رفع ممنوعیت معاملات الگوریتمی

رفع ممنوعیت معاملات الگوریتمی

کارشناس معاملات الگوریتمی:

معاملات الگوریتمی نقشی در ریزش شاخص نداشت اما بد نام شد

کارشناس معاملات الگوریتمی گفت: پس از ادامه روند نزولی شاخص در ماه‌های گذشته مشخص شد این رویه نقشی در ریزش نداشت و سازمان بورس حاضر به رفع ممنوعیت این نوع معاملات شد .

 

 احسان طباطبایی با بیان اینکه در تمامی بورس‌های توسعه یافته دنیا به علت کثرت سرمایه‌گذاران و حجم معاملات بالا، اکثر معاملات توسط ماشین صورت می‌پذیرد به تسنیم گفت: معاملات الگوریتمی در ایران هیچ‌گاه توسعه نیافت و حتی پس از شروع روند نزولی بازار، نهاد ناظر سراسیمه این نوع معاملات را به عنوان عامل ریزش معرفی کرد و انجام آن را ممنوع اعلام کرد.

وی افزود: بر متخصصین امر پوشیده نبود معاملات الگوریتمی در حالی کمتر از یک درصد معاملات را شامل می‌شود که نمی‌تواند چنین تاثیری بر روند بازاری با حجم معاملات نجومی مشابه تابستان سال 99 بگذارد. پس از ادامه روند نزولی و قبول اکثریت فعالان درخصوص بیش از ارزش بودن معاملات در تابستان، مشخص شد معاملات الگوریتمی در این خصوص بی تقصیر بوده بنابراین در فروردین ماه، سازمان بورس از این نوع معاملات رفع ممنوعیت کرد.

این کارشناس ادامه داد: طبق شواهد و گفته فعالان حوزه معاملات الگوریتمی، هیچ‌گاه دسترسی‌های برخی شرکت‌ها قطع نشده و الگوریتم‌های آنها فعال مانده اند. مطلبی که برداشت می‌شود آن است که نهاد ناظر به اینکه معاملات الگوریتمی برای بازار نامطلوب بوده، اعتقاد نداشته و صرفا دیواری کوتاه‌تر از آن نیافته که تقصیر ریزش بازار را به دوش آن بگذارد.

طباطبایی گفت: پس از گذشت حدود 8 ماه این ممنوعیت برداشته شد اما بدنامی بوجود آمده بین سرمایه‌گذاران خرد بازار، قطعا تاثیر جبران ناپذیری بر فعالیت استارت آپ‌ها و شرکت‌های کوچک حوزه معاملات الگوریتمی گذاشته که بعدها حسرت آن را در ناکامی در توسعه بازارسرمایه خواهیم خورد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.