پیش بینی سیاسی شاخص بورس

پیش بینی سیاسی شاخص بورس

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی سیاسی شاخص بورس و متاثر از از انتخابات و احیای برجام

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ابهام مذاکرات هسته ای و برجام در روند معاملات و وعده های تورم زای نامزدها، تحلیلی از اثر انتخاب هر یک از آنها بر بورس در کوتاه، میان و بلندمدت اعلام کرد.

 

 علیرضا کدیور درخصوص آخرین وضعیت روند معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: معاملات تا ١٠ روز گذشته روند نزولی به شدت فرسایشی را طی کرد که به نظر می رسد یکی از منفی ترین دوران فعالیت بورس به لحاظ طول دوره بود. در سال های گذشته هم بازار شاهد روند نرولی شاخص بورس بود اما اینکه وضعیت ٩ ماه ادامه دار باشد، قیمت برخی سهام ٧٠ تا ٨٠ درصد افت کند یا معاملات بسیاری از سهام برای مدتی طولانی در صف فروش قرار گیرد تجربه نشده بود.

در ابتدا رشد بیش از حد و حبابی قیمت سهام طی سال ٩٨ و نیمه نخست سال ٩٩ باعث شد تا بازار با چنین شتابی در مسیر نزولی قرار بگیرد و بخشی از این اصلاح قیمت به واسطه رشد بیش از رویه قیمت ها رخ داد. عامل اصلی این اتفاق، ورود سرمایه گذاران غیر حرفه ای حقیقی در سال ٩٨ و ٩٩ است. رفتارهای به دور از منطق و تحلیل این دسته از سرمایه گذاران باعث شتاب در روند منفی در طولانی مدت و افت شدید قیمت سهام شد. طی ١٠ روز گذشته به مرور صف فروش برخی از سهام که به لحاظ ریالی اعداد بزرگی نبودند جمع آوری شد و به تدریج جو بازار را با تغییر همراه کرد.

اکنون صف فروش ۴۵۰ نماد به ۲۰۰ تا ۲۵۰ نماد کاهش پیدا کرده و در حال معاملات مثبت بصورت متعادل هستند و حتی برخی از آنها با صف خرید همراه شده اند.
برگشت نسبی برخی از سهام به روند معاملات متعادل اثر را بر جو عمومی بازار گذاشته است.  بحث مذاکرات هسته ای و برجام بصورت ابهام برای بورس وجود دارد. اکنون گمانه زنی هایی در زمینه نتیجه برجام وجود دارد که آیا مذاکرات صورت گرفته منجر به توافق می شود یا خیر؟ این انتظار در بین مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه مثبت برسد شاهد افت نسبت قابل توجهی در نرخ ارز خواهیم بود.

سوالی در بین فعالان بازار وجود دارد که این اتفاق تا چه میزان می‌تواند در روند منفی شاخص بورس تاثیرگذار باشد؟ به نظر می رسد که افت شاخص  نتواند چندان در بازار ادامه دار باشد اما با توجه به اینکه این ابهام و نگرانی وجود دارد که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، نرخ ارز با روند نزولی همراه شود. بنابراین شاهد افتی در قیمت سهام شرکت های بورسی به ویژه سهام شرکت های صادرات محور خواهیم بود.

به واسطه این موضوع و نگرانی های ایجاد شده این احتمال وجود دارد که روند صعودی بازار نتواند تا زمان مشخص شدن وضعیت مذاکرات و توافق هسته ای در مورد شرکت های بزرگ و صادرات محور مانند نفتی و پتروشیمی ادامه دار باشد و روند معاملات در اینگونه سهام برای مدتی تغییر کند.

اثر وعده‌های تورم‌ زای نامزدهای ریاست‌ جمهوری بر بورس

با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه سرمایه گذاری در بورس و سپرده بانکی از این بحث مستثنی می شود بنابراین با اجرایی شدن این قانون سرمایه افرادی که با هدف سفته بازی وارد بازارهایی مانند ارز، سکه، خودرو و مسکن می شوند به سمت بورس سوق پیدا کند که در مجموع این اتفاق می تواند اثر مثبتی را در بلندمدت بر معاملات بازار سهام داشته باشد.

اکنون گمانه زنی هایی برای پیروزی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده اما تا زمانی که نتیجه انتخابات مشخص شود، نمی توان اثر 100 درصدی فرد منتخب را در بورس و آینده کشور اعلام کرد. بخش عمده ای از نامزدها برخی وعده های اقتصادی را مطرح کردند که می تواند با آثار تورمی همراه شود. به نظر می رسد با توجه به وضعیت بودجه اعلام شده و رشد فزاینده حجم نقدینگی در اقتصاد، انتخاب هر یک از نامزدها باعث شود در میان و بلندمدت قیمت همه دارایی ها از جمله سهام روند صعودی در پیش بگیرند اما در کوتاه مدت مسایلی مانند برجام و آینده نرخ ارز از جمله عواملی هستند که تعیین کننده روند بورس خواهند بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.