منظور از p - E در بازار بورس چیست؟

منظور از p - E در بازار بورس چیست؟

منظور از p/E در بازار بورس چیست؟

P/E دوره‌ی بازگشت سرمایه نیز می‌گویند و معمولاً میانگین P/E کل بازار را با سود بانکی و اوراق مشارکت مقایسه می‌کنند.
P/E صرفاً یکی از معیارهای تصمیم‌گیری جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها می‌باشد و نباید به تنهایی ملاک انتخاب و خرید و فروش سهام قرار گیرد. عوامل متعددی در بالا یا پایین بودن P/E یک شرکت تأثیرگذار است که می‌بایست به‌طور دقیق وضعیت بنیادی و تکنیکال سهم بررسی و P/E شرکت با P/E گروه خود و میانگین P/E کل بازار مقایسه شود.
P/E شرکت‌ها معمولاً به‌سمت P/E گروه‌شان میل می‌کند. P/E گروه‌های بورسی و فرابورسی یک صنعت، مجزا محاسبه می‌شود.
هر P/E بالایی الزاماً به معنای بد یا حبابی بودن سهم نیست و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی انتظار بازار از رشد سودآوری شرکت باشد. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه‌ی مهم و تأثیرگذار دارند، معمولاً P/E بالاتری نسبت به سهام هم‌گروه خود می‌گیرند؛ لذا P/Eهای خیلی بالا و غیرقابل توجیه، نشان‌دهنده‌ی حبابی شدن سهم یا گروه است.
هر P/E پایینی نیز الزاماً به معنای خوب، ارزنده یا سودآور بودن شرکت نیست. در بررسی شرکت‌های دارای P/E پایین، حتماً می‌بایست به این نکته توجه داشت که EPS بالای شرکت بر مبنای سود عملیاتی تحقق یافته، یا سود غیرعملیاتی؛ در صورتی که میزان زیادی از سود خالص شرکت غیرعملیاتی (غیرقابل تکرار) باشد، P/E پایین آن می‌تواند گمراه کننده باشد.
سرمایه‌گذاران عموماً در زمان رکود بازار به شرکت‌های دارای P/E پایین روی می‌آورند تا از سود نقدی (DPS) بهره‌مند شوند و در زمان رونق بازار به شرکت‌های دارای P/E بالا که در حال رشد قیمت هستند روی می‌آورند تا سود بیشتری کسب کنند.
اصلاح P/E یک سهم یا گروه اصطلاحاً به معنای ریزش قیمت آن سهم یا گروه است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.