صعود بورس ادامه دارد

صعود بورس ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه:

صعود بورس با وجود افت مقطعی شاخص ادامه دارد / راهکار بهبود وضعیت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راهکارهای بهبود وضعیت معاملات گفت: افت مقطعی دیروز شاخص به معنی پایان روند صعودی کوتاه‌مدت بازار نیست و می‌تواند در مسیر معاملات استراحت داشته باشد.

 

نیما میرزایی با اشاره به افت شاخص بورس در بازار دیروز به ایرنا گفت: بازار در بسیاری از سهم های شاخص ساز به نقاط ارزندگی نسبی رسیده بنابراین در برابر ریزش های شدید مقاومت نشان می دهد و پس از هر بار اصلاح به سرعت و با اولین حضور خریداران، افت قیمتی در این سهم ها جبران می شود.

وی افزود: بازار عمدتاً در سهام کوچک و برخی سهام بزرگ همچنان در نگاه بلندمدت و  از نظر تکنیکالی در کانال ریزشی با شیب ملایم قرار دارد که مهمترین دلیل این افت را می توان در هیجان فروش سهامداران خرد و ترس از کاهش نرخ دلار جستجو کرد. افت دیروز شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی کوتاه مدت نیست بلکه بازار می تواند در مسیر معاملاتی استراحت داشته باشد و بعد از آن دوباره به روند صعودی ادامه خواهد داد.

راه‌های بهبود روند معاملات

این کارشناس بازار سرمایه به راه های بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات زیادی می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد اما سریعترین و منطقی ترین راه حل برای کنترل و تثبیت و رشدهای آتی را می توان در کاهش نرخ های بهره بانکی و بین بانکی جستجو کرد. سازمان بورس اقدامات زیادی در راستای کاهش هیجان در معاملات در نظر گرفت اما برخی اقدامات مانند کاهش نرخ سود بانکی در حیطه اختیارات سازمان نیست بلکه تصمیم گیری آن وابسته به سطوح بالاتر و تصمیم گیران دولتی است.

میرزایی درخصوص اثر واریز یک درصد منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بر روند معاملات بورس توضیح داد: مبلغی که قرار است از این صندوق وارد بازار سهام شود نسبت به برآوردهای اولیه برخی از کارشناسان تفاوت معناداری پیدا کرده و عملا در مقایسه با حجم بازار و ارزش معاملات نمی توان انتظار معجزه و اثرگذاری قابل توجهی را از این پول داشت. البته واریز منابع مالی به عنوان حمایت مجموعه تصمیم گیر دولت از بازار سهام بی‌تاثیر نبوده و در کنار آن در صورت مدیریت صحیح در نحوه خریدها می تواند کمک کننده به آرامش بازار باشد.

مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه موثرترین تصمیم برای حمایت از بازار

وی درخصوص مصوبه اخیر مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه تصریح کرد: این تصمیم موثرترین حمایت از بازار سرمایه در ماه های اخیر بوده و با وجود ایرادات کارشناسی وارد شده به برخی از جزییات طرح پیشنهادی به نظر می رسد این اقدام در بلند مدت می تواند کمک زیادی را به مدیریت جریان نقدینگی به سمت تولید و بورس داشته باشد. بطور حتم می توان میزان تاثیر این طرح را پس از عبور از شرایط هیجانی فعلی بازار سرمایه مشاهده کرد.

اثرپذیری معاملات از مذاکرات وین

میرزایی اضافه کرد: با توجه به جهش قیمت کامودیتی ها عملا موضوع چندان جدی و خطرناکی سودسازی شرکت های صادرات محور را تهدید نمی کند. قیمت اکثر سهام شرکت ها بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کردند برای خرید توجیه پذیر هستند و درصورت کاهش نرخ احتمالی دلار ممکن است برای مدتی کوتاه بر روند بازار اثرگذار باشد اما چندان جدی نیست. به نظر می رسد اثر ترس فعلی سهامداران از نتیجه مذاکرات وین کوتاه مدت باشد. زیرا همراه با افت موقت نرخ ارز، کانال های ارتباطی مالی و صادراتی نیز بهبود یافته و فقط با کاهش هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصدی سربار نقل و انتقال ارز، اثر افت قیمت دلار در صورت های مالی شرکت ها بی اثر می شود و حتی انتظار رشد جزیی سودآوری شرکت ها را با توجه به توسعه نسبی صادرات می توان انتظار داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.