پاسخ به منتقدان به طرح حمایت از 4.5 میلیون سهامدار

پاسخ به منتقدان به طرح حمایت از 4.5 میلیون سهامدار

رییس سازمان بورس اعلام کرد:

پاسخ به منتقدان طرح حمایت از ۴.۵ میلیون سهامدار تازه وارد و علت عدم استقبال

رییس سازمان بورس ضمن پاسخ به منتقدان طرح صندوق توسعه بازار در حمایت از ۴.۵ میلیون سهامدار تازه وارد سال گذشته، علت عدم استقبال از این طرح را توضیح داد.

 

 محمدعلی دهقان دهنوی درباره طرح حمایتی سازمان بورس برای سهامداران خرد که از اسفند سال گذشته از طریق صندوق توسعه بازار اجرا شده به ایلنا گفت: در حالی خرید و فروش سهام در قیمت های بالاتر و پایین تر از ارزش واقعی و فروش موجب ناراحتی مضاعف سهامداران می‌شود که مقرر شده سرمایه گذارانی که تا اردیبهشت سال آینده اقدام به حفظ سبد دارایی کنند از تضمین سود 25 درصدی برخوردار شوند .

وی ادامه داد: تحلیل منتقدانی که بر این باورند این طرح شبیه به سود بانکی برای سپرده گذاران است ، اشتباه است . چون در حال حاضر امکان اختیار فروش تبعی بر روی سهام وجود دارد و بسیاری از ناشران برای حمایت از سهام، اوراق اختیار فروش تبعی منتشر می‌کنند.این اوراق فروش بر سهام به اوراق اختیار فروش بر روی سبد دارایی تبدیل می شود که اقدام حمایتی برای سهامداران است .

دهقان دهنوی درباره عدم استقبال سهامداران از این طرح هم توضیح داد: کاهش استقبال از این طرح ناشی از این بوده که بسیاری از این افراد ، جزو خریداران عرضه اولیه‌ها هستند و به جز چند عرضه ‌اولیه، هیچ‌ کدام به کمتر از قیمت عرضه نرسیده‌اند. بنابراین خریداران عرضه اولیه ، سودهای بسیار مناسبی کرده و عملا در سود هستند. از سوی دیگر بسیاری از سهامداران، نگاه بلندمدت دارند و به سراغ چنین برنامه‌های حمایتی نمی‌روند.

جزییاتی از نحوه حمایت از ۴.۵ میلیون سهامدار تازه وارد

از بین افرادی که از ابتدای سال گذشته، اولین معامله را انجام دادند و تعداد آنها به ۶.۱ میلیون نفر می رسد، حدود ۴.۵ میلیون نفر دارای پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند که در راستای رفع نگرانی ها و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه، مقرر شد اختیار فروش یک ریالی و با سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شود.

این گروه در صورت تهیه این اختیار فروش با سبد دارایی فعلی و به شرط آنکه تا اردیبهشت ۱۴۰۱ از نظر تعدادی کاهش نیافته باشد، می توانند اقدام به افزایش و سپس مقدار اضافه شده را بفروشند ولی دارایی های فعلی باید حفظ شود. درصورت کاهش دارایی ها طی دوره کاهش ، کسی مشمول این طرح نخواهد بود.

در اردیبهشت ۱۴۰۱ اگر ارزش دارایی پرتفوی سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی ها به اضافه ۲۵ درصد بود مابه تفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال اگر امروز شخصی ۱۰ میلیون تومان دارایی داشته باشد و ارزش همین تعداد سهام بدون اینکه طی ۱۴ ماه کاهش دهد در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۱۲.۵ میلیون تومان باشد مابه تفاوت آن به این افراد پرداخت خواهد شد و اگر هم بیشتر از این رقم باشد سود آن برای سهامدار محفوظ خواهد بود.

کسانی که وارد این طرح شوند  از بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برخوردار خواهند بود و اگر هم در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱، بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به آنها خواهد بود. نمادی در بورس تهران ایجاد خواهد شد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می کنند این اختیار را تهیه کنند و البته تهیه این اختیار مانع از فروش نخواهد بود یعنی اگر این سهامداران در طول دوره احساس کردند قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند مختارند اما این اختیار از آنها سلب خواهد شد.

در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پرتفوی از بازدهی ۲۵ درصدی بالاتر باشد که در این صورت، باز در اختیار سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا اقدام به فروش کند که البته در صورت فروش، اختیار از آنها سلب خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.