حل سهم سهام داران عدالت در برنامه ی رئیس جمهور آینده

حل سهم سهام داران عدالت در برنامه ی رئیس جمهور آینده

رئیس جمهور آینده حل مشکلات ۵۰ میلیون سهامدار عدالت را در برنامه‌های خود قرار دهد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که رئیس جمهور آینده حل مشکلات ۵۰ میلیون سهامدار عدالت را در برنامه‌های خود قرار دهد، گفت: مشکلات فراوانی در تمامی مراحل سهام عدالت وجود دارد، بنابراین لازم است پرونده این سهام در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته شود.

 مهدی حاجی‌وند در گفتگو با رادیو انتخابات در خصوص انتظارات سهامداران عدالت از دولت آینده گفت: جمعیتی نزدیک به 50 میلیون سهامدار عدالت را داریم که در حال حاضر نه تکلیف سود سهام عدالت آنها مشخص است، نه تکلیف آزادسازی و فروش سهام آنها و نه وضعیت شرکت‌های حاضر در سبد این سهام تعیین تکلیف شده است.

نویسنده کتاب آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها با بیان این که از 49 شرکتی که در سبد سهام عدالت، تنها 36 شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند و آزادسازی نصف و نیمه انجام شده نیز تنها در خصوص این 36 شرکت انجام شده و تکلیف 13 شرکت از این 49 شرکت کماکان مشخص نیست، تصریح کرد: با توجه به مشکلات فراوانی که در زمینه سهام عدالت در تمامی مراحل آن وجود دارد، لازم است اقداماتی انجام شود تا پرونده سهام عدالت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته شود.

وی اشاره کرد: تجربه سهام عدالت پیش‌تر به نوع و مختصاتی دیگر با عنوان کوپن سهام یا همان ووچر در دنیا انجام شده که مشترکاتی در زمینه اهداف با سهام عدالت دارد، اما کوپن سهام نتوانست به اهداف خود برسد و در مدت کوتاهی پرونده این طرح در دنیا بسته شد و کوپن سهام تجربه موفقی نام نگرفت؛ هر چند که سهام عدالت در مقایسه با این کوپن تفاوت‌هایی دارد.

حاجی‌وند با اشاره به این که رئیس جمهور سیزدهم در زمینه سهام عدالت باید چند اقدام را انجام دهد، تصریح کرد: نکته نخست این است که رئیس دولت بعدی باید تکلیف سود سهام عدالت را مشخص کند؛ چرا که بر اساس قانون تجارت پس از برگزاری مجامع شرکت‌ها و تصمیم آنها به تقسیم سود، این شرکت‌ها حداکثر 8 ماه فرصت دارند تا سود تقسیمی را به حساب سهامداران خود واریز کنند. این در حالی است که مجامع سالانه عمده شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در تیرماه سال گذشته برگزار شده و از آن زمان تا کنون حدود یک سال می‌گذرد، بنابراین روی کاغذ این شرکت‌ها حدود 4 ماه تاخیر در توزیع سود سهام عدالت میان سهامداران خود داشته‌اند و از این منظر تخلف قانونی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: نکته دوم این که افرادی که روش مستقیم را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کرده‌ند باید شرایطی فراهم شود تا این دسته از افراد بتوانند در پرتفوی خود مانند سایر سهامداران، به تفکیک نوع سهم و تعداد سهام عدالت خود را ببینند و هر زمان صلاح دیدند با تصمیم خود و بدون دخالت دولت و نظام بانکی، اقدام به فروش سهام خود کننند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: یکی دیگر از مواردی که رئیس جمهور آینده باید به آن توجه کند آزادسازی مرحله‌ای سهام عدالت است تا از این طریق فشار مضاعفی به بازار سرمایه نیاید.

وی افزود: افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند، که در این زمینه هم باید خیلی زود پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مربوط به استان‌های تهران و البرز نیز در بورس انجام شود و امکان فروش سهام توسط این افراد فراهم شود.

حاجی‌وند ادامه داد: نکته مهمی که متاسفانه تا کنون متوجه آن نبوده‌ایم این است که از زمان آزادسازی سهام عدالت فقط به 50 میلیون سهامدار عدالت اصرار کرده‌ایم که با مراجعه به سامانه سجام اقدام به دریافت کد سجام و کد بورسی کنند که از قضا این موضع مشکلات فراوانی را برای سهامداران عدالت بوجود آورده است. این در شرایطی است که در زمان ثبت نام سهام عدلت در سال‌های گذشته، تمامی سهامداران عدالت با مراجعه به نهادها و مراجع درنظر گرفته شده برای ثبت نام، اقدام به ارائه مدارک به صورت حضوری کرده و راستی‌آزمایی‌های لازم در تمامی مراحل با هماهنگی با سازمان‌های چون ثبت احوال از آنها صورت گرفته است.

وی گفت: بر این اساس تمامی سهامداران عدالت در مقطع ثبت نام سهام عدالت یکبار به صورت مفصل راستی‌آزمایی و احراز هویت شده است، این در حالی است که از زمان آزادسازی سهام عدالت دوباره تکرار مکررات کرده و خیلی از دارندگان سهام عدالت را از روستاهای دور و نزدیک برای احراز هویت به شهرها کشانده و هزینه‌های زیادی را هم برای سجامی شدن و احراز هویت دوباره روی دست آنها گذاشته‌ایم؛ و همین عامل نیز یکی از عوامل اصلی تاخیر در آزادسازی سهام عدالت بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان یادآور شد: بر اساس وعده داده شده، قرار بود افرادی که روش مستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند هم مدیریت و هم مالکیت سهام خود را برعهده بگیرند و در زمینه فروش سهام خود اختیار تام داشته باشند، اما در عمل این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

حاجی‌وند همچنین گفت: یکی از هدف‌های کوپن سهام در دنیا و همچنین سهام عدالت در کشور ما خصوصی‌سازی انبوه بوده است، بر این اساس با توجه به این که سهام عدالت به صورت قسطی به مردم فروخته شده؛ بنابراین باید دولت آینده از اختصاص سهام عدلت جدید به جاماندگان با شیوه‌ای متفاوت استقبال کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.