وعده های نامزدهای ریاست جمهوری در مورد بورس

وعده های نامزدهای ریاست جمهوری در مورد بورس

دو کارشناس بازارسرمایه اعلام کردند :

تاسف از کلی‌ گویی و شعار وعده های بورسی ۷ نامزد ریاست جمهوری

دو کارشناس با بیان اینکه وعده های بورسی ۷ نامزد،کلی‌ گویی و شعار بوده خواهان ارائه برنامه بلند مدت، نحوه سرمایه گذاری غیر مستقیم و فراهم کردن آموزش در رسانه ملی شدند.

 

 علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه با اظهار تاسف از صحبت‌های شعارگونه و کلی‌‌گویی نامزدهای انتخابات درباره بازار سهام به دنیای‌ اقتصاد گفت: در مناظره اخیر بیشتر صحبت‌های نامزدها تخریب طرف مقابل و وعده‌های اقتصادی‌ بود که هیچ تطبیقی با واقعیت‌های اقتصادی نداشت. با وجود اینکه مناظره اول اقتصادی بود اما چیزی درباره بورس شنیده نشد و صرفا اشاره‌هایی به آن شد. این اتفاق نشان‌ می دهد هم نامزدها و هم مشاوران آنها نسبت به ساز و کار و اهمیت آن اطلاعات کافی ندارند.

وی افزود: اظهارنظر نامزدها در مناظره اخیر و صحبت‌هایی که این روزها داشتند عمدتا پوپولیستی است تا شاید بتواند عامه مردم را جذب کند. اما سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر وارد بازار سرمایه شدند و اگر این افراد با چنین سقوطی روبرو نمی‌شدند بازار سرمایه به عنوان شغل دوم در این طیف تثبیت می‌شد و این افراد دیگر نیازی به یارانه ۴۰۰هزار تومانی یا یک میلیون تومانی نداشتند. چون می‌توانستند از طریق بازار سرمایه آن را بدست آورند ولی تبلیغات دولتی برای ورود به این بازار و پس از آن تامین مالی بیش از حد دولت منجر شد این افراد نه تنها سود و کسب درآمد نکنند بلکه با زیان هم مواجه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نیازی نیست به مردم صدقه یا یارانه داد تا همان میزان یارانه تورم ایجاد کند و بی‌اثر شود، ادامه داد: به جای این اقدام‌ها لازم است به بورس احترام گذاشت و نقش آن را در اقتصاد شناخت و آن را تقویت کرد. باید مردم را به درستی به سمت بازار سهام هدایت کرد که فعالیت در این بازار به شغل دوم آنان تبدیل و پس‌اندازها به سمت بورس هدایت شود. اگر این اتفاق بیفتد مطمئنا مردم مبالغ بالاتر از یارانه‌ های وعده داده شده را بدون اینکه تورمی تحمیل شود از بازار سرمایه کسب می‌کنند.

تاجبر عنوان کرد: منظور فردی که از بیمه کردن بورس صحبت می‌کند، اوراق تبعی نیست. مشخص است به وی کلیاتی گفته‌اند و شناخت دقیق ندارد که چنین صحبت‌ها و وعده‌های غیرواقعی مطرح می‌کند. حمایت از بورس و صحبت‌‌هایی نظیراینکه شاخص را به فلان عدد می‌رسانیم، کوتاه‌مدت است و وعده بنیادی و بلندمدت ساختاری نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون صحبت کارشناسی‌شده درباره بازار سرمایه از نامزدها نشنیده، اضافه کرد: در راستای اظهارات کارشناسی شده از بورس باید به ظرفیت‌های آن برای تامین مالی توجه کرد. در همین حال باید به این مسئله که نباید بیش از اندازه از بورس تامین مالی شود و نباید بیش از اندازه به این بازار اتکا کرد، توجه شود. باید بر لزوم اصلاح ساختارها تاکید شود. باید درباره مسائلی چون قیمت‌گذاری، صادرات، عوارض صادراتی و ... بحث شود تا بتوان درباره بازار سهام درست صحبت کرد و یک برنامه بلندمدت ارائه داد. اما متاسفانه تا الان هر مطلبی از سوی نامزدها گفته شده بسیار سطحی و کوتاه‌مدت بود.

تکرار وعده‌های غیرعمل

حامد ستاک دیگر کارشناس بازار سرمایه معتقد است تا به حال هرآنچه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بازار سهام در مناظره‌ها گفته‌اند، کلی‌گویی و شعارگونه بوده و مسائل بنیادی و کارشناسی شده، اعلام نشده است. باید بازار سرمایه را به عنوان جزئی از اقتصاد در نظر گرفت. چون نمی‌توان اینها را از هم تفکیک کرد. وقتی درباره تولید صحبت می‌شود انگار از بازار سرمایه صحبت می‌شود. اما تا الان صحبت‌های تخصصی درباره بازار سرمایه از نامزدها دیده نشده و بیشتر کلی‌گویی بود.

وی با اشاره به یکی از وعده‌های انتخاباتی مبنی بر جبران خسارت‌ سهامداران افزود: درباره چگونگی جبران ضرر یا اینکه اصلا باید جبران ضرری اتفاق بیفتد یا نه و ماهیت بازار سرمایه به چه شکل است، صحبتی نشده است. وعده‌هایی که در دوره‌های قبلی به مردم در حوزه اقتصاد مثل پایین آوردن نرخ بیکاری و تولید می‌‌دادند، این بار هم در حال تکرار شدن است اما این بار با توجه به تعداد سهامدارانی که به بازار سرمایه ملحق شدند، مشخصا درباره بورس هم صحبت می‌شود که اصلا تخصصی نیست تا بتوان با بررسی آنها به نتیجه رسید کدام نامزد می‌تواند مشکل بازار را حل کند و برای آن برنامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اهمیت بازار سرمایه و نقش آن در زندگی مردم، نامزدها باید برنامه‌های مدونی ارائه می‌دادند. متاسفانه از مردم برای ورود به بازار سرمایه بدون آماده‌سازی بسترها و آموزش دعوت و همین مسئله منجر به زیان آنها شد در حالی که باید راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در اختیار آنان قرار داده می‌شد. اینکه تنها به این توصیه اکتفا کرد مردم از راه غیرمستقیم در بازار سهام، سرمایه‌گذاری کنند یک گزاره کلی است. برای تحقق این مهم باید دسترسی به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تسهیل شود.

ستاک عنوان کرد: اگر یک نفر بخواهد غیرمستقیم در بازار سهام، سرمایه‌گذاری کند نیاز به تحقیقات، شناسایی، اعتبارسنجی و هزار داستان دیگر دارد. راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس برای مردم ساده و آسان نیست. نامزدها اگر واقعا دغدغه بازار سرمایه را دارند و ادعا می‌کنند برای این بازار برنامه دارند باید برای این مشکلات برنامه ارائه دهند. آموزش بورسی یکی از الزامات بازار سرمایه است و باید عدالت آموزشی در این حوزه برقرار شود. نامزدها باید برای این موضوع برنامه داشته باشند و مثلا بگویند می‌خواهند از طریق رسانه ملی چنین امکانی را فراهم کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.