف شده بود. بازار نیازمند اعلام پیش‌بینی سود است که می‌تواند به شدت در بهبود روند تاثیرگذار باشد.

نمی‌توان اعلام کرد پیش‌بینی ارائه شده از سوی شرکت‌ها ١٠٠ درصد محقق می‌شود. مدیران شرکت‌ها بهترین افرادی هستند که می‌توانند وضعیت آینده شرکت‌ها را مورد پیش‌بینی قرار دهند زیرا فردی که در حال اداره شرکت است بهتر می‌تواند نسبت به کارشناسان و افرادی که بیرون از شرکت‌ها حضور دارد نسبت به آینده اظهارنظر کند. مدیرانی که سود شرکت‌ها را برای سال آینده پیش‌بینی و به بازار اعلام می‌کنند به نوعی متعهد به پوشش سود می‌شوند تا بطور حتم به سود اعلام شده دست پیدا کنند.

شرکت‌هایی که پیش‌بینی سود ندارند تلاش کمتری نسبت به دیگر شرکت‌ها خواهند داشت و تعهدی نسبت به سوددهی سهام شرکت ندارند به همین دلیل ممکن است سود کمتری را نسبت به شرکت‌هایی که متعهد به سود مشخصی شده‌اند بدست آورند. مسئولان به دنبال ایجاد رشد مصنوعی در بازار نیستند بنابراین با پیش‌بینی سود می‌توان سهام شرکت‌های ارزنده را پیدا کرد. این موضوع باعث می‌شود سهامداران تصمیم‌گیری درستی نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشد.

فعال کردن ساز و کار سهام خزانه، اقدامی مثبت در بهبود وضعیت بازار

فعال کردن ساز و کار سهام خزانه از جمله اقداماتی است که باعث بهبود روند معاملات بازار می شود. در قانون پیش‌بینی شده شرکت‌ها می‌توانند بخشی از سهام را در بازار خریداری کنند. با توجه به اینکه این اقدام می‌تواند با تاثیری مثبت همراه شود بنابراین اجرای آن از سوی همه شرکت‌ها تاثیر مثبتی در بازار می‌گذارد. در صورتی که سهام شرکت ارزنده باشد اما با قیمتی کمتر از قیمت واقعی در حال معامله باشد، شرکت اجازه پیدا می‌کند سهام خود را خریداری و زمانی که به موقعیت مناسبی دست پیدا کرد دوباره اقدام به فروش کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.