مناقشه ی بورسی دژپسند با همتی

مناقشه ی بورسی دژپسند با همتی

همراه با واکنش به انتشار فهرست ۱۱ ابربدهکار بانکی رخ داد:

مناقشه بورسی دژپسند با همتی با اعلام دلایل سقوط شاخص،استعفای شاپور و...

مناقشه بورسی وزیر اقتصاد با همتی با اعلام دلایل ریزش شاخص، نقش مسئولان در سینگال های منفی ، گروگان گیری و همراه علت استعفای شاپور محمدی و... ، تشدید شد .

 

 مناقشه فرهاد دژپسند با عبدالناصر همتی در مورد سقوط سال گذشته و ادامه دار بورس شدت گرفت و بعد از اعلام نکاتی از سوی همتی در آخرین مناظره تلویزیونی مبنی بر اصرار وزیر اقتصاد به دعوت از مردم برای سرمایه گذاری و برخلاف نامه هشدار آمیز به رهبر انقلاب و ...، دژپسند هم اعلام موضع کرد.

فراخوان دعوت مردم به سرمایه گذاری نکردم

وی در باره نامه‌ همتی به مقام معظم رهبری در مورد هشدار حباب بورس، گفت: برخی برخورد فرافکنانه در مورد بورس دارند درحالی که سوابق وجود دارد. اولا بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی مانند سکه و ارز مرجح است و این بازار جایی برای تبدیل شدن پس‌اندازهای خرد مردم به فرایند تولید و اشتغال است.

اینکه گفته می‌شود وزیر اقتصاد سال گذشته برای حضور مردم در بورس فراخوان داده ، صحت ندارد . از نیمه دوم اردیبهشت سال گذشته مرتبا" بر روی سه کلید واژه مطالعه، مشاوره و معامله تاکید کردم اما اینکه به برخی مردم که دارایی‌ها را فروخته و در بازار سرمایه تبدیل به سهام کردند، گفتم این کار را نکنید و همیشه پرتفوی ترکیبی نگه دارید. چون بازار سرمایه دارای ریسک و افت و خیز است.

برفرض این فراخوان را داده باشم آیا تکلیف ساقط است؟ این گونه نیست از بهمن 98 تصمیماتی در شورای عالی بورس گرفته شد و گفتیم به جای اینکه عده‌ای علیه بازار سرمایه بنویسند و یا دل سهامداران حقیقی را خالی کنند. در شورای عالی بورس کارهایی انجام و برنامه‌هایی داشتیم از جمله اینکه عرضه های اولیه بیشتر شود.

 

دلایل ریزش شاخص بورس و نقش مسئولان در سینگال های منفی

وی گفت: اگر اعضای شورای عالی بورس از جمله همتی در خصوص روند بازار سرمایه ، دیدگاهی داشتند باید مطرح می کردند. به صورت کلی دو علت برای ریزش بورس قابل طرح است. یک دسته مربوط به عوامل اقتصادی می‌شود . به عنوان مثال تغییرات شدید نرخ بهره بین بانکی در بازه زمانی بسیار محدود ، شوک مهمی به بازار سهام وارد کرد.

این وزیر ادامه داد: عامل دیگر ، عدم پوشش تقاضا در زمان فراوان شدن عرضه‌ها با ابزارهای مثل یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی از دیگر عوامل اقتصادی تشدید ریزش بورس بود. به غیر از عوامل اقتصادی ، برخی عوامل محیطی هم موثر بود. مانند وقتی برخی افراد شناخته شده که با اعلام نظرات ، اصطلاحا دل سهامداران را خالی می‌کردند و موجب شکل گیری سیگنال منفی شد.

