دو عامل موثر که موجب روند صعودی شاخص میشود

دو عامل موثر که موجب روند صعودی شاخص میشود

کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

دو عامل موثر که می تواند منجر به روند صعودی شاخص و بهبود معاملات شود

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثر اجرای تصمیماتی برای بازگشت رشد به معاملات گفت: گزارش ۳ ماهه شرکت‌ها و روشن شدن موضع دولت درباره بورس می‌تواند منجر به روند صعودی بازار شود.

 

 علیرضا تاج‌بر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بازار سهام برای بازگشت دوباره رشد به معاملات به ایرنا اعلام کرد: اقدامات زیادی در ۶ ماه گذشته برای بهبود وضعیت بازار و کاهش هیجان های ایجاد شده  اتخاذ شد اما اجرای آنها به مرحله نهایی نرسید و این امر باعث شد تصمیمات اتخاذ شده در کاهش شتاب افت شاخص بورس اثر مثبتی نداشته باشد.

با وجود تصمیمات جدید سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات اما ریزش های شدیدی که چند وقت اخیر تجربه شد سبب کاهش اعتماد سهامداران و ایجاد ترس بین آنها شده تا به دلیل نگرانی از دست دادن سرمایه ها، نقدینگی چندانی وارد این بازار نشود.

بازگشت رشد به معاملات در گروی اجرای تصمیمات اتخاذ شده

با توجه به اینکه مسئولان ارشد و دولت به دنبال بهبود وضعیت بازار هستند بنابراین لازم است تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان بورس، شورای عالی بورس، دولت و سران قوا در این زمینه هر چه زودتر به مرحله اجرا برسند تا از این طریق بتوان دوباره اعتماد را به بازار بازگرداند. نتیجه تصمیماتی که گرفته می شود باید در ساعات معاملات و بین ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ دیده شود. این مسایل دست به دست یکدیگر داده اند تا اعتماد کاهش پیدا کند و زمینه ایجاد چنین هیجانی در معاملات فراهم شود.

با توجه به جو حاکم در بازار به نظر می رسد وضعیت معاملات بورس تا زمان انتخابات با نوسان همراه باشد. بعد از تعیین تکلیف نتیجه انتخابات، ترس ایجاد شده در بازار کاهش پیدا می کند و در آن زمان می توان امیدوار بود سهامداران دوباره به سمت این بازار اقبال پیدا کنند.

ورود سرمایه‌ها به بازار رمز ارزها

اکنون با توجه به وضعیت حاکم فقط سرمایه های مردم از بورس خارج نشده بلکه خروج پول از اقتصاد بصورت سرمایه گذاری در رمز ارزها و املاک خارج صورت گرفته است. این مسئله برای اقتصاد ملی به عنوان موضوعی مهم تلقی می شود که باید راهکاری برای جلوگیری از آن پیدا کرد. سازمان بورس در حد توان در تلاش برای بهبود وضعیت بازار است. مساله فعلی ایجاد شده در بازار فراتر از کمک سازمان بورس است و باید نهادهای مالی به کمک این سازمان بیایند زیرا فقط در آن زمان می توان نسبت به آینده این بازار امیدوار بود.

بازار از نظر عوامل بنیادی در بهترین شرایط قرار دارد. اکنون فقط ترس سهامداران مانع از ورود نقدینگی و رشد شاخص بورس شده که در صورت رفع آن چندان خطر و چالشی بازار را تهدید نمی کند. این بازار تا دو سال گذشته فقط دارای سهامداران عمده بود اما بعد از شتابی که در روند صعودی ایجاد شد، حجم گسترده ای از سهامداران خرد ورود کردند که با ایجاد کوچکترین حاشیه ای از ترس از دست دادن سرمایه ها، رفتار هیجانی نشان دادند و به سرعت اقدام به خروج سرمایه ها کردند که این موضوع در ریزش بی سابقه معاملات بورس در چند وقت اخیر بی تاثیر نبوده است.

اقبال سرمایه‌گذاری در بورس با انتشار گزارش سه ماه شرکت‌ها

ممکن است با انتشار گزارش سه ماه شرکت ها اقبال دوباره ای به سمت بازار سهام بازگردد. این موضوع با انتخابات ریاست جمهوری و روشن شدن موضع جدید دولت با بورس همزمان می شود که دو عامل در کنار یکدیگر می توانند تکمیل کننده وضعیت و بهبود روند معاملات باشند. در یک یا دو ماه آتی نمی توان به سهامداران پیشنهاد سرمایه گذاری در این بازار را داد مگر آنکه با دید بلندمدت ورود کنند و تا پایان سال نیز سهام را در اختیار نگه دارند.

اکنون نقدشوندگی بازار با کاهش زیادی همراه شده و اگر سهامداران بخواهند با دید کوتاه مدت وارد شوند بطور حتم با زیان همراه می شوند و در زمان نقد کردن سهام با مشکل مواجه خواهند شد.

بورس مقصد سرمایه گذارانی است که دید بلندمدت یعنی تا پایان سال را دارند. اگر اعتماد دوباره به سرمایه گذاری در بورس بازگردد همه مشکلات موجود برطرف خواهند شد و مصوبات سران قوا می تواند روند صعودی بورس را تسریع کند اما اگر اعتمادی وجود نداشته باشد هر تصمیمی هم اتخاذ شود، نمی تواند تاثیر مثبتی بر روند معاملات ایجاد کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.