تحلیل کارشناسان از صنایع مقبول در سال جاری

تحلیل کارشناسان از صنایع مقبول در سال جاری

تحلیل و پیش بینی کارشناسان از صنایع مقبول بورس در سال جاری

کارشناسان باتوجه به مذاکرات وین و لغو احتمالی تحریم ها و در پیش رو بودن تغییر دولت ، صنایع مقبول بازار سرمایه طی سال جاری را تحلیل و پیش بینی کردند.

 

به نقل از دنیای‌اقتصاد، نگاه‌ها با ذره‌بین و موشکافانه به بورس است. انگار که نیمه اول سال 99 است نه روزهای اوج و سبزپوشی، روزهای سرخ‌پوشی و افت شاخص. ذره‌بین‌ها و نگاه‌ها دنبال راه خروجی از این وضعیت هستند. مذاکرات بین‌المللی و اخبار سیاسی و اقتصادی داخل، نظر خیلی از سهامداران را به این موضوع کشانده که سرمایه‌ها را در کدام صنایع سرمایه‌گذاری کنند و کدام‌ یک از صنایع بعد از مذاکرات اوضاع خوبی پیدا می‌کنند.

جدای از سرخ‌پوشی و سامان گرفتن اوضاع بورس، این‌ها جزو دغدغه‌های این روزهای برخی از سهامداران است. کارشناسان معتقدند استقبال سهامداران از گروه‌های حاضر در بورس به متغیرهای متعددی بستگی دارد از قیمت ارز و تغییرات آن تا رفع تحریم‌ها و بازگشایی درهای اقتصاد. اما اینکه این اتفاق‌ها چطور بیفتد و چه زمانی اعمال شود، مجموعه عواملی است که روی این موضوع یعنی گروه‌های مورد استقبال سهامداران در سال‌جاری تاثیرگذار خواهد بود.

شانس بالای خودروساز‌ها

در جریان بودن مذاکرات بین‌المللی در رابطه با احیای برجام و زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه توافق‌های اولیه بین کشورهای حاضر در برجام صورت گرفته، موضوعی است که باعث شده برخی کارشناسان نسبت به گروه خودرویی‌ها در بورس و احتمال استقبال از آنها خوش‌بین باشند.

بهروز شهدایی با بیان اینکه صنعت خودروسازی دیگر چیزی برای بدتر شدن ندارد، گفت: برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها باعث می‌شود خودرویی‌ها حداقل بتوانند با شرکت‌های معتبرتری کار مونتاژ را اعمال کنند. اگر خودروسازها اقدام به فرصت‌سوزی نکنند یا درگیر اشرافیت سازمانی نشوند، یقینا می‌توانند از این شرایطی که بوجود می‌آید نهایت استفاده را ببرند. اگر توافق انجام و محدودیت‌ها رفع شود، ضعیف‌ترین صنایع بورسی هم می‌توانند ظرفیت های خوبی داشته باشند و شاکله آنها خودروساز‌ها می‌توانند باشند. اما معلوم نیست همه صنایع بتوانند از این فرصت استفاده کنند یا نه.

حسین سلیمی با بیان اینکه گروه خودرویی‌ در صورتی جزو صنایع برتر بورس قرار می گیرند که مذاکرات به نتیجه برسد، گفت: در یک نمای کلی صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی جزو گروه‌های برتر بورس در می‌آیند، گفت:در ماه‌های آینده تغییراتی در بورس صورت می‌گیرد و این صنایع شانس بالایی برای جلب توجه سرمایه‌ گذاران دارند.

حمید میرمعینی هم روی آوردن سهامداران به گروه خودروسازی را منوط به سرانجام مذاکرات بین‌المللی دانست و گفت: برخی از صنایع نسبت به کاهش‌ تحریم‌های ناشی از توافق سیاسی عملکرد مثبتی خواهند داشت. احتمالا برخی صنایع مثل پتروشیمی‌ها و گروه معدنی‌ها در این موضوع قرار می‌گیرند.

وی افزود: روند شرکت‌های صادرات‌محور در سال‌جاری قابل قبول می‌شود. اما اینکه بازار رشدی با شتاب تند داشته باشد، نیست ولی به نظر می‌رسد روند رو به رشد قابل قبولی را در سال‌جاری داشته باشد.