عده ایی از دلایل ریزش بازار را ، اختلاف وزیر اقتصاد و وزیر نفت اعلام کرده اند که صحت ندارد . اختلاف بر سر متولی صندوق پالایش یکم بود که بین سازمان خصوصی سازی و شرکت ملی پالایش و پخش ایجاد شده بود که بالاخره مشخص شد متولی این صندوق شرکت پالایش و پخش باشد. در صبح سه شنبه‌ای که من متوجه شدم تا ظهر همان روز با وزیر نفت جلسه گذاشتم و متولی صندوق پالایش یکم مشخص و از شبکه خبر اعلام شد .

حقوقی‌ کشان و حقیقی‌ ترسان !

دژپسند افزود: بحث‌هایی هم در خصوص تخلفات برخی اشخاص حقوقی و تهیه فهرست حقوقی‌های متخلف مطرح شده است. در حالی که حقوقی‌ کشان و حقیقی‌ ترسان ، اصطلاحات دو لبه قیچی هستند که تأکید بر روی این موارد به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد. چرا که حقوقی ها در همه جای دنیا ، هنگام حرکت صعودی بازار اقدام به افزایش عرضه با هدف ایجاد تعادل در بازار می‌کنند اما اینکه چرا نتوانستند در مقطعی، مانع از حبابی شدن بازار و در نیمه دوم سال مانع از ریزش شاخص بورس شوند ناشی از برخی اقدامات است که منجر به تشدید بی‌اعتمادی در بازار سرمایه شد.

وی ادامه داد: سال گذشته 125 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی از طرف دولت فروخته شد  که حدود 60 هزار میلیارد تومان از اوراق نقدی توسط حقوقی ها و 50 درصد اوراق توسط بانک های خریداری شد. همچنین کل عرضه خرد سهام توسط دولت در سال قبل کمتر از 30 هزار میلیارد تومان و در قالب دو صندوق قابل معامله دارا یکم و پالایش بود.

نگران فروش 95 هزار میلیارد تومان سهام در سال جاری نباشید !

وزیر اقتصاد اعلام کرد : طبق قانون بودجه 1400 نیز دولت مجوز فروش 95 هزار میلیارد تومان سهام را دریافت کرده اما این موضوع هیچگونه نگرانی برای فعالان بازار سهام ندارد. چرا که عرضه سهام به صورت بلوکی انجام خواهد شد و تاکنون 27 هزار میلیارد تومان به صورت بلوکی عرضه شده است.

علت کناره گیری شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس 

دژپسند درباره اعلام همتی مبنی بر تغییر 3 رئیس سازمان بورس در یکسال هم توضیح داد : اواخر سال 98 شاپور محمدی به عنوان رئیس سازمان بورس در مواجهه با روند صعودی قیمت‌ سهام ، پیگیر تنبیه و برخورد با شرکت‌هایی بود که از احکام مرتبط با افزایش شناوری تبعیت نمی‌کردند اما برخی از افراد و مسئولان ( از جمله همتی) که امروز منتقد عملکرد وزارت اقتصاد هستند با موضع گیری شدید و تندی ، زمینه استعفای شاپور محمدی را فراهم کردند .

گروگان گیری بورس توسط همتی برای استفاده در زمان انتخابات

وی ادامه داد: در کنار این موارد ، بانک مرکزی در خصوص تسعیر ارز و واریز منابع ریالی به صندوق تثبیت بازار سهام ، مقاومت جدی داشت و برخی در جریان اصطلاح 10 ماه گذشته ، بورس را گروگان گرفته بودند تا شاید در زمان انتخابات از این ابزار استفاده مناسب داشته باشند.

واکنش به انتشار فهرست 11 ابربدهکار بانکی

دژپسند همچنین در واکنش به انتشار فهرست 11 ابربدهکار بانکی که توسط همتی به رئیسی ارایه شد ، توضیح داد: در جلسات هیات دولت بحثی در خصوص بدهکاران بانکی نشده اما همواره بر لزوم تسویه بدهی و کاهش مطالبات نظام بانکی تاکید شده است. در این میان به نظر نمی‌رسد که فهرست بدهکاران واقعی با فهرست منتشره ، مشابهت کاملی داشته باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.