صحبت های رئیس سازمان بورس

صحبت های رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

تحلیل حباب و خیال راحت سهامداران از دامنه نوسان / عدم انتظار معجزه از دو صندوق

رئیس سازمان بورس با تحلیلی از حباب و اعلام عدم انتظار معجزه از دو صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه از طرحی برای دامنه نوسان خبر داد که موجب خیال آسوده سهامداران می شود.

 

 محمدعلی دهقان دهنوی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: مکررا از واژه حباب در مورد بورس استفاده و اشاره می‌شود حباب ریخت یا تخلیه شد. از زمانی که شاخص در سطح  200 تا 300 هزار واحدی بود، برخی نسبت به وجود حباب هشدار می‌دادند در حالی شاخص 4 برابر آن زمان شده و به حدود 1.2 میلیون واحد رسیده است.

وی افزود: یکی از استدلال های بسیار نادرست دیگر، مقایسه رشد بورس با رشد اقتصاد است. صحبت درباره بازار سهام و قیمت دارایی ها در رابطه با یک متغیر اسمی است . لذا مقایسه متغیر اسمی با متغیر واقعی بسیار نادرست است. زیرا قیمت دارایی‌ها تحت تاثر عوامل مختلفی است. قیمت دارایی ها نسبت به تورم انتظاری و انتظاراتی که فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد دارند، شکل می‌گیرد و این یک حقیقت تلخ است که سال گذشته انتظاراتی مبنی بر رسیدن قیمت دلار به عدد بالایی در اقتصاد شکل گرفته بود. وقتی این انتظارات وجود دارد، نمی توان از لفظ حباب استفاده کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند قرار است قیمت دلار افزایش و ارزش پول ملی کاهش یابد، عکس‌العمل عقلانی این است برای حفظ ارزش دارایی های نقد آنها را تبدیل به دارایی‌های فیزیکی مثلا طلا، ارز، سهام و مسکن تبدیل کند. اما کسانی هم بودند که با این انتظارات سکه تمام را با قیمت 16 میلیون تومان خریدند و امروز با 35 تا 40 درصد کاهش به 10 میلیون تومان رسیده است. اگر این کاهش با افت شاخص بورس مقایسه شود آن هم 45 درصد کاهش یافته است. لذا اینکه واکنش فعالان اقتصادی نسبت به انتظاراتی که از اقتصاد دارند، حباب قلمداد شود تفسیر کاملا اشتباهی است.

دهقان دهنوی عنوان کرد: شاخص بورس بارها در سنوات گذشته هم ریزش داشت و این ریزش‌ها بین 10 تا 20 درصد بود. اگر شاخص بورس از شرایط فعلی به سطح قبلی برگردد، یعنی 80 درصد سود و فرصت سرمایه گذاری . بنابراین اینکه باید فرهنگ سازی شده و مردم با سواد مالی وارد بورس شوند حتی روش های غیر مستقیم برای ورود مردم طراحی شده است. برای توسعه بازار سرمایه باید نهادهای مالی در بازار سرمایه توسعه یابند.

وی با اعلام اقدامات بزرگی در 5 ماه گذشته مانند 12 مجوز سبدگردانی، انتشار صورت های مالی سازمان بورس برای اولین بار، حذف محدودیت سقف 25 میلیون تومانی کارکنان کارگزاری ها و... و فاصله زیاد تا نقطه مطلوب ، ادامه داد: قیمت گذاری دستوری به این علت است که مدیران نسبت به  منافع سهامدار خرد توجه ندارند اما این موضوع برای بازار سرمایه در اولویت است.

طرحی برای دامنه نوسان و خیال آسوده سهامداران 

سخنگوی سازمان بورس درباره زیرساختارهایی مانند دامنه نوسان ، هم توضیح داد: بیشترین مخالفت را با محدودیت تغییرات دامنه نوسان داشته ام اما برای حل مشکلات کوتاه مدت به آن نیاز است . فلسفه مخالفت با این محدودیت این است که تاثیر اخبار مثبت و منفی به یکباره گذشته و از ایجاد صف جلوگیری شود اما در مقطعی که این تصمیم گرفته شد ، معلوم نبود رویدادهای مثبتی است منفی. هرچند به هیچ عنوان مطلوب نیست که تا این حد از اتفاقات بین المللی تاثیر گرفته شود اما واقعیت این است که معلوم نیست احیای برجام در چه جهتی خواهد بود. به همین علت دامنه نوسان برای خریدن زمان، کاهش یافت .

