ارز و تاثیرات آن بر روی بازار سرمایه

ارز و تاثیرات آن بر روی بازار سرمایه

آنچه باید درباره بازارها 6 خرداد 1400 بدانید

ارز در انتظار پاسخ روشن از وین/ استراتژی بازار خودرو و مسکن

با تداوم پیشرفت ها در مذاکرات وین، فعالان بازارها ممکن است در روز پنج شنبه استراتژی های خود را تغییر دهند.
 

در روز آخر هفته، بازارها متفاوت از روز قبل بودند؛ در بازار ارز اگرچه قیمت ها از شب سه شنبه تصمیم به عقب نشینی کرده بود اما از روز چهارشنبه دوباره شروع به پیشرفت کرد. قیمت دلار همسو با این رفتار در کانال 23 هزار تومان جا خوش کرد.

این در حالی بود که در معاملات نیمایی همچنان برتری عرضه ها بر تقاضا بسیار مشهود است و خریداران حاضر نیستند حتی با نرخ 20200 تومان (که 200 تومان نسبت به روزهای قبل کاهش داشته است) حاضر به معامله شوند. پنج شنبه البته با اخبار منتشر شده از وین، ممکن است بازار دوباره گام هایی به عقب بردارد، باید منتظر بود.

در تازه ترین رویدادها از نشست، عباس عراقچی از نشست های پشت سر هم و متوالی گروه ها و هیئت ها در مذاکرات وین خبر داد که نشان میدهد همه به دنبال پایان دادن به توافقات با هدف بازگشت طرفین به برجام هستند. تهران نسبت به پیشرفت دوباره مذاکرات ابراز رضایت کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که در سفر به سرزمین های اشغالی به سر می برد، بر پیشرفت مذاکرات در وین تاکید کرده و مدعی شده اگر ایران به برجام برگردد، امریکا نیز چنین خواهد کرد.

البته سایت آکسیوس به نقل از منابع امریکایی فاش کرده که رسیدن به توافق محتمل است و نیاز به گذشت ماه ها بحث و چانه زنی نیست، این برای اولین بار است که این سایت نزدیک به اسرائیل این موضوع را علنی میکند. نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز از دیدار با مقامات امریکایی، فرانسوی و آلمانی خبر داده و نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز خوشنودی کرده است. چین هم تاکید کرده طرفین باید با قاطعیت سیاسی اراده بازگشت به برجام را قطعی کنند.

همسو با تحولات وین، اخبار انتخابات هم بازارها را کم کم تحت تاثیر قرار میدهد؛ با روشن شدن برنامه های کاندیدها و ترسیم خط فکری آنان، ممکن است تصمیمات در دولت بعد روشن و آشکار شود. در نخستین روز ابراهیم رییسی  به اتاق بازرگانی رفت و از ممانعت از ارزپاشی و مدیریت به جای دخالت در بازار ارز برای کنترل قیمت ها خبر داد. عبدالناصر همتی هم از تاکید خود برای داشتن برنامه اقتصادی و به راه انداختن جریان سوم در انتخابات خبر داد.

در بازار خودرو و مسکن همچنان تقاضای وجود ندارد اما شرایط دو بازار فرق دارد؛ بازار خودرو شاهد تکانه های مثبت قیمتی است و بازار مسکن به دلیل افزایش هزینه ها و نبود تقاضای موثر به صورت انجمادی توصیف شده است. در تازه ترین خبر در روز چهارشنبه، مجلس اقدام به تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه کرد که هدف سیاستگذار جلوگیری از ورود تقاضای سفته بازانه به بازار مسکن و خودرو است.

البته در مجلس خبر مهم دیگری هم به گوش رسید که به تصمیم دولت ارتباط داشت و آن این بود که دولت با تنفس خوراک به پتروپالایشی ها موافقت کرده است. با این کار به نظر شرکت هایی پترو پالایش میتوانند از این فرصت تنفس به نفع خود استفاده کنند.

افزایش 21 درصدی مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته، به نوعی بازار رمز ارزها را تحت تاثیر قرار داده است؛ براساس دستور رئیس جمهور که روز چهارشنبه در هیئت دولت اعلام شد، استمرار تولید رمز ارزها فعلا غیرمجاز اعلام شده است. رویدادهای مربوط به مجوز افزایش نرخ بنگاه ها  ناشی از هزینه تمام شده آنان همچون افزایش نرخ یک خودروساز دیگر (زامیاد) و تصمیم گیری بر سر قیمت لبنی ها (که فعلا به نتیجه نهایی نرسیده) نیز میتواند سیگنال های متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

بازار سهام هم در روز پایانی صعودی شد و بورس بازان به تداوم این روند در هفته آینده امیدوار هستند، هر چند که فشارها در سمت عرضه ها همچنان نمیتواند گویای قطعی بازگشت بازار باشد اما میتوان امیدوار به روزهای آینده بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.