مولفه های موثر بر ثبات بازار

مولفه های موثر بر ثبات بازار

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نقش ۴ مولفه در بازگشت بورس به مسیر اصلی + ۶ عامل موثر بر ثبات وضعیت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش ۴ مولفه در بازگشت بازار به مسیر اصلی و قرار گرفتن در محدوده‌ ارزنده، ۶ عامل موثر در بهبود وضعیت و ثبات معاملات را اعلام کرد.

 

 روزبه شریعتی با بیان اینکه بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی فقط مربوط به رفع سایه ابهام انتخابات نیست به ایرنا اعلام کرد: در ابتدا بازار بنا بر مسایل مختلف در شرایط ابهامی قرار گرفت و نقطه عطف آن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که باعث تغییر انتظارات تورمی سرمایه گذاران در ایران شد.

ابتدا و در دوره ای از زمان نرخ دلار تا محدوده ٣٢ هزار تومان افزایش یافت. به دنبال رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف، معاملات بورس هم وارد هیجانی بی‌سابقه شد که سرمایه‌گذاران با تصور تداوم روند صعودی شاخص بورس هر سهم گرانی را بدون هیچ تحلیلی خریداری می کردند. بعد از انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن، ذهنیت فعالان به سمت ثبات اقتصادی، افزایش قدرت ریال و کاهش قیمت ارز پیش رفت. این مسایل در کنار یکدیگر باعث شدند معاملات بورس هم شرایط اصلاح و ریزشی پیدا کند که در نهایت بازار به نقطه تعادلی رسید و شاخص بورس تا کانال یک میلیون و ١٠٠ واحد اصلاح شد.

برخی از فعالان از کاهش قیمت دلار تا محدوده ١٥ هزار تومان صحبت کرده بودند که این موضوع باعث افزایش شدت ریزش شاخص بورس و ورود بازار به مرحله بیش واکنشی شد و زمینه ورود به دوران تاریکی و رکود را برای مدتی طولانی فراهم کرد. با ورود شاخص بورس به این محدوده و با توجه به انتشار گزارش سال ٩٩ شرکت ها، وضعیت بازار بهبود پیدا کرد و تا حدودی از شتاب افت شاخص بورس کاسته شد.

رفع ابهامات سیاسی، ثبات نرخ دلار در محدوده ٢٥ هزار تومان، ثبات نرخ های جهانی و عدم انتشار اخبار موثق از گشایش های سیاسی، سبب بازگشت بازار به مسیر اصلی و قرار گرفتن در محدوده‌ای ارزنده شد که چشم‌انداز مثبتی را در معاملات ایجاد کرد. اکثر فعالان و سهامداران به این نتیجه رسیدند که بازار نباید در این محدوده ها باقی بماند و جو حاکم باعث شد ضمن افزایش خریدها از سمت سرمایه گذاران ریسک گریز، افرادی که به دنبال فروش سهام بودند از عرضه سهام دست بکشند تا از این طریق عاملی برای رشد معاملات باشند. در کنار مسایل اثرگذاری که اعلام شد، نقش تقارن دامنه نوسان را نمی توان در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی بی تاثیر دانست.

عوامل موثر در بهبود وضعیت و ثبات بازار

وجود ثبات در شرایط سیاسی و اقتصادی به عنوان عاملی برای ایجاد شرایط ایده آل در بازار سرمایه تلقی می شود تا از این طریق، سهامداران بتوانند با آسودگی خاطر به سمت سرمایه‌گذاری در بورس پیش بروند. انتشار اخباری مثبت در زمینه برجام، قطعیت در فروش یک میلیون بشکه نفت، گشایش های سیاسی و عدم تحریم شرکت ها می‌توانند در بهبود روند بورس تاثیرگذار باشند و صعود شاخص را ادامه‌دار کنند. همچنین ایجاد چشم‌انداز مثبت برای حضور سرمایه‌گذار خارجی در بازار و اعلام شفافیت نگرش گروه اقتصادی دولت جدید از جمله عواملی هستند که می توانند شرایط بازار را ثبات ببخشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.