توجه به کامودیتی و پتروشیمی‌ها

سلمان نصیر‌زاده پیش‌بینی کرد گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و کامودیتی‌ها باتوجه به برداشته شدن تحریم‌ها و بازشدن فضای اقتصادی با دنیا در سال‌ جاری آینده خوبی خواهند داشت.

در طرف دیگر، برخی کارشناسان معتقدند به‌واسطه انجام واکسیناسیون کرونا در دنیا، تقاضا در بازار جهانی افزایش یافت و بالطبع نرخ‌های جهانی در بخش فلزات و حتی نفت نیز با رشد مواجه شد بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های کامودیتی و صادرات‌محور که از نظر بنیادی ارزشمند هستند، شاهد افزایش قیمت باشند. 

شایان کرمی هم درباره کامودیتی‌ها گفت: بنا به تغییر نرخ کامودینی ها که روند مثبتی را تا کنون طی کرده‌اند، می‌توانند جزو گروه‌هایی باشند که سال جاری مورد توجه قرار می‌گیرند. بخشی از ارزش بورس را شرکت‌های خام فروش‌ تشکیل می‌دهند که در سال‌جاری، صنایع فلزی، معدنی، پالایشگاهی و پتروشیمی شاید تحت‌تاثیر قرار بگیرند.

احتمال موفقیت بانکی‌ها

یکی از گروه‌هایی که اکثر کارشناسان بر سر آن متفق‌القول هستند که در سال‌جاری مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، گروه بانکی‌ است.

سلمان نصیرزاده معتقد است گروه بانکی‌ در سال‌جاری توجه سرمایه‌گذاران را جلب می‌کنند. این گروه تحت‌تاثیر به سرانجام رسیدن مذاکرات بین‌المللی برجام و در مرحله بعد رفع تحریم‌ها و خبرهایی از این دست، مورد توجه قرار می‌گیرد.

کرمی اما در رابطه با تمام این پیش‌بینی‌ها در رابطه با اقبال سرمایه‌گذاران به گروه بانکی‌ها در حوزه بورس این نکته را متذکر می‌شود که این اتفاق در فردای انجام مذاکرات و به سرانجام رسیدن آن نمی‌افتد و ماه‌ها زمان می‌برد. برای همین هم چشم‌انداز بورس تا 9 ماه سال‌جاری بعید است مثبت باشد.

سایر گروه‌ها

شهدایی معتقد است لوازم خانگی و زیرمجموعه‌های آن یکی از گروه‌هایی است که شانس بالایی در سال‌جاری برای جلب توجه سرمایه‌گذاران دارد. اگر گروه‌های سازنده لوازم خانگی بتوانند از فرصت پسا‌ مذاکرات بین‌المللی استفاده کنند تا محصولات جدید به خط تولید اضافه شود فرصت خوبی می‌شود و می‌توانند توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنند.

وی افزود: شرکت‌های صادرات‌محور هم با توجه به اینکه تا قبل از این مجبور بودند به دلیل محدودیت‌ها تحریم‌ها را دور بزنند با به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها، هزینه‌های فروش‌ یقینا کاهش پیدا می‌کند و می‌توانند از فرصت بدست آمده استفاده مناسب کنند. اما این‌ها همه روی کاغذ است مگر اینکه دچار خودتحریمی‌هایی شد که تجربه‌ آن هم بطور مکرر وجود داشته‌ است

خروج از فضای مبهم پیش رو

تغییر دولت در سال‌جاری و مشخص نبودن برنامه‌های اقتصادی دولت جدید و نگاه آن به بورس و مشخص نبودن زمان رفع تحریم‌ها از موضوعاتی است که اکثر کارشناسان به آن اشاره کردند.

حالا در چنین فضایی، سرمایه‌گذاران محتاط عمل می‌کنند و آن‌طور که باید و شاید نقدینگی وارد بورس نمی‌شود. برای همین باید به تمام این مسائل توجه داشت و این تغییر رویکرد یا توجه به گروه‌های بورسی نه در فردای انجام مذاکرات، بلکه تا 6 یا 9 ماه بعدی صورت نخواهد گرفت و این پیش‌بینی‌ها نه برای 15 روز دیگر بلکه برای سال دیگر این موقع‌ها است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.