چالش های دولت در مواجهه با بورس

چالش های دولت در مواجهه با بورس

عسگری مارانی مطرح کرد:

چالش های دولت آینده در مواجهه با بورس / پیش بینی عدم کاهش دلار

عسگری مارانی با بیان اینکه تحت هیچ گرایش سیاسی دولت، ریسکی متوجه بورس نیست و ضمن اعلام چالش های پیش روی دولت آینده، پیش بینی کرد قیمت دلار کاهشی نخواهد بود.

 

 علیرضا عسگری مارانی با بیان اینکه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با هر گرایش سیاسی که پیروز

شود، باید در چارچوب قانون بودجه و تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی حرکت کند به سنا گفت: قانون برنامه توسعه ۵ ساله بعدی نیز در راه است و تنظیم آن توسط مجلس انجام می شود. بنابراین تحت هیچ شرایطی از سمت گرایش سیاسی دولت، ریسکی متوجه بازار سرمایه نیست و شرایط سال ۸۴ یا ۹۲ تکرار نمی شود.

وی افزود: باید به این موضوع توجه خاصی شود که جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد قابل قیاس با گذشته نیست و نگاه کل نهادها به آن معطوف است و نقطه کلیدی برنامه های اقتصادی است. بنابراین قوانین مجلس و نگاه قوه قضاییه نقشه راه بازار سرمایه در دولت بعدی است. به این ترتیب هر فردی که سکاندار دولت بعدی باشد باید براساس جایگاه بازارسرمایه در بودجه مصوب و برنامه توسعه عمل کند. در این شرایط نگرانی برای سرمایه گذاران بورسی وجود ندارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اظهار امیدواری به اینکه نامزدها به بازارسرمایه نگاه ایده آلیست و شعارگونه نداشته باشند، ادامه داد: در روزهای آینده اثر تصمیمات نمایندگان مجلس بر صنایع فعال بازارسرمایه بسیار مهمتر از نقش دولت آینده است.

ریسک بزرگ، عدم پیش بینی بحران است

عسگری مارانی درخصوص چالش های پیش روی دولت آینده در مواجهه با بازار سرمایه توضیح داد: مهمترین چالش دولت آتی، پیش بینی بحران های احتمالی اثر گذار بر اقتصاد و برنامه ریزی برای حل آنها است. به عنوان مثال بحران آب جدی است. صنایع فعال در مناطق کویری مانند چادرملو، گل گهر و ملی مس این بحران را پیش بینی و با لوله کشی و انتقال آب خلیج فارس، اقدام لازم را برای حل مشکل انجام دادند بنابراین با بحران جدی آب مواجه نمی شوند. اما دولت باید سایر شرکت های اثر پذیر را شناسایی و تسهیلات لازم برای مدیریت شرایط را در اختیار آنها قرار دهد.

به گفته وی، برخی از بنگاه ها در چارچوب قانون برنامه بودجه سال جاری با ریسک های ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی مواجه می شوند. خوشبختانه یا متاسفانه افزایش قیمت حامل های انرژی در محدوده حداکثری است و بیشتر از این نمی تواند رشد کند. زمانی که برق صنعتی در اوج زمانی به قیمت برق ترکیه (به عنوان گرانترین برق منطقه) می رسد، دیگر جایی برای افزایش بیشتر در سال های آتی نخواهد داشت. با این حال حرکت صنایع باید بر اساس پیش بینی افزایش قیمت حامل های انرژی صورت گیرد لذا دولت بعدی باید در خصوص قیمت حامل های انرژی برنامه با ثبات، زمان بندی شده و مشخصی را در نظر بگیرد و حتی قیمت های فعلی را تعدیل کند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه ریسک بسیار جدی دیگر را پیمان پاریس عنوان کرد و گفت: تاثیر پیمان پاریس طی ۱۰ تا ۱۲ سال آینده نمایان می شود. متاسفانه توجه لازم در خصوص آن انجام نشده و اثر جرایم صنایع آلاینده، مدنظر قرار نگرفته است. بیشترین جرایم درنظر گرفته شده در این پیمان معطوف به کشورهای در حال توسعه مانند ایران است و برای جلوگیری از اثرات جریمه باید بسیاری از ماشین آلات در نیروگاه ها، پالایشگاه ها و صنایع بهینه و به روز رسانی شوند. در حاشیه مذاکرات وین باید به فکر پیمان پاریس نیز بود و حتما از غرب برای دسترسی به فناوری و ماشین آلات جدید امتیاز گرفت یعنی تنها به دنبال ایجاد مسیر اعتباری، سوئیفت و ... نبود بلکه باید به فکر صنایع طی ۱۰سال آتی بود یا از پیمان پاریس خارج شد.