دهقان دهنوی ادامه داد: در بلندمدت ساز و کار دامنه نوسان به شکلی خواهد بود که عامل ایجاد صف نشود  اما نباید کاملا" حذف شود . با این همه بعد از تکمیل مطالعات ، طرح اساسی برای دامنه نوسان ارایه خواهد شد تا برای همیشه خیال بازار و سهامداران از معاملات بورس آسوده باشد.

علت قیمت گذاری دستوری

وی ادامه داد : قیمت گذاری دستوری ناشی از عدم حساسیت کافی بسیاری از مدیران صنایع نسبت به منافع سهامدار خرد ایجاد شده است درحالی این موضوع که در پایان فعالیت چه میزان سود برای سهامدار باقی می ماند،  جزو اولویت های مراکز نیست. این موضوع نه تنها برای بازار سرمایه جزو اولویت ها است بلکه از طریق میز صنعت در حال انتقال پیام به قانون گذار و سیاست گذار است .

وی تاکید کرد : سازمان بورس با قیمت گذاری های دستوری که نمونه بارز آن در صنعت خودرو انجام شده مخالف است و بخشی از تلاش برای رایزنی ها و و بهبود روند بازار و قیمت گذاری ها است .

انتظار معجزه از دو صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه نداشته باشید

این مقام مسئول با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه برای بازار در حال رشد است، افزود: بازار توسعه یافته به اندازه کافی نهادهای مالی و ساز و کار تثبیت کننده دارد و نیازی ندارد که مجموعه حاکمیتی و تنظیم گری دست به این کار بزند. زمانی که نهاد مالی وجود ندارد تا بتواند تامین مالی پروژه ای را انجام دهد بازار سرمایه نیازمند ساز و کاری تثبیت کننده است ولی دو صندوق تثبیت و توسعه بازارسرمایه نمی توانند معجزه کنند و قیمت ها را مصنوعی افزایش یا کاهش دهند.

دهقان دهنوی افزود: ساز و کار این صندوق ها تعریف شده و منابع آنها محدود است.این صندوق ها در موارد نیاز و با هدف کمک به تعادل معاملات، نقد شوندگی و هموارد کردن نوسانات وارد بازار می شوند .

برنامه عرضه اولیه پنج استارتاپ و اجرای طرح تحول بازار سرمایه

وی درباره ورود استارتاپ ها به بورس و فرابورس هم توضیح داد: هدف این است که عرضه اویه پنج استارتاپ انجام شود اما این اقدام با موانع زیادی همراه است که از بیرون تحمیل شده است و اگر برطرف نشود آسیب هایی را به استارتاپ ها وارد می کند.

رییس سازمان بورس ادامه داد: اقدام جدیدی به نام طرح تحول بازار سرمایه آغاز شده که شامل محورهای مختلف مانند تسهیل فرآیندها، توسعه نهادهای مالی، تقویت بازار اولیه، ایجاد نهادهای مالی، افزایش  شفافیت در بازار سرمایه و تقویت جریان اطلاعات از سمت شرکت ها به سهامداران می شود .

عادلانه‌تر شدن قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا

دهقان دهنوی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا هم گفت: در این حوزه باید کالای همگن در بورس های کالایی عرضه شوند اما خودرو با توجه به تنوع تولید، کالایی همگن نیست ولی می توان با این دید موضوع را بررسی کرد که اگر عرضه خودرو در بورس کالا منجر به عادلانه تر شدن قیمت ها و حمایت از تولید شود، می توان آن را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: ایجاد لاتاری برای تصاحب خودرو و اینکه مردم از طریق قرعه کشی صاحب خودرو شوند، منطقی و اقتصادی نیست و این رویه باید به طور حتم برطرف شود. اگر ورود خوردو به بورس کالا با هدف رفع مشکلات فعلی، خروج از نظام قیمت گذاری و شفاف سازی مبادلات باشد از عرضه آن استقبال خواهد شد تا قیمت گذاری ها شفاف شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.