عسگری مارانی یکی از مهمترین مسایل دولت و بازارسرمایه را تصمیمات مجلس دانست و افزود: نمایندگان مجلس باید به اثر تصمیمات بر سهامداران، بنگاهداران و بازار واقف باشند. برخی تصمیماتی که در مجلس گرفته می شود، اقتصاد و بازارسرمایه را دچار چالش می کند. باید مجلس، دولت و بانک مرکزی از طریق تشکل های بالادستی مراقب باشند ریسک سیسستماتیک را وارد جریان اقتصاد نکنند. به عنوان مثال صادرات غیرنفتی از جمله فولاد یک مزیت در شرایط کنونی اقتصاد است و اجرای قوانین جدید مجلس می تواند این صنعت را آسیب پذیر کند.

وی ادامه داد: اگر عوارض بر صادرات فولاد وضع شود به بازی ترامپ ورود می شود که صادرات فولاد را تحریم کرد. با تعیین عوارض برای صادرات فولاد با اقدامی مشابه ترامپ، صنعت تحریم می شود. امید است دولت جدید ضمن هماهنگی های لازم با مجلس، قوانینی از این دست را بازنگری کند و با اصلاح رویه ها توان تولید و جهش اقتصاد را افزایش دهد.

دولت جدید و پایان قیمت گذاری دستوری

این فعال باسابقه بازار سرمایه با بیان اینکه برای دستیابی به رشد اقتصادی باید مزیت های نسبی به بنگاه های اقتصادی اعطا شود و در این صورت شاید دولت بتواند در قیمت گذاری محصولات دخالت کند، گفت: بنگاه های اقتصادی و صنایع فعال نه تنها از این مزیت ها برخوردار نیستند بلکه در مضیقه بوده و به فکر راه چاره برای دسترسی به مواد اولیه در شرایط تحریم، تامین هزینه تامین آب، برق،  و .... هستند. در چنین شرایطی دولت اجازه ندارد در قیمت گذاری محصولات دخالت کند.

عسگری مارانی ادامه داد: در مقاطع مختلف زمانی از سوی دولت با هر گرایش سیاسی، قیمت گذاری دستوری از زمان جنگ تحمیلی آغاز شده است. همواره کالایی مشمول سبد حمایتی و کالایی دیگر مشمول قیمت گذاری دستوری شده در حالی که ۳۰ سال از تاریخ جنگ گذشته و شرایط تغییر کرده اما ضوابط تغییر نکرده است. دلار ۱۰۰ تومانی در اوایل دهه ۷۰ به بیشتر از ۲۰ هزار تومان رسیده اما محاسبه استهلاک به قیمت روز صورت نمی گیرد.

وی اضافه کرد: مهمترین ریسک پیش روی بازارسرمایه و کل اقتصاد، قیمت گذاری دستوری است و دولت آینده باید با کمک مجلس یک بار برای همیشه به قیمت گذاری دستوری پایان دهد. بورس کالا باید با فرآیند حراج واقعی فعالیت کند و از تدوین شیوه نامه و یا سقف گذاشتن برای عرضه محصولات از جمله فولاد جلوگیری شود. باید فرایند کامل عرضه و تقاضا را به بورس کالا واگذار کرد.

کاهش قیمت دلار نخواهیم داشت

کارشناس ارشد بازار سرمایه با ارزیابی روند آتی قیمت دلار و اثر آن بر بازارسرمایه گفت: در خصوص بحث قیمت گذاری ارز نه تنها در ایران بلکه در دنیا، باید به ظرفیت صادراتی توجه شود. یعنی قیمت دلار باید به نحوی تعیین شود که صادرات به خطر نیفتد. هم نباید صادرات را به خطر انداخت و هم باید خروج ارز توسط دلالان را مهار کرد. بنابراین  قیمت دلار باید در محدوده ای قرار گیرد که وسوسه ای برای خروج ارز نداشت. از طرف دیگر با فروکش کردن شیوع کرونا شاهد افزایش شدید تقاضا در بازار ارز خواهیم بود. پیش بینی می شود قیمت ارز کاهش نداشته باشد. بنابراین از منظر کاهش قیمت ارز ریسکی پیش روی بازار سرمایه نیست.

چشم انداز مثبت پیش روی بازار سرمایه

عسگری مارانی به عوامل مثبت پیش روی بازار سرمایه نیز اشاره وتصریح کرد: اقتصاد ایران بسیار بزرگ و از بستر مناسب تولید برخوردار است. صنایع فولاد، سیمان، خودرو، انرژی، نفت، محصولات شیمیایی، معدن، فلزات اساسی به ویژه مس، صنایع کشاورزی و ... راه هموار سرمایه گذاری و تولید هستند. در مقایسه با این ظرفیت، بازار سرمایه بسیار کوچک است و به رغم فراز و نشیب ماه های اخیر، ریسک آن در مقایسه با سایر بازارهای رقیب و مخصوصا رمز ارزها به مراتب کمتر و بازدهی آن به مراتب بیشتر است. با وجود افزایش ضریب نفوذ گسترده در جامعه اما همچنان نحوه فعالیت در بورس شناخته شده نیست و این بازار جای رشد و از ظرفیت بالایی برخوردار است. بدون شک بازار سرمایه به زودی تحت تاثیر ظرفیت های جدید، حرکت می کